3D
A Ford a 3D nyomtatással készült alkatrészek segítségével jelentősen lerövidítette a fejlesztési időt, mivel a formatervezők és a mérnökök pár óra leforgása alatt több különböző elképzelést tesztelhetnek és finomíthatnak. A hagyományos prototípus-gyártáshoz eddig speciális eszközökre és rengeteg időre volt szükség. A Ford most mindössze néhány óra alatt, akár 1.000 euró költséggel is elkészíthet egy 3D alkatrészt, kitárva ezzel az ajtót a kísérletezések és a merészebb, innovatívabb formatervezés előtt.
A Ford GT modellhez a tervezők lézeres 3D nyomtatási technológiával készítettek egy Formula 1 stílusú kormánykereket, beépített kezelőszervekkel és sebességváltó fülekkel. A mérnökök a felfelé nyíló ajtókhoz is nyomtatással készítették a kulcsfontosságú, pehelysúlyú alkatrészeket.
Akik saját 3D nyomtatóval rendelkeznek, azok a Ford 3D Online Üzletében válogathatnak a Ford által hitelesített, kinyomtatható alkatrészek és modellek között. Így bárki összeállíthat magának egy saját Ford GT-t, illetve hozzáférhet még ezer másik maketthez is, köztük a Focus ST, a Fiesta ST és az amerikai piacra gyártott F-150 Raptor modellekhez.
“A számítógépes 3D nyomtatási technológia forradalmasította az autók formatervezési és fejlesztési folyamatát. Sokkal kreatívabbak lehetünk a lehetséges megoldások keresésében, így a vásárlóknak olyan járműveket kínálhatunk, amelyek fejlesztésénél a legújabb technológiai- és dizájn-irányzatokat vesszük alapul,” mondta el Sandro Piroddi, a Ford Európa rapid technológiákért felelős vezetője.
A prototípustól a gyártásig
A Ford az amerikai Carbon3D vállalattal együttműködve fejleszti a jövő gyors prototípus-rendszereit és tanulmányozza az apró alkatrészek gyártási lehetőségeinek kibővítését. A közös munka hangsúlyos eleme a jövőbeli 3D nyomtatógyanták kifejlesztése is, amelyek nagy teherbírásúak, és elviselik a járművek tesztelésénél gyakori magas hőmérsékleteket és kemény rázkódásokat.
A Folyamatos Folyadékkal Érintkező Gyártás (CLIP) egy olyan 3D nyomtatási technológia, amit a filmiparban a különleges effektek előállításánál használnak. Ez az eljárás olyan fényérzékeny gyantát használ, amely UV-fényre reagál, és a hagyományos 3D nyomtatási eljárásoknál 25-100-szor gyorsabb.
A késztermék tulajdonságai a Ford járműveinek számos igényét kielégítik. Az amerikai formatervezők ezt a technológiát használták fel a Ford Focus Electric és a Ford Transit Connect apró belső alkatrészeinek elkészítéséhez.