járműtörténelem
Galamb Ferenc és József, Makó
Az első világháború után 1921-ben Galamb József 6 db Fordson-traktort küldött Makóra testvéreinek, hogy ezzel dolgozzanak és propagálják a Ford termékeket. Így született meg a családi cég, melyet a két fiatalabb Galamb testvér, János és Ferenc vezetett. Galamb József 1922 őszén az üzlet beindítására ismét Makón járt. Az autók, traktorok, alkatrészek hajóval érkeztek Fiumébe. A makói telephely a Deák Ferenc utca sarkán állt. A szerelőműhely külső falára a 20-as évek végén festették fel a színes autókat. A forgalom növekedésével Békéscsabán is nyílt egy nagy Ford-lerakatuk, ahol 35 szerelő dolgozott a műhelyben.
A műhely a második világháborúban is működött, később államosították.
Az egykori műhely falának felső részén még ma is kivehető a Ford - Lincoln - Fordson felírat. Az épületen eredetileg négy autókat ábrázoló kép is volt, melyből egy részleteiben jól felismerhető. Még egy autót ábrázoló képet láttam a falon, de már jóval kevesebb részlettel.
Forrás: http://www.sk-szeged.hu/statikus_html/kiallitas/galamb/ford_mako.html
és
https://www.kozterkep.hu/~/27925/Ford_fal_Mako_1922.html
Az egykori Ford műhely udvara
Az épület fala néhány éve
Haltenberger Vilmos, Budapest
1922. nyarán az Amerikát is megjárt Haltenberger Vilmos a „Ford Motor Co detroiti gyár gyártmányainak és pedig automobil, gazdasági célokat szolgáló traktor vontató gépek, gazdasági gépek és azok szakmába vágó anyagok” importálására alapított vállalatot Buda szélén található, Hidegkuti úti lakását megadva székhelynek. Néhány hónappal később a Belvárosban, a Nagymező u 19 alatt létesített bemutatótermet, amely négy évig létezett.
Forrás: Adtplus.arcanum.hu
Automobil és Traktorkereskedelmi Rt, Budapest
1926 végén az Első Magyar Gazdasági Gépgyár a Fordson traktorok árusítására új leányvállalatot alapított Automobil- és Traktorkereskedelmi Kft néven. A cég
A Hahn Arthur és Társai cég riválisaként működő a Ford és a Lincoln személyautókkal is kiegészítette választékát. A Lehel utca 8 alatt rendezték be garázsukat, míg a bemutatóterem a Rákóczi út 19 alatt kapott helyet. A gazdasági válság azonban elsöpörte a céget, amely alig néhány évig tudott csak életben maradni.
A bemutatóterem 1927-ben. Forrás: Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár
Lábassy-féle Mezőgazdasági, Ipar és Gépgyár Rt, Törökszentmiklós
Lábassy János 1848-ben Törökszentmiklóson ekéket, ekekapákat, boronákat, gyűrűshengereket gyártó műhelyt nyitott, amely tevékenységét később más mezőgazdasági termékek gyártásával és értékesítésével egészítette ki. Az 1920-as években a Fordson traktorok sokoldalúságát kihasználva különféle hasznos kiegészítőket gyártottak a járműhöz, amiről egy fennmaradt gyártmányismertető révén tudunk képet mutatni.
Források: http://www.akkreditacio.hu/hu/cikkolvas/TMOntode
Fordson traktorhoz kapcsolt öntöző és tűzoltó-berendezés. Forrás: Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Levéltár
Debreceni Autóforgalmi RT, Debrecen
Az első világháború után a Bleyer testvérek, Ernő és Andor elérkezettnek látták az időt, hogy Debrecent is rátegyék a hazai motorizáció térképére. A hangzatos nevű Debreceni Autóforgalmi Rt az első években Ford autókkal taxiszolgáltatást (akkori kifejezéssel bérautófuvarozást) kínált, illetve központjukban meg lehetett vásárolni a Ford különböző termékeit.
Alföldi Gépkereskedelmi Rt, Szeged
Szeged központjában, a XX. század elején épült Keleti Palota földszinti üzletsorán nyitotta meg az Angol-Amerikai Bank Rt helyi Ford-képviseletét az 1920-as évek közepén.
E cégek közös jellemzője, hogy az első világháború után kezdték meg működésüket, amikor a Fordson traktor iránt hazánkban is jelentős érdeklődés mutatkozott.
Ezen kívül a Ford Model T is népszerűnek bizonyult: például 1927-ben a 2602 eladott személyautóból 370 volt Ford gyártmányú. Amikor 1927. őszén a Model T pályafutása véget ért, s a Fordson gyártását is visszafogták a hazai kereskedők nehéz helyzetbe kerültek. A Debreceni Autóforgalmi Rt átpártolt a Chevrolet-hez, más cégek inkább a cséplőgépekre koncentráltak.
A Ford hazai másodvirágzására az 1930-as évek második felében került, a MÁVAG-Ford megjelenésével, majd a Ford Motor Rt megalakulásával.
Négyesi Pál