repülés
Hende Csaba közölte: a pilóták létszáma 20-ról 32-re, a kiképzett műszaki személyzeté 56-ról 91-re nőtt, a repülési órák és a szimulátorban eltöltött órák száma pedig 2014-re 2632 órára emelkedett. A pilóták átlagilletménye jelenleg 503 ezer forint, amely ebben az évben 555 ezer forintra nő, és ehhez egyéb juttatások is hozzáadódnak. A két, balesetet szenvedett Gripen repülőgép kiesése ellenére a magyar légierő minden nemzetközi kötelezettségének eleget tud tenni, és továbbra is elsőrendű feladata a magyar légtér védelme. Bejelentette, hogy a svéd partnertől már megérkezett egy kölcsönbe vett, kétüléses Gripen repülőgép. Azért kellett kölcsönbe venni, mert megérkezett a légibázisra az amerikai légierő üzemanyag-utántöltő szállítógépe, és megkezdődött a pilóták felkészítése a légi utántöltés begyakorlására - fűzte hozzá.
A levegőbe emelkedik egy Gripen vadászrepülő Kecskeméten
Emlékeztetett arra, hogy a magyar légierő három balti állam légterének védelmét látja el az úgynevezett Air Policing keretében 2015 szeptembere és decembere között. Magyarország vállalta, hogy 2019 májusa és augusztusa között ismét részt vesz a balti államok légterének védelmében, amelyhez négy repülőt, nyolc pilótát és mintegy nyolcvantagú műszaki személyzetet kell biztosítani. Az elmúlt öt évben jelentősen emelkedett a nemzetközi légi gyakorlatokon történő magyar részvétel is. Kiemelte, hogy 2010 és 2015 májusa között 20 nemzetközi gyakorlaton vettek részt a magyar Gripenek, ami intenzív kiképzést biztosított.
A svéd féllel történt megállapodás értemében tíz évvel, 2026-ig megnövelték a gépek lízingjét, azután magyar tulajdonba kerülnek a gépek. Az újrakötött egyezmény értelmében a sarkkör közelében lévő svéd légtérben háromévente éleslövészeten is részt tudnak venni a magyar pilóták. A honvédelmi miniszter a két Gripen repülőgép balesetével kapcsoltban elmondta: a csehországi esetnél a gép használhatatlanná vált, a vizsgálat előreláthatóan októberre fejeződhet be. Kecskeméten pedig olyan műszaki meghibásodás következett be, amely sem felismerhető, sem elhárítható nem volt. Hende Csaba elmondta, hogy a vizsgálat jelenlegi szakasza szerint a számítógép zavara okozta a balesetet, amelynek következtében a futómű és az azt bezáró ajtó összeszorult.
Kecskeméten a Magyar Honvédség egyik Gripen gépe június 10-én hajtott végre kényszerleszállást, a pilóta katapultált. Az esetről szólva a miniszter hangsúlyozta: másfél óráig repült még a repülőgép azért, hogy az üzemanyagot elhasználja, ezalatt a svédekkel konzultálva próbálták a hibát elhárítani. Kitért arra, hogy az elöljáró két lehetőséget ajánlott a pilótának: katapultáljon és ejtse le a gépet vagy próbálja meg hasra letenni és megmenteni a 13 milliárd forintot érő repülőt. A pilóta az utóbbi lehetőséget választotta – mondta a miniszter, hozzátéve, hogy már az otthonában kezelik a pilótát, műtétre nem volt szükség, a felépülése után, amely egy évig is eltarthat, repülhet is. A sajtótájékoztató után bemutatták, ahogy a légibázisról a levegőbe emelkedett az amerikai üzemanyag-szállító repülőgép, majd utána a Gripenek.
Üzemanyagtöltést végző amerikai katonai repülőgép és a legénység a kecskeméti betonon
(MTI)