járműgyártás

Gondolatjel – Gyászjelentés

2022.04.02.

Ha rám bíznák, hogy válasszam ki, melyik személyautó-típusuk gyártását folytathatják egyetlenként az autómárkák, a haszonjárművekkel rokon praktikus modelleket mondanám, mint a Citroen Berlingo, a Fiat Dobló, Mercedes-Benz Citan, az Opel Combo, a Peugeot Partner. Most pedig éppen ezeknek szól a lélekharang, ami egy gyászos jelenségre hívja fel a figyelmet.

Mi is az autó? Elsősorban személyek és egyebek szállítására szolgáló gépjármű, de sokkal több is annál. Nagy értékű, jelentős nyersanyag és energia felhasználásával előállított árucikk, az autóipar és autókereskedés a fejlett világ egyik húzóágazata, gazdasági alappillére. A vásárlók szemszögéből nemcsak hasznos jószág a gépkocsi, hanem presztízsobjektum is. A vevők jelentős része prémiumautót szeretne, és mivel nagyobb az ára, illetve az értékesítéséből realizálható nyereség, elsősorban ilyeneket is akarnak eladni neki. Többek között ez pörgeti a jóléti államok pazarló ipari termelését és luxusfogyasztását, amely a fenntarthatóság legnagyobb ellensége.

Ebből következik a túltervezett dizájnt, a túlzott teljesítményt és sebességpotenciált, a fényűző berendezést mellőző, de annál nagyobb hasznos terű, sokféle szerepkörben beváló kocsik lenézése, háttérbe szorítása. Érdekes megfigyelni, hogy ezeket nem a személyautóik között szerepeltetik honlapjukon az autómárkák, hanem a haszonjárművek közé eldugva, hogy csak az találjon rájuk, aki nagyon tudatosan keres. Mintha a celebek fényes partijának hátterében sürgölődő cselédlányok lennének, akikre nem vetít reflektorfényt a közvélekedés és a szociális média. Pedig lemezelt oldalú furgonok azonos gyártósoron készült testvértípusai több tekintetben felülmúlják a sokszorosan drágább luxuskocsikat: nem szervilis pózban meghajolva kell bemászni, hanem nagy tolóajtón át belépni. Alakjuk nem aerodinamikus, nagy a felületük, ezért a légellenállásuk is, de magasabb ülésükön kényelmesebb utazni, mint szuperverdákban, és a függőleges ablakok miatt sokkal kevésbé melegednek fel nyáron, kisebb a klíma benzinszámlája.

Tudva tudom, hogy meghökkentő a bevezetőben említett gondolatom, hogy ha hatalmamban állna, leállítanám a szükségesnél többet nyújtó autótípusok gyártását – netán a „szocializmus” szürkeségét hoznám vissza, amikor a kocka-Lada krómozott hűtőmaszkú „paraszt-Mercedes” változata volt az elérhető maximum? Akkoriban másokkal együtt én is gyűlöltem az állami szinten kikényszerített proliságot, de azóta nagyot változott a világ. Nem kell David Attenborough zsenije felismerni, hogy túlterheli Földanyánkat, sőt már az ember-teremtette civilizációt is (lásd: chiphiány) a luxus-életszínvonal: akadozik az autóipar, de továbbra is háttérbe szorítja, szerény, nem büszkélkedésre való, hanem egyszerűen csak használati típusait. Hát persze, hiszen egy-egy gyártó igazgatósága a részvényeseknek felel a lehető legnagyobb osztalékért, ki is penderítenék őket, ha önként korlátoznák a típusmixet, és ezáltal a profitot. És az autóvásárlóktól sem várható el, hogy alább adják igényeiket, csórónak, zsugorinak mutatkozva mások előtt.

Honnan várhatnánk józan intézkedéseket? Például egy olyan felsőszintű szervezettől, mint az Európai Unió. Ha csakugyan a fenntarthatóság volna fő törekvése, akkor nem a világ légszennyezésének amúgy is csak ötödét adó, de földrészünkön már minimális károsanyag-kibocsátású benzin- és dízelmotoros gépjárműveket kellene gyors halára ítélnie, hanem progresszív adóztatással visszafogni a túlzásokat – elismert szakértők tudományosan alátámasztott véleményére támaszkodva. Helyette szédítő teljesítményű, menetdinamikájú hibrid-prémiumtípusokat preferálnak kedvezményekkel és a többiek adminisztratív korlátozásaival. Nem akkor lesz „zöld” a világ, ha kis fogyasztású dízelautók helyébe zöld rendszámos villanyautók lépnek, hanem ha visszafogjuk a tobzódást.

Ehelyett mi történik? A szabályozási környezet változásának hatására egy egész járműkategória fölött kong a lélekharang: kedvelőik kellemetlen meglepetésére leállítja a furgon-alapú belsőégésű motoros személyautóinak gyártását a Citroën, az Opel és a Peugeot. Éppen azokét, amelyek a legésszerűbb önkorlátozó szemléletet sugallják, rongyrázás helyett. Indokuk az EU széndioxid-kibocsátási normájának szigorítása. A fétisként kezelt széndioxid-mánia egyik tünete, hogy jelentős bírságokkal ösztönzik az autógyártókat a termékeik kibocsátási átlagának leszorítására. A dobozszerű kocsik valamivel többet fogyasztanak másoknál, s a mesterségesen előidézett szabályozási környezetben már nem elég nyereséges a gyártásuk. Meg is szüntetik, ezentúl kizárólag elektromos hajtóművel lesznek kaphatók. Nagy súlyú és térfogatú, de még nagyobb pénzbe kerülő akkumulátor kerül beléjük, dízelmotorral ezer kilométert megközelítő hatótávjuk töredékére csökken – éppen az vész el, ami eddig legnagyobb értéküket adta: a verhetetlen praktikum és ár/érték-arány. A Citroën Berlingo alapkivitele benzinmotorral nyolcmillióba kerül, e-Berlingóként azonban már több mint másfélszeresébe.

Egy egész járműkategória, mégpedig a fenntarthatóságot szolgáló, valós igényeket kiszolgáló kocsik kerülnek halálsorra, elbúcsúzhatunk tőlük – tessék szépen csalós fogyasztási adatokkal hirdetett hibridet, méregdrága villanyautót venni, attól lesz jó nekünk! Ezzel a sziréndallal csak az a baj, hogy mélységesen hazug, ideológiai üldözés, a megcsúfolt, visszájára fordított liberalizmus (magyarul: szabadelvűség) nevében.  

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....