Ford Magyarország

Fiatalok autózhattak a tapadási határon és azon túl

2018.10.19.

A Ford immáron a második alkalommal rendezte meg oktatási eseményét, amely keretén belül a 18-26 éves vezetők tehették próbára tudásukat, illetve találkozhattak veszélyes helyzetekkel, amelyekre a választ begyakorolhatták.

A 18-26 éves fiatalok körében a közlekedési baleset a vezető szerepet tölti be a halálozásban. Éppen ezért az USA-ban már elindított programot áthozta a Ford Európába is, hogy a felkészítés révén ügyesedhessenek a fiatalok, el tudják kerülni vagy kezelni tudják a kialakult vészhelyzeteket. A tapasztalatlan vezetők nem csak elszenvedni tudják a balesetet, sőt, sokszor ezek miattuk alakulnak ki.

Immáron a második éve találkozott az oktatógárda azzal az 1000 fiatallal, akik ingyenes oktatásban részesülhettek. A kreszpályáról kikerülve, a forgalomban óvatosan vezetve sokszor még egy rendes vészfékezést sem gyakorolhattak be oktatójukkal az újonc pilóták, és akkor még nem is beszéltünk arról, amikor jégen vagy havon túlkormányzott lesz a jármű. Ezek olyan határhelyzetek, amelyek bármikor előfordulhatnak a közlekedésben rengeteg veszélyes helyzetet teremtve, és baleset is bekövetkezik minden egyes alkalommal, hogyha váratlan szituációra esélytelen a korrekt válaszadás a volánnál ülőtől.

Apropó, még nem jár a motor sem. Tegye fel a kezét, aki tudja, hogyan kell helyes üléspozíciót választani egy autóban! Állítsuk vízszintesen olyan távolságba az ülést a pedáloktól, hogy a kuplungpedált tövig nyomva a csípőnk ne emelkedjen el az üléstől! Ezt követően a támlát állítsuk közel 90 fokba, amely elsőre nagyon kényelmetlen tud lenni, ugyanakkor így tart a legjobban az ülés, és a hátulról érkező becsapódáskor is így a legnagyobb az esélyünk a túlélésre! A fejünk és a plafon között egy jó ökölnyi távolság legyen – szupersportautóknál nyilván kompromisszumot kell kötni a helykínálat miatt.

A kormányt ezt követően laza vállakkal, kinyújtott kezekkel úgy kell elérni, hogy csuklónkat kényelmesen ráhelyezhessük a kerék tetejére. Ezáltal vezetők maradunk és nem utasok leszünk autónkban egy vészhelyzet során. A kormányoszlop olyan magasra kerüljön, hogy hirtelen pedálváltáskor se akadjon bele a lábunk. Tükrök beállítása, öv becsatolása és indulás! Te maximális pontot értél volna el ebből a tesztből?

Az első állomásnál kemény polimer bevonatú hátsó kerekekkel szerelt Fiestákkal álltunk rajthoz. Úgy kellett nyolcasokat leírni, hogy kerestük azt a határsebességet, amikor az autó fara elveszti a tapadást és meg akarja előzni az orrot. Havas, jeges megcsúszást szimuláltunk. Gyors ellenkormányzással és gázadással abszolválható volt a feladat, ugyanakkor érdemes megemlíteni, hogy 15-16-17 km/órás tempónál már szép nagy, 360 forgásokra is példa volt. Nagyon nehéz volt eltalálni a megcsúszási sebességet, és csak kormányzással esélytelen volt a korrigálás a. Egy tökéletesen teljesített, hungaroringi rántópados etap után is kőkemény lecke volt az ilyen jellegű túlkormányozottsági teszt!

Ezt követően a fékteszt következett. Egyenes szakaszon gyorsítottunk 40 km/óra körüli tempóra, majd vészfékezni kellett adott pontban. Amikor levettük a lábunkat a fékről, érezhetően lejjebb ült az álló autó feneke. Na, ekkor dolgoztunk jól. Tovább haladva három sávhoz érkeztünk 50 km/órás tempóval. A középsőben egy képzelt kocsisor állt, éppen várakozva. Ezt megközelítve kaptunk fényjelzést, hogy a két oldal közül melyik felé kell elrántani a kormányt satufékezés közben. A kikerülési manőver utolsó pontjaként egyenesebe is vissza kellett hozni az autót, vagyis amellett, hogy megtapasztalhattuk a fékút hosszbeli növekedését a kanyarodással, egy elrántásból majd visszarántásból álló kormánymozdulatsort is prezentálni kellett a tűzoltókból, katasztrófavédőkből, fuvarozókból és autóversenyzőkből álló oktatói gárdának. Egészen nagy volt a tempó, ez a feladat sokak számára nehéznek bizonyult.

Aztán alapvető műszaki ismeretekkel gazdagodhattuk a legújabb, az első magyar Ford Mustang példányok egyikén, de a helyes üléspozícióról és a kamionosok vezetési stílusáról, látótávolságáról, látószögéről is hallhattuk. A kiállított kamionba be lehetett ülni, megtapasztalhattuk, milyen kevéssé lehet rálátni a négykerekűek mezei világának közeli szintjére – oldalt és hátrafelé is.

A figyelemelterelésnél SMS-ezni, messengerezni, hírfolyamot olvasni és hangosan zenét hallgatni kellett. Mindeközben egy bójasorral tarkított pályán haladtunk alacsony sebességgel. Meglepő módon pillanatok alatt elfelejtettük, merre járunk, és hogy a kocsitest takarásában lévő bóják pontosan hol is helyezkednek el. Másodpercek leforgása alatt kizökkentünk a ritmusból, nagy sebességnél ez még durvább az autópályán megtett több mint száz méteren üzenetolvasás közben... Vezető balesetokozók a telefonozók.

A Ford Fiesta Vignale csúcskivitelével átélhettük a városi vészfékezőrendszer működését. 20 km/órás sebességgel, tétlenül kellett szemlélni, ahogy autónk egyre csak kúszik az akadály felé, majd a végén megáll. Elsőre ijesztő élmény volt, de ilyet sem tud (nem is szabad) kipróbálni/megtapasztalni az ember egy régebbi modellel oktatójával.

A Ford tovább folytatja Driving Skills for Life elnevezésű programját. 2019-ben is szeretettel várnak 1000 friss jogsist, hogy a határhelyzetekben szerzett korrigálási tapasztalatokkal gazdagodva térhessenek vissza közlekedő társadalomba. Önmagában már csak a gyorsulások/lassulások megtapasztalása is hasznos volt, megtudva, hogy minimum milyen erőhatások érhetnek bennünket négykerekűvel közlekedve. Mindez fegyelmezett és biztonságos körülmények között, ismét hangsúlyozván azt, hogy erre a mai vezetésoktatásban nincs lehetőség. Jövőre ismét találkozunk, köszönjük!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....