VW
A minap Nagy Norbert, a Kia Motors Magyarország ügyvezetője egy beszélgetés során elmondta, hogy a jó áron kínált, állami támogatással olcsóbbá tett Sorentóra nagy a kereslet, de még nagyobb lenne a Carensre, amelyet rosszkor vont ki a forgalomból a koreai autógyártó. Elárulta, hogy megkeresték a központot, de a modell gyártását a mintegy kétezres magyar megrendelés hallatán nem indították újra. Minden bizonnyal a világ legnagyobb autógyártóját, a Volkswagent sem hatja majd meg a magyar állam népességszabályozásnak szánt nagyvonalú gesztusa, amikor döntenie kell, meddig tartja meg a kínálatban jelenlegi egyterűit, amelyek iránt egyre gyatrább a nemzetközi érdeklődés.
Sajtóhírek szerint a VW legalább az egyik egyterűjét megválik hamarosan. Nem az első áldozat lesz, a Volkswagen nagy csendben már ejtette az elmúlt pár évben a Beetle-t, a Phaetont és még korábban az Eos kabriót. Ezeknél nincs mit csodálkozni, rétegautók voltak, szűk közönséggel, az egyterűek és minibuszokból eddig azonban számottevő mennyiséget adtak el.
Arno Antlitz, a Volkswagen pénzügyi igazgatója az Automotive News Europe-nak elárulta, hogy vizsgálják van-e létjogosultsága a márka kínálatában három egyterűnek? A Golf Plusnak, a Tourannak és a Sharannak?
A trióból amúgy a Touran a legnépszerűbb, de még ezt is egyre kevesebben veszik. A Jato Dynamics adatai szerint 2019 első 11 hónapjában 14 százalékkal kevesebbet, 69 814 Tourant értékesítettek Európában. A kompakt Golf és a Touran közé beékelt Golf SportsVan 26 százalékot veszített népszerűségéből, az eladások 40 215 darabra estek vissza. A nagy méretű Sharan egyterű még mindig jól fogy, a tavalyinál 1,7 százalékkal többet, összesen 20 854 autót értékesítettek.
Az egyterűk jövőjére rossz fényt vet, hogy a szabadidő-autók ennél sokkal jobban fogynak. A Tiguan iránt 2,2 százalékkal nőtt az érdeklődés, decemberig 245 056 autót adtak el, a kisebb T-Roc eladásai 46 százalékkal nőttek 193 963 autóra.
A Volkswagennél idén jelölték ki a megszorítások új irányát, amelynek áldozatául esnek motorok, modellek és hajtásláncok egyaránt. A vállalat 2022-ig hat százalékra fogja a tervek szerint feltornászni a profitmarzsot a jelenlegi 4, illetve a jövő évi 5 százalékról. A javulást főként a költségek megcsapolásával érik majd el, a motor-váltó kombinációk egyharmadát kidobják.
Azt is mondhatjuk, hogy a wltp-szabályoknak való megfelelés még jól is jött a Volkswagennek, a kényszer hatására könnyebben szabadul meg a kínálat sokrétűségétől, a komplexitás helyét az egyszerű hatékonyság veszi át. Az átállás mintegy fél millió eurójába kerül a vállalatnak, de Antlitz szerint ez a kiadás busásan megtérül majd.
Míg az egyterűeknél vágni fog a vállalat, a szabadidő-autóknál tovább bővül majd a kínálat, a SUV-ok között máris jól teljesít a legújabb, a VW T-Cross. A Volkswagennek Európában amúgy már 37 százalékos a SUV-részaránya, ugyanez az USA-ban 42 százalék.
B. Cs.