Opel
- Negyedszázad nagy idő, holt volt az első budapesti iroda?
-A Budaörsi úton egy klimatizálatlan irodába költöztünk, télen hideg, nyáron meleg volt, de akkor már nyolc fős lett a csapat és mindannyiunkat fűtötte a lelkesedés. Ekkor csatlakozott hozzánk Róna Ági, aki egészen nyugdíjba vonulásig kollégánk volt. Fodor Zsolt választása jónak bizonyult. Tulajdonképpen tartós munkakapcsolat jellemezte csapatunkat, melynek tagja lett később Szentgotthárdon, majd Budapesten Kaszás Zoltán, akit a nyugati végen Légrádi Edit váltott.
- És a beruházás hogy haladt?
- Rohamtempóban épült, de nagy előnyt jelentett, hogy az egykori Rába telepen már volt kész csarnok. Az akkori helyzetre jellemző, hogy nem volt közvetlenül hívható telefon és magasfeszültségű távvezeték, pedig enélkül nemcsak autót nehéz gyártani.
- Aztán jött az ünnepélyes pillanat...
- Sokaknak emlékezetes, nekem különösen: 1992. március 13-án, egy pénteki napon legördült az első piacra szánt autó, ahogy az országot, a fehér Opel Astrát is Antall József miniszterelnök kormányozta. Mellette ült a cég európai elnöke, Robert Eaton, akiről senki nem sejtette, hogy ez az utolsó fellépése a General Motorsnál, mert már aláírt a vetélytárs Chryslerhez.
Az Opel team Szengotthárdon: Molnár Orsolya, Erhardt Péter, Légrády Edit, Dános András és Solt Tamás igazgató
- Mi volt a munkád akkoriban?
- Az elejétől kettős szerepem volt, mert a gyártás és kereskedés kommunikációs munkáját is én vezettem. Egészen Fiat-GM együttműködésig, amikor különvált a PR munka, mert az anyacégeknél nem tartották összeférhetőnek a piaci vetélytársak képviseletét, miközben a fejlesztésben és gyártásban volt együttműködés.
- Nem fájlaltad ezt a döntést?
- A gyár volt a szívem csücske, igaz, mire szervezetileg különváltunk a nagy durranást, az avatásokat sikeresen levezényeltük, termelt a motorgyár és a hengerfejüzem. Azért nem szomorkodtam, mert volt bőven mit kommunikálni az Opel márkáról. Emellett továbbra is szoros maradt a kapcsolat a magyarországi gyárral. Sokszor besegítek a szentgotthárdi csapatnak és mindmáig sok mindent közösen csinálunk, hiszen voltak, vannak, lesznek fontos események. Beindult az új Flex motorgyár, bővül a termékválaszték, az élvonalbeli magyar motorok bekerülnek a márka legújabb modelljeibe.
Az Opel Combo világpremierje a budapesti Hungexpón
- Az Opelen kívül szolgáltál más márkákat is?
- Igen, mert a General Motors Europe az Opel mellett bevezette a magyar piacra előbb a Chevrolet, majd a Cadillac, Corvette, Hummer márkákat. A multibrandes, amerikai autós korszakban 2008-ban kényszerből kicsit eltávolodtam az Opeltől, de aztán megint szorosabb kapcsolatba kerültünk egymással.
- Jó volt ez, vagy…
- Örültem a klasszikus kapcsolat helyreállításának, és nem csak azért, mert a márka ma is megbecsült a magyar piacon, hanem azért, mert a szívemhez is ez áll igazán közel. Az Opel nem véletlenül a legnépszerűbb a haza járműállományban, az elmúlt közel 25 évben mindig a top háromban volt és az aktuális piaci számok alapján évek óta a legkeresettebb személyautó márka.
- Mivel magyarázható ez?
- Azon kívül, hogy első személyautó-gyártóként úttörőnek számított Magyarországon az Opel, a kezdeti átütő sikerek szempontjából az is fontos volt, hogy korszerű termékkel, igazi újdonsággal lépett piacra: az Astra ráadásul elérhető árú családi modell volt. Szokták mondani, hogy a jó rajt, fél siker, a másik feléhez kellettek a jó modellek és az Opel Magyarországnál dolgozó jó csapat.
Következik a harmadik rész.