e-mobilitás

Fiat E-Ducato – nagy a villanyszámla

2022.01.05.

Minden a fenntarthatóság körül forog az autóiparban és a gépjármű-közlekedésben. Vajon jól szolgálja-e a nagy célt olyan villanyfurgon, amely csak kevéssel tisztább üzemű a korszerű dízeleknél, de többször annyiba kerül? Illusztráló példa lehet a minap kipróbált Fiat E-Ducato

 

Bonyolult, összetett kérdés a fenntarthatóság. Egyrészt, ugyebár gátat vetnénk a globális felmelegedésnek és az egészségkárosító légszennyezésnek, de gazdaságilag elfogadható módszerekkel kellene megoldani, különben belebukunk. Egy mai dízelmotoros könnyű haszonjármű, például a Fiat Ducato, csak nagyon kevés kártékony kipufogógázt ereszt a légkörbe, elektromos alternatíváját ehhez kell mérni – figyelembe véve azt is, hogy töltőáramát a magyar energiamix részeként, a füstölgő Mátrai Erőmű fejleszti. Mindezt ideológiamentesen, ésszerűen megfontolva, tíz-húsz százalékos felárat tartanék elfogadhatónak, arányosnak egyazon típus dízel- és elektromos változata között. Az utóbbiak azonban irreálisan drágák – míg hagyományos hajtású Ducato már 6,5 millió forintért elvihető, a neve elé illesztett E-vel huszonöt millióba fáj (a próbakocsi felszereltségével). Csak akkor lehet versenyképes, ha kizárják a dízeleket fontos területekről. Ennek előrebocsátása után nézzük meg prekoncepciók és előítéletek nélkül az önmagában rokonszenves és jól megcsinált E-Ducatót.

Lemezelt oldalú próbakocsim 3,5 tonnás össztömegéből 765 kilogramm lehet a hasznos teherbírás. Akárcsak több vetélytársa, az E-Ducato sem vontathat utánfutót. Városi áruterítőnek, csomagkézbesítőnek, címre járó iparosoknak tervezték, ehhez képest teljesen elegendő 90 kW/122 LE csúcsteljesítménye, 280 Nm nyomatékmaximuma, 100 km/órás csúcssebessége. Villanyautók legizgalmasabb kérdése a hatótáv, esetünkben kétféle kapacitású akkumulátorcsomag közül lehet választani, 47, illetve 79 kWh kapacitással. Az én kocsimban a nagyobb volt, a raktér alatt beépítve, és gondosan burkolva. A WLTP szabvány szerinti hatótávolság 271 kilométer, ami megfelelhet a tipikus vevőkörnek. Persze, mint más márkáknál is, a nagyvonalú, tízéves, vagy 220 ezer kilométeres garancia az eredeti kapacitás 70 százalékát fedezi, tehát élettartama vége felé jócskán lecsökkenhet a hatótáv, ami befolyásolja a használt jármű használati és pénzbeli értékét.

Az E-Ducato okostöltő-csatlakozója váltó- és egyenáramot fogad, 7, 11, 22 és 50 kW teljesítménnyel. Az egyenáramú gyorstöltés (22 kW) nagyjából egy óra alatt ad száz kilométeres hatótávot, illetve 50 kilowattal fél óra is elég.

A tehervillamost csak akkor lehet beindítani, ha becsatoltam a biztonsági övet. Eltérően nemzetközi típusbemutatóktól, a kocsiban nem volt műterhelés, üresen próbáltam ki. Vezetni egyszerű, a váltókar pozíciói megfelelnek a szokásos automatákénak, de balra húzva működésbe hozza a motorféket és az energia-visszanyerést. Erőteljesen lassít, alig kell a fékpedálra lépni.

A menetpedál megnyomására finoman indul el a jármű, méreteit meghazudtoló könnyedséggel és precizitással lehet manőverezni vele. Gyorsulása normális, jellegének megfelelő, és persze mindig azonnali a reagálás a jobb láb parancsára. A százas csúcssebesség ténylegesen eléri az E-Ducato, de ott már gazdaságtalan tartományba kerül, inkább nem is erőltettem. Van viszont egy jellegzetesség, amelyet meg kell szokni, és nem szabad elfelejteni: amikor csökken az akku feltöltöttsége, a menetdinamika korlátozásával igyekszik a hatótávot előnybe helyezni a vezérlés. Ilyenkor kevésbé élénken gyorsul, ezt be kell kalkulálni előzésekkor.

A fővárosi raktárba vidéki termelőktől árut begyűjtő fuvart modellezve, vidéken jártam, a ködös időjárás miatt óvatosan vezetve, így nagyjából folyamatosan haladhattam, de többször közelítettem meg a csúcssebességet. A klímát minimumra állítottam. 164 kilométernyi utazás után 46 kilométer maradék hatótávot jelzett a műszer – nem is vártam volna, hogy megközelítsük az életidegen WLTP szabvány szerint kimutatott hatótávolságot.

Ami az árat illeti, sokat javít a képen, hogy bőséges volt a jármű alapfelszereltsége, és extraként keréknyomás ellenőrző, ködlámpa, automatikus légkondicionáló, tolatókamera, autonóm vészfék, sávelhagyásra figyelmeztetés, közlekedési tábla felismerő és automatikus távfényszóró-vezérlés, illetve kényeztetésként bőrbevonatú kormánykerék és váltókar egészítette ki.

Ha tisztán gazdasági szempontból nézzük, még így is versenyképtelen az E-Ducato. Kérdés, hogy elektromos járműként arányosan fejezi-e ki tényleges környezetvédelmi előnyét az ára, egy korszerű, minimális légszennyezésű, Euro VI-os dízelhez képest? Mint tudjuk, a jónak a jobb az ellensége. Melyik vállalkozásnak, melyik lehet jobb a kettő közül? Ez nagymértékben függ a szabályozási környezettől is, ha valahonnan adminisztratív intézkedéssel kitiltják a dízelt, nincs miről beszélni, de addig nehéz lekörözni a kipufogós Ducatót.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.07
A Budapesti Rendőr-főkapitányság munkatársai 99 gyorshajtót mértek be január ötödik hetében. ..
2025.02.06
A HangZóna mai vendége Soltész Bálint rendőrségi szóvivő. ..
2025.02.06
A Volkswagen új hatékonysági mérföldkövet ért el Dél-Olaszországban, a nardói pályán: egy....
2025.02.06
Orvosi incidens történt a Lufthansa Boeing 747-8 típusú repülőgépén – írja a Bild.   ..
2025.02.06
Megkezdődik az M1-es autópálya hatsávosra bővítése Budapest és Győr között 2025 augusztusában. A....
2025.02.06
A Revuelto, az Urus SE és a Temerario díjakat kap a dizájnért, a teljesítményért és a vezetési....
2025.02.06
Lezárják a hétvégén a Lánchidat, valamint a pesti alsó rakpart Eötvös tér és a Jászai Mari tér....
2025.02.06
A tavalyi évben világszinten, Európában és Magyarországon is rekordértékesítéseket elérő Lexus a....
2025.02.06
Könnyű páncélvédettségű terepjáró bázisjárműre fejlesztett autonóm és távirányítási funkciókat a....
2025.02.06
Marihuána tartalmú elektromos dohányterméket, csaknem 1500 doboz magyar zárjegy nélküli cigarettát....