Forma 1
A Ferrari mindenkinél többet kap a sportági pénzekből, egyedüli csapatként külön vétójoggal bír bizonyos szabályváltozások esetében, és még azt is megengedheti magának, hogy bizonyos időközönként az F1-ből való kivonulással fenyegesse meg a sorozat vezetőit, ha azok egy neki nem tetsző intézkedésre készülnek. A legrégebbi és legnépszerűbb csapatnak különleges státusza van a Forma–1-ben, és gyakori vita tárgya, hogy joggal-e. Amióta Sergio Marchionne elnök ismét megpendítette a távozásuk lehetőségét, az is állandó téma, mennyire kell komolyan venni fenyegetését, és a Ferrari vagy a Forma–1 veszítene-e többet a különválással.
E kérdésekre kereste a választ egy sportmarketinggel foglalkozó spanyol ügynökség, a Business & Sport Consulting. Össze is állítottak egy listát a csapatok értékéről, melyből kiderül, a Ferrari valóban messze minden riválisa előtt jár. Pablo Caramés Rey, a cég alapítója kutatásuk szempontjairól elmondta: „Egy adott csapat értékének meghatározásához számos paramétert figyelembe vettünk, például a csapat történelmi jelentőségét, a kézzel fogható vagyonát, hogy milyen szponzorok állnak mögöttük, mekkora a nyereségük és a veszteségük.”
A tanulmány szerint a Ferrari 1,33 milliárd eurót ér, azaz közel dupla annyit, mint a második legértékesebb csapatnak számító Mercedes. A két világbajnoki címet tavaly sorozatban negyedszer besöprő gárda ugyanakkor folyamatos javuló tendenciát mutat, hiszen 2014 óta 516 millió euróról 695 millióra nőtt az értéke. A Scuderiáé ugyanezen időszakban fokozatosan csökkent, 2014-ben még 1,521 milliárd dolláron álltak.
A harmadik legértékesebb csapat a mezőny második legrégebbi gárdája, a McLaren, 640 milliós értékkel. Woking igencsak megsínylette az elmúlt három hondás szezont és a 2012 óta tartó nyeretlenséget, amit értékvesztése is visszatükröz. 2014-ben a csapatot még 1,038 milliárd eurón árazták be.
Náluk is többet vesztett azonban értékéből a Sauber, amely az aktuális motorformula bevezetése óta csak a túlélésért küzdött a mezőny végén. A hátterüket mostanra bebiztosító svájciak értékcsökkenése csaknem 50%-os, 2014-ben még 204 millió eurósra becsülték őket, most viszont már csak 110 milliósra.
Ami a középmezőnyt illeti, a Red Bull 20 millió euróval marad el a McLaren mögött, a Williams pedig formahanyatlása ellenére is 190 millióval előzi meg folyamatosan fejlődő Force Indiát. A legkevesebbet a tanulmány szerint a legfiatalabb csapat, a Haas éri, míg a „legolcsóbb” gyári gárda a Renault, amely csak 7. a listán.
Az F1-es csapatok becsült értéke a Business & Sport Consulting tanulmánya alapján:
1. Ferrari – 1,33 milliárd euró
2. Mercedes – 695 millió euró
3. McLaren – 640 millió euró
4. Red Bull – 620 millió euró
5. Williams – 405 millió euró
6. Force India – 215 millió euró
7. Renault – 212 millió euró
8. Toro Rosso – 180 millió euró
9. Sauber – 110 millió euró
10. Haas – 108 millió euró
Forrás: m4sport.hu