járműtörténelem

A Fordson traktor, ami gépesítette a mezőgazdaságot

2022.01.16.

Henry Ford sem az autót, sem a traktort nem találta fel. A traktort is a tehetséges mérnökei fejlesztették mindennapos használatra alkalmassá. Ford gyermekéveinek első életre szóló élménye volt, amikor 12 esztendős korában, 1876 késő őszén a családi lovaskocsin apjával utazva, egy úti mozdonyt, egy "ősautót", az első magajáró gépet megpillantotta. 

Szerző: Bánffi Tibor

Beszélgetett a vezetőjével, aki nagyon büszke volt a masinájára és minden részletet megmutatott. Ettől kezdve érdeklődése az önmagától haladó gép előállításra irányult. A farmon igen sok nehéz munka adódott. úgy látta, hogy a mezőgazdasági munka rosszul szervezett. A farmélet nehézségei ösztönözték arra, hogy újabb és jobb gépezeteket találjon fel.  Hitvallásának tekintette, hogy „Egy lábbal az iparban, egy lábbal a földeken."

Az első "úti mozdonyok" Angliában, USA-ban készültek és gőzüzeműek voltak. Leginkább vontatásra, később cséplőgép meghajtására használták. 

A traktor története óriási kudarccal indult. Az első petróleumüzemű „traktor” 1893-ban készült el Iowa államban a Waterloo Gasoline Traction Engine Co.-nál. Ez a 20 lóerős erőgép a Froelich nevet viselte és 800 dollárért árulták. Ez volt a John Deere traktorok őse.  A későbbi traktor a monstrumokból csak körmös kereket örökölte. A cég által épített négy traktor közül csak kettőt vásároltak meg, ezeket is később az elégedetlen ügyfelek visszaküldték. A John Froelich tractor konstrukcióját elemezve látható, hogy a korszerű traktorok jellemzőit még nélkülözte.

Froelich tractor

A hátsó tengely mögött volt a vezetőülés, ahonnan alig lehetett kilátni, előtte volt a benzinmotor. A meghajtást egy óriási fogaskerék biztosította, a nagy áttétel nagy nyomatékot továbbított a hátsó kerekekre. Az első tengely fölött helyezték el a benzintartályt, mögötte a hűtőt.

1906-ban az amerikai Hart Parr cég magajáró mezőgazdasági erőgépet tervezett és gyártott amit először neveztek „tractor”-nak. A kezdetben a traktorokat csak egy előremeneti sebességfokozattal látták el, ami erősen korlátozta a használatukat.

31 évvel később eljött az idő, hogy Henry Ford gyerekkori dédelgetett álmát megvalósítsa. 1907-ben Galamb József mindössze egy hónapot kapott egy traktor tervezésére. A szűkös idő csak arra volt elég, hogy a Ford T modell elemeit felhasználva egy kezdetleges kiforratlan típust szülessen. Gyártása egy időre le is került a napirendről.

 Galamb József traktor 

A traktorok létjogosultságát az első világháború 1914-es kitörése és az ezzel járó élelmiszerhiány alapozta meg. A új típus tervezését Farkas Jenő irányította, a munkába Németh Géza is bekapcsolódott, amely már átgondoltabb, letisztult változatot eredményezett. Újra visszatértek Ford jól bevált elveihez: kicsi legyen a súlya, kis ráfordítással legyen gyártható, legyen könnyen kezelhető és legyen megfizethető a tömegek számára is. Ahol csak lehetett felhasználták a Ford T modell bevált fődarabjait, alkatrészeit. A motor, az erőátvitel és a tengelykapcsoló egy teherviselő tömböt alkotott és egyben az alvázat is helyettesítette.  Ezzel a megoldással jelentős súlycsökkenést, mindössze  1200 kg-os önsúlyt értek el, így méltó konkurense volt az akkori soktonnás monstrumoknak. A 20 lóerős traktorok a  710 mm-es  első és 1070 mm hátsó körmös kerekeivel a legnehezebb terepviszonyokat is leküzdötték.

