autósport

Gumi rulett - ERT San Remo Rally 2014

2014.04.11.

Az EUROSOL RACING TEAM HUNGARY versenyzőpárosa Puskádi János és Gódor Barna az European Rally Trophy (ERT) idei első futamán, San Remo-ban kezdte 2014-es nemzetközi szereplését. A legendásan kemény aszfaltos versenyen mindig változatosak az időjárási körülmények, de a mostani erőpróba még inkább valami szerencsejátékra hasonlított.

Az EUROSOL RACING TEAM HUNGARY párosa, Puskádi János és Gódor Barna már nem először járt a korábbi legendás olasz VB futamon, de az idei verseny igen sok újdonságot hozott. Korábban már ismerték a szakaszokat, bár ezeken a pályákon olyan sok a kanyar, a hasonló szituáció, hogy szinte mindig minden újnak tűnik. Most azonban ellenkező irányt jelöltek ki a rendezők, így a korábbi évek itinerei sem jelenthettek segítséget.

A változékonyság és kiszámíthatatlanság mindig is jellemezte az itteni körülményeket. Az alapvetően jó minőségű aszfaltos gyorsok mind a hegyekben találhatóak, míg a szervizpark lent a tengerparton. Még ez sem volna szokatlan, de most esély sem volt információkra a pályák állapotáról. A helyi versenyzők itt komoly előnyt élveznek mindig. Ha a csapattagok közül nem is tud minden szakaszon valaki ott lenni, hogy jelentsen az állapotokról, azért egy baráti néző biztosan akad, aki helyzetjelentést tud adni számukra.

Itt ez fokozottan fontos, mivel a gyorsok igen hosszúak, s ha mellényúl az ember a gumik kiválasztásánál, akkor hatalmas hátrányba kerülhet. Előfordulhat, hogy nullára kopnak és egy vagy több defekt miatt még a célba érés esélye is elszáll. A hazai topcsapatok persze gondosan „lesatírozták” a gumik oldaláról a keverékre utaló jelzéseket, így még egy kis „kémkedés” sem segített, maradtak a saját intuíciók és a szerencse. 

Ez azonban sajnos ide kevés, így aztán ezen a hétvégén szinte mindig minden pont fordítva történt, mint ahogy kellett volna. Amikor Janiék elindultak puha, esőre való abroncsokon, akkor pont a szakasz rajtjától volt csontszáraz az út. Amikor aztán a pálya hosszúsága miatt is a legkeményebb gumikkal hagyták el a szervizparkot, akkor a rajt után a második kanyartól ömlött az eső.

Ilyen körélmények között sikerült Janinak néhányszor megijesztenie saját magát és néhányszor Barnát is, ami aztán némi óvatosságra intette Őket. Így fordulhatott elő, hogy bár az olasz versenyzők amúgy is nagyon gyorsak voltak a kisebb kategóriájú autókkal is, ráadásul még információkkal is előnyt élveztek. Nekik „kevésbé volt rulett”, hogy milyen keverékű gumikkal menjenek az aktuális szakaszokon, rendelkeztek a megfelelő rutinnal és információkkal is és ennek megfelelően elég komolyan „el is szaladtak”.

 

Janiék célja a pontszerző helyezés volt és ez kevés híján össze is jött, de végül az abszolút 11. helyen látták meg a célt. A saját kategóriában azonban sikerült begyűjteni egy harmadik helyet. Ami mindenképp komoly előrelépés, hogy a San Remo Rally győzteséhez mérhető különbség majdnem egy másodperccel csökkent kilométerenként, a tavalyi évhez képest. Még úgy is, hogy Jani a tőle megszokott önkritikával megjegyezte, hogy nem akart semmilyen felesleges kockázatot vállalni egy elbaltázott gumiválasztás miatt.

Rengeteget lehet itt tanulni a helyes sebességi fokozatok megválasztásnak tekintetében, amire igen érzékeny egy szívómotoros Super 2000-es versenyautó, amilyen a Puskádi – Gódor páros Skodája. Az RRC, illetve R5-ös autók, amelyek 1.6 literes turbómotorral rendelkeznek, sokkal „megbocsájtóbbak” ebből a szempontból, mivel a magasabb nyomatékkal rendelkező erőforrások elviselik, ha éppen nem a legmegfelelőbb sebességi fokozatot használják a pilóták.

A San Remo Rally mindentől függetlenül ismét hatalmas élményt jelentett, hiszen ilyen pályákon, ilyen környezetben nem mindennap autózhat az ember. A folytatásban is aszfalt következik egy szintén tradicionális helyszínen Csehországban. Május 2 - 3.-án a 42. Rally Cesky Krumlov lesz az European Rally Trophy (ERT) második futama, ahol a Puskádi – Gódor páros első alkalommal fog majd rajthoz állni.

Hamarosan ismét jelentkezünk már Csehországból a futam beharangozójával.

Csökő Zoltán

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.03
Az MG Motor átütő sikert aratott a Román Nemzeti Szuper Szlalom és Elektromos Jármű Bajnokságban. ..
2024.05.03
Connect workshopra invitálta minap az autós szakújságírókat az Audi Magyarország, ahol a márka....
2024.05.03
Jól szerepelt a marrákesi futam időmérőjén a Hyundai magyar versenyzője. ..
2024.05.03
Salzburgban komoly konfliktusok forrása a parkolás – írja a Heute című osztrák napilap. ..
2024.05.03
Visszatérnek a nosztalgiajáratok a fővárosba, ismét megjelennek az utakon és a vágányokon a....
2024.05.03
14 éves a Dacia legsikeresebb modellje, a világszerte szép karriert befutott Duster. Kipróbáltuk a....
2024.05.03
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események az Útinform jelentése alapján. ..
2024.05.03
Noha a hazai jövedelmek reálértéke ismét felfelé ível, a kereslet növekedése az autópiacon ezt csak....
2024.05.03
A Budapesti Rendőr-főkapitányság budai kerületi kapitányságai közlekedésrendészeti akciót tartottak....
2024.05.03
A Nissan családi SUV-jának N-Trek változata a kalandvágyóbb családokat célozza meg. ..