motortechnika
,,Büszkék lehetünk az elért eredményekre” – mondta prof. Stefan Pischinger, a FEV vezérigazgatója és elnöke. ,,Az új Duramax motor, kiválóan teljesíti az ügyfelek igényeit, kategóriájában nagyon alacsony üzemanyag-fogyasztási értékekkel rendelkezik.”
A fejlesztés során használt hatékony módszerek és technológiák lehetővé tették, hogy a projekt rövid időn belül megvalósulhasson. A fejlesztés eredménye egy soros motor lett, amely egyedülálló a V-motor által dominált kategóriájában.
A soros kialakítás elősegíti a károsanyag-kibocsátás csökkentését és a hatékonyabb üzemanyag-fogyasztást, mivel lehetővé teszi a motorközeli, jó hatásfokú emissziókezelő rendszereket és a súrlódás is kedvezően kicsi. A vadonatúj Duramax 3 literes motort a GM új Michigan-i üzemében gyártják.
A Chevrolet mérnökei üres papírral kezdték a tervezést, és kifejlesztettek egy teljesen új motort, amely kihasználja a sorhatos kialakítás előnyeit és hatékonyságát. Ez magában foglalja a fejlett égési és kibocsátási technológiákat, a teljesítmény és a hatékonyság optimalizálásának érdekében.
A motor beindításának pillanatától az alapjáraton keresztül a gyorsulásig, és az autópályákon elért sebességekig a 3.0 literes motor teljesítménye megváltoztatja a dízelmotorok „finomítási” képességével szemben támasztott elvárásokat” – mondta Nicola Menarini, a Diesel Truck Engine Program Execution igazgatója. ,,A fejlett technológiákkal, amelyek a globális dízel szakértelemre támaszkodnak, ez egy kompromisszum nélküli választás olyan sofőrök számára, akik egy dízelmotor hatékonyságát és vezetési tartományát akarják könnyített terepjárókban.”
A Duramax motor egy GM 10L80 tízsebességes automatikus sebességváltóval párosul. Lengéscsillapítós kivitelének köszönhetően csökkenti a rezgéseket az egyenletes járás javításának érdekében, megerősítve a váltó teljesítményét, hatékonyságát. Ez a kombináció lehetővé teszi a kipufogófék használatát, amely a turbófeltöltő kipufogógáz leáramlásának fojtásával csökkenti a sebességet, ez kevesebb fékezést igényel vontató módban. A kerámia izzítógyertyák a rövidebb izzási időkkel és a gyorsabb hidegindítással is segítenek, így nincs szükség a motorblokk melegítésére -30°C-ig.
Innovatív motor technológiák
Az egy sorban elhelyezkedő hathengeres kialakítás hatékony és a kifinomult. A mérnökök azonban további innovatív technológiai döntésekkel bővítették a fejlesztések spektrumát, a hatékonyság javítása és a súly optimalizálása miatt, a jobb vezetési élményért. Egy könnyű alumínium blokk és hengerfej csökkenti az össztömeget, az aktív termomenedzsment pedig fokozza a hatékonyságot, például a motor melegedését akár hideg időjárási körülmények között is.
A vontatás képessége kihagyhatatlan egy terepjáró esetében, ezt könnyíti meg a vontatáskor használt kipufogófék. A hűtött szívócső a kisnyomású EGR-rel párhuzamosan csökkenti a nyomaték előállításához szükséges időt. A változó geometriájú turbófeltöltő hozzájárul a teljesítmény és a hatékonyság egyensúlyának biztosításához, az elektronikusan állítható szívócső-keresztmetszet segít a teljesítmény optimalizálásban a teljes fordulatszám-skálán.
Természetesen hatékony és kiegyensúlyozott
A DOHC V6-hoz képest a sorhat kialakítás nagyobb hatékonyságot nyújt a súrlódás csökkentésében is, mivel csak két vezérműtengely található benne. Az I6 konfiguráció biztosítja az elsődleges és másodlagos tömegerők tökéletes egyensúlyát, kiegyenlítő tengelyek nélkül.
,,A csökkentett súrlódási tényező mellett a kialakítás lehetővé teszi a zökkenőmentes működést is”- mondta Menarini. ,, Az új Duramax 3.0L a szegmens egyik legkifinomultabb és leghatékonyabb dízelmotoros terepjárójává avanzsálja a régi 2019-es Silverado-t.”
A zajcsökkentő elemeivel a turbódízel motor kivételesen csendes és sima utazási élményt nyújt minden fordulatszámon.
Teljesen alumínium szerkezet és szilárd forgattyús egység
A hengerblokk öntött alumínium ötvözetből készül, ami megközelítőleg 25%-os tömegmegtakarítást jelent az öntöttvas motorblokkhoz képest, emellett pedig biztosítja az égéskor fellépő magas nyomás fenntartásához szükséges szilárdságot. Az acél hüvelyek biztosítják a hengerfal szilárdságát.
A főtengely hét alsó csapágy fedele öntöttvasból készült, így segítenek biztosítani a blokk szilárdságát a nagy égési nyomás mellett. A motorblokk szoknyája a főtengely középvonala alá nyúlik, ezzel növeli a blokk merevségét. Szintén a merevséget növeli, hogy az alsó csapágyfedelekhez egy alumínium alsó keret csatlakozik.
A főtengely és a hajtórúd acélból készülnek, a dugattyú alumínium öntvény, mely nagy arányban tartalmaz szilíciumot a dugattyúk hőállósága és toleranciája miatt, ami növeli a teljesítményt és csendesebbé teszi a motort.
A vastag dugattyútetőre és a megerősített felső gyűrűre (kompresszió gyűrű) a turbófeltöltés által létrejött óriási hengernyomás miatt van szükség.
DOHC hengerfej és váltó oldali szelepvezérlés
Az OHC szelepvezérlés közvetlen és hatékony módszert kínál a szelepek működtetéséhez, míg a karbantartás-mentes himbával és hidraulikus szelephézag-kiegyenlítővel működtetett hengerenként négy szelep növeli a bemeneti és kimeneti légáramot a motorban. Ez az elrendezés az alumínium hengerfejbe van beépítve, melyen egy kompozit szelepfedél helyezkedik el, melyben megtalálható a kartergázszűrő és olajleválasztó rendszer.
Egy pár könnyített, szerelt vezérműtengely 28,35 mm átmérőjű szívó és 24, 55 mm átmérőjű kipufogószelepeket működtet. A vezérműtengely hajtása a motor lendkerék felőli oldalán helyezkedik el. A főtengely hajtja a nagynyomású tüzelőanyagszivattyút, ami pedig mind a szívó, mind a kipufogó vezérműtengelyt működteti. Egy kisebb szíj hajtja a változó áramlású olajszivattyút a főtengelyről.
Folytatjuk.
P.D. – Ő.P.