 Fordson traktor rajz 

Az első világháborús helyzet igen komoly következményekkel járt Angliában. Nem volt elegendő igavonó állat a szántás, a vetés s a betakarítás elvégzéséhez, az élelmiszerhiány enyhítéséhez. A mezőgazdaság gépesítését olyan traktorral kellett elérni, amit a nők is könnyedén kezelhettek, mivel a férfiak a háborúban harcoltak. Ezen szempontoknak a messzemenően megfelelt a Fordson traktor. (A történelmi hűség kedvéért meg kell említeni, hogy ritkán ugyan, de a motor beindítását követően önálló életre kelt veszélyeztetve a kezelőjét.)

Fordson traktor műszaki adatai 

Az alábbi video a Fordson traktor sokoldalúságát hivatott igazolni.

Fordson traktor videó

Henry Ford tételes elemzéseket végzett a lelendő vevők meggyőzése érdekében, ahol kimatekozta a gép és a ló költségrátáit. Az egy hektárra vetített összköltség csak 65%-a volt a ló alkalmazásával szemben. 

Fordson traktor és a lovas szántás költségrátái 

Az export megszervezését Sorensen a Ford angliai leányvállalatának megbízottja bonyolította. Megegyezés született az angol kormánnyal 5000 Fordson szállítására 700 dolláros áron, melynek a feszes három hónapos határidő ellenére eleget tettek. Az alkatrészként beérkezett traktorokat helyben szerelték össze. Így esett meg, hogy a Fordson Angliában már régen használatban volt, az Egyesült Államokban pedig még alig ismerték.

1917-ben létrehozták a Henry Ford & Son Corporation céget. 1918-ban a dearborni üzemben elkezdődött a traktorok tömeggyártása. Henry Ford úgy döntött, hogy Fordson márkanévvel, a Henry Ford & Son Corporation rövidített formájával fogja piacra dobni. 1919-ben aztán az írországi Corkban is megindult a gyártás. A modellsorozat 1928-as kifutásáig több 750.00 darabot készítettek a forradalmian újszerű traktorból. A csúcsteljesítmény minden idők rekordja. Nem tudni az okát,  de Henry Ford megszüntette a sikeres Fordsonok gyártását. A Ford azóta sem gyárt traktorokat.

Fordson és a gyártósor

Henry Ford így vallott a mezőgazdaság gépesítéséről:

„Egy lábbal az iparban, egy lábbal a földeken. A farmer valójában nem új szerszámokra vágyik, hanem erőre a meglévő eszközök használatához. Magam is eleget görnyedtem az eke szarva mögött ahhoz, hogy tudjam, mennyire kimerítő a földművelők munkája.”

A Fordson traktor az egész világon, így hazánkban is széles körben elterjedt, amely már a mai traktorok főbb jegyeit viselte.

A Fordson traktorok és a Ford autók első magyarországi képviselői a makói Galamb fivérek voltak. Az épület homlokzatát 2017-ben restaurálták és ünnepélyes keretek között adták át.

A makói Ford képviselet felújított homlokfala

Forrás: 

Henry Ford: Életem és működésem 

Alfred Liebfeld: Henry Ford az isten

Tractor history Wikipedia

Bánffi Tibor: Ford T modell és ami mögötte van...

A felhasznál képek eredete az ábrákon találhatók 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.05.24
Nézze meg a videót! ..
2022.05.24
Világszerte egyre több ország tervezi a belső égésű motorral rendelkező autók fokozatos kivezetését....
2022.05.24
A Lexus ügyfelei nem átlagos emberek. Olyan individuumok, akik nem érik be a kézenfekvő....
2022.05.24
A terepmotoros EnduroGP világbajnoki sorozat magyarországi futamát és a ZEG Rally Show raliversenyt....
2022.05.24
Megkezdődött a teljesen elektromos VW ID.4 gyártása Emdenben. A cég tájékoztatása szerint....
2022.05.24
Ismét optimistább a német exportipar, azon belül is az autóipar. Az Ifo szerint a gépiparban is „....
2022.05.24
Az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán, a 34-es kilométerszelvényében egy kisbusz....
2022.05.24
Kiváló nyereségesség a díjbevétel és a működési eredmény növekedésével; kivételesen szilárd....
2022.05.24
Év Gyára 2021 díjat nyert a Bridgestone Tatabánya a „Legjobb menedzsment folyamatok” kategóriában.....
2022.05.24
Innováció, edukáció, környezetvédelem, élmény, mindez egy helyen és úgy tálalva, hogy valamennyi....