motortechnika
Az előző részben megnéztük a motorblokk és a hengerfej sajátosságait, technikai jellemzőit, most nézzük a perifériákat, kiszolgáló egységeket és a károsanyag-kibocsátást csökkentő alkatrészeket.
A változó geometriás turbófeltöltő minimális hatással van az általános hatásfokra, emellett pedig kimagasló teljesítményt nyújt a piacon. A rendszer zárt szabályzási kör jellemzi, mivel az állító pozícióját szenzor figyeli és a kifinomult elektronikus vezérlőelemeket használva automatikusan beállítja a feltöltőnyomást a kívánt értékre a motor járási körülményei és pillanatnyi energia-igény alapján. A folyadékkal hűtött turbófeltöltő alacsony súrlódási együtthatójú golyóscsapágyakkal rendelkezik és a kipufogó csonk közelében van felszerelve a gyorsabb feltöltés és katalizátor-bekapcsolás érdekében. A maximális turbónyomás abszolút értéke 3 bar.
A Duramax új, kisnyomású EGR-t használ a teljesítmény és hatékonyság optimalizálása érdekében. Az EGR-rendszer elvezeti a kipufogógázok egy részét, és visszakeveri a friss beszívott levegőáramba. Ez csökkenti az égési hőmérsékletet és a NOx-kibocsátást.
Hagyományosan a dízelüzemű EGR-rendszerek a kipufogógázokat a két nagynyomású pont, a szívósor és a kipufogócsonk között vezetik vissza a körforgásba. Általában szükség van más alkatrész, például a turbófeltöltő hatékonyságára, ahhoz, hogy elérjék a megfelelő EGR-áramláshoz szükséges nyomáskülönbséget.
Az új kisnyomású rendszer hozzáadva a nagynyomású rendszerhez, támogatva a kipufogógáz ellennyomásának folyamatos beállítását a hatékonyabb működés érdekében. Keringeti a gázokat a kipufogórendszer alacsony nyomású pontjai (a részecskeszűrő után) és a kompresszor bemenete előtt.
Amikor az alacsony nyomású EGR-t egy elektronikusan szabályozott szelep aktiválja, a motor olyan kipufogógázt éget, amely már áthaladt a részecskeszűrőn. Ez növeli a turbó és a jármű általános hatékonyságát anélkül, hogy növelné a motor által kibocsátott részecskék mennyiségét.
A változtatható szívósor hengerenként két bemenetet biztosít. A pillangószelepek – hengerenként egy – lerövidítik, vagy meghosszabbítják az egyes hengerek légáramát. Ez optimalizálja a motorba áramló légáramot, javítja a teljesítményt és a reakcióképességet, különösen alacsonyabb fordulatszámon.
A változtatható nyomású olajrendszer a folyamatosan válktoztatható szállítású olajszivattyúval növeli a hatékonyságot az olajnyomás optimalizálásával, a motorfordulatszám és a terhelés függvényében. Ezzel az olajellátás a motor igényeihez van igazítva, nem pedig a hagyományos, állandó munkavégzésű olajszivattyú túlzott mennyiségéhez. A motor alacsony súrlódási együtthatójú Diesel Dexos 0w20 olajat igényel.
A motorban található olajfúvókákat a teljesítmény és a hőmérséklet szabályozására használják. A dugattyú belső felét megcélzó hűtő, súrlódást csökkentő olajjal a fúvókák csökkentik a dugattyú hőmérsékletét, lehetővé téve a motor számára, hogy nagyobb energiát termeljen és fokozza a hosszú távú tartósságot, mint a technológia nélküli motorok.
Az aktív termomendzsment elősegíti a motor gyors felmelegedését, hogy elérje és fenntartsa a motor teljesítményének és hatékonyságának optimális hőmérsékletét a teljes üzemi tartományban. A rendszer forgócsappantyúkat használ a hűtőfolyadék célzott elosztására a motoron keresztül. Hőt továbbít oda, ahol szükség van a motor melegítésére, hogy csökkentsék a súrlódást, és melegítsék vagy hűtsék az utasteret, amikor nagy teljesítményű működésre van szükség. A Duramax 3.0L külön hűti a blokkot és a hengerfejet.
A Common rail közvetlen tüzelőanyag-befecskendező rendszer (2500 bar) elősegíti a nagy nyomatékot és teljesítményt. A rendszernyomást egy két dugattyús nagynyomásó szivattyú állítja elő, a befecskendezés mágnesszelepes, 9 furatos injektorokkal történik. Ezek biztosítják a tüzelőanyag mennyiségének pontos szabályzását a sima alapjárathoz és a kisebb égési zajhoz. A tüzelőanyagrendszer égési ciklusonként több befecskendezésre -injektoronként akár 10- képes, a következetesebb és stabilabb égési teljesítmény érdekében. Ez sima és finom alapjáratot eredményez.
A szívósor nyomásának szabályozására és a kipufogógáz visszavezetési sebességének optimalizálására alkalmazzák az elektromos fojtószelepet. Ez egyúttal hozzájárul a motor gyors leállításához egy szabályozhatóbb légáram-csökkentési módszerrel.
A Duramax 3.0L-ben használt kerámia izzítógyertyák gyorsabban melegednek fel magasabb hőmérsékletet elérve, mint a hagyományos fémalapúak. Ez elősegíti a motor gyorsabb felmelegedését hidegebb időben is.
A stop/start funkció segít optimalizálni a hatékonyságot városi vezetés során. Ez a rendszer leállítja (vezető választására) a motort lámpás kereszteződésekben, valamit egyéb „stop-and-go” szituációkban. A motor automatikus újraindít, amikor a vezető leveszi a lábát a fékről.
Az alábbi linkre kattintva egy videó is megtekinthető a motorról és alkalmazásáról:
P.D. – Ő.P.