Skoda Kodiaq RS

Fenyít a medve – Skoda Kodiaq RS teszt

2022.07.20.

Avatlan szemeknek talán fel sem tűnik elsőre, de a morcosított külső valóban harapós belsőt takar a Skoda Kodiaq RS esetében. Hétüléses családi SUV még nem volt ennyire menő!

Hirtelen idejét sem tudtam, hogy mikor vezettem utoljára Skoda Kodiaqot, úgyhogy visszakerestem az internet mindent megőrző archívumában: 2016 decemberében, a mallorcai sajtóútján, amikor úgy tértem haza, hogy ezt a csomagot bizony nagyon összerakták a csehek. Akkoriban hatalmas programsorozat vette kezdetét a Kodiaq körül, hiszen érthető okokból különösen fontos volt a Skoda számára az első hétüléses SUV-juk piaci sikere. Berlini leleplezésén még saját napilapot is kapott a Kodiaq, egyenesen az alaszkai Kodiak-szigetéről, amiről a nevét is kapta, és minden idők egyik legaranyosabb bemutatófilmjét is itt vetítették le.

Sőt, maga a formatervező, Jozef Kaban is ott volt Berlinben, aki a hagyományos cseh kristályos motívumokból nyert ihletett, és alkotta meg a Skoda új dizájnvonalát, amiben a Kodiaq különösen nagy hangsúlyt kapott. Azóta sok minden történt a cseh márka körül, de a Kodiaq megmaradt egy hatalmas, nagyon kedvelhető medvének, és szerencsére az osztott fényszórók is továbbéltek a facelift után, bár a formavilág sokat puhult az elől-hátul még tovább tört lámpatestekkel. Nem hiába, ember legyen a talpán, aki Kaban grammra kimért vonalaihoz képes érdemben hozzányúlni.

Történt azonban egy még fontosabb esemény a Kodiaq életében, amivel nem csak a VW-csoporton belül, de az egész szegmensben egyedit alkotott a Skoda: bemutatkozott az RS sportváltozat, ezzel pedig találtak egy olyan rést a piacon, amit eddig senki sem töltött ki. Ugyanis nincs még egy nem-prémium, mi több, megfizethető, hétüléses sport-SUV a piacon. Itt egy kicsit ismét több játékosságot hagytak a cseheknek. Olyannyira, hogy friss élményekből tudom, hogy a Kodiaq RS még az Octavia RS-nél is fickósabb lett. Ott van benne