kínai autóeladások
A Kínai Személygépkocsik Szövetsége (CPCA) közzétette a tíz legkeresettebb márka listáját a tavalyi évben Kínában. Az országban 22,9 millió személygépkocsit adtak el, 5,5 százalékkal többet, mint az azt megelőző évben.
Nem hat meglepetésként, hogy a BYD vezeti a tabellát, a vállalat ugyanis robusztus, 37,4 százalékos növekedés produkált eladásokban. Annak azonban már van hírértéke, hogy az öt legjobban eladott márka közül négy kínai volt. Egy évvel korábban ugyanis „csak” három kínai volt köztük. Az első tíz legkeresettebb márka között öt kínai található, akárcsak 2023-ban, de a tízes listában jelentős változások történtek.
A BYD után a második helyen áll a Geely, amely 28 százalékos növekedést ért el éves viszonylatban az eladott autók számában. A Geely részint a meredek növekedésnek köszönhetően előzte meg a harmadik helyre szorult FAW Volkswagent, másrészt azért történhetett meg a helycsere, mert az utóbbi vegyesvállalat éves eladásai csökkentek 12,9 százalékkal.
A Changan az eladások 0,6 százalékos visszaesése ellenére is megtartotta a negyedik helyét. A top 5-be bekerült Kína ötödik legnagyobb autógyártója, a Chery is, s ez igen figyelemre méltó eredmény, tekintettel arra, hogy 2023-ban még a nyolcadik helyen állt. A Chery eladásai elképesztő mértékben, 64,6 százalékkal nőttek tavaly.
A kínai autók közül még a 14 százalékos növekedést produkáló a SAIC-GM-Wuling vegyesvállalat is benne van a top 10-ben: felkapaszkodott a hetedik helyre.
Meglepő, hogy a Great Wall Motor kiesett a tízes tabelláról, s a Tesla váltotta fel az utolsó helyen. A SUV-ok és pickupok gyártásában jeleskedő GWM eladásai 2024-ben jelentősen visszaestek.
Az is fontos fejlemény, hogy a GWM-el együtt kiesett az első tízből a SAIC és a General Motors vegyesvállalata, amely értékesítési összeomlást szenvedett el a tavalyi évben.
Az év nyertese, a BYD 16,2 százalékos részesedéssel rendelkezik a kínai piacon, vagyis minden hatodik eladott autó az övé volt Kínában. A második helyezett, a Geely ennek a piaci részesedésnek kevesebb mint a felével rendelkezik. A kínai szaksajtó arra is felhívja a figyelmet, hogy az első öt vállalat a piac 42,7 százalékát tartja ellenőrzése alatt, az első tíz pedig a 61,3 százalékát. A top 10-ben lévő, "tisztán" kínai vállalatok 39,3 százalékos részt hasítanak ki a kínai autópiaci tortából.
Ha összevonnánk a Volkswagen két, FAW-vel és SAIC-al alkotott kínai vegyesvállalatát ( 3. és 6. hely), akkor ők együtt a második helyen lennének eladásokban. A Toyota két vegyesvállalata – a FAW Toyota és a GAC Toyota (8. és 9. hely) - együtt a negyedik helyen lenne.