Ford Mustang
De visszakanyarodva az öreg kontinensre, például az erős német érdeklődés lendített az eladási darabszámon. Két év alatt 395 ezer példány készült, ebből 98 ezret exportáltak az USA-ból. A 140 országbeli jelenlétet követte a 2018-as modell forgalmazásának kezdete.
Az új Mustang kettős befecskendezőrendszert kapott. A szívócső és a közvetlen befecskendezés jó párosítás egy olyan motor esetében, amely nélkülözi a turbót vagy a kompresszort, ugyanakkor nem szerepelhet le piroslámpás gyorsulásoknál. Hogy miért?
A közvetlen benzinbefecskendezés kedvezőbb nyomatékkarakterisztikával kecsegtet. Előnye főleg agresszív és békés használatkor egyaránt jelentős, de gyártója válogatja, hova szeretné hangolni a kétféle befecskendezőrendszerrel ellátott motort. A henger középvonalában elhelyezett gyertya közelében réteges keverékképzést valósíthatunk meg például falvezetéses eljárással.
Vagyis az injektor által közvetlenül a hengerbe, felfelé elmozduló dugattyú kíséretében juttatott tüzelőanyag rétegesen oszlik el, a gyertya közelében dúsabb keverékkel. Ultraszegény keverék is elérhető, amely hagyományos módszerek mellett alapból nem tudna égni, de a közvetlen befecskendezés révén a gyertya közelében lévő, dúsabb, míg a henger falához közeledve levegősebb rétegek miatt mégis létrejöhet az égési folyamat.
Fotó: Ford NXT
A hőveszteség ezáltal kisebb, ugyanakkor a kompresszióviszony növelhető, amely kedvezőbb nyomatékkarakterisztikát von maga után. Mivel a hengerbe közvetlenül érkezik a tüzelőanyag, ennek mennyiségét és nyomását, valamint a befecskendezés időzítését pontosan lehet szabályozni.
A kedvezőbb fogyasztás mellett fontos szempont a nagyarányú kipufogógáz-visszavezetés (NOx csökkentés), de a szívószelepeken ilyenkor gyakran lerakódások jelennek meg. A szívócső befecskendezés normál használatkor ezt hivatott meggátolni, megoldva a kizárólag közvetlen befecskendezésű rendszerek egyik nagy problémáját.
A prérifarkas motor három generációja |
|||
1.: 2011-2014 |
2.: 2015-2017 |
3.: 2018+ |
|
Furat |
92.2 mm |
92.2 mm |
93 mm |
Löket |
92.7 mm |
92.7 mm |
92.7 mm |
Kompresszióviszony |
11:1 |
11:1 |
12:1 |
Lökettérfogat |
4,951 liter |
4,951 liter |
5,035 liter |
Teljesítmény |
412 LE |
435 LE |
460 LE |
Nyomaték |
529 Nm |
542 Nm |
570 Nm |
A Shelby GT350-ből is merítettek a mérnökök az új generáció megalkotása során. Kenési rendszer, dugattyúk, hengerfej, vadonatúj szívócsonk, állítható kipufogó rendszer, adaptív lengéscsillapítók egyszóval rendesen átdolgozták a Mustangot. 7500-as redline, driftelő funkció, akár 10 fokozatú automata váltó került terítékre. A 2.3-as EcoBoost nagyjából 5, a nagytestvér pedig nagyjából 4 másodperc alatt teljesíti a százas sprintet.
Az emberek vajon mire képesek 4,3 másodperc alatt? Egy biztos, gyorsabb a V8-as Mustang, mint egy alap Porsche 911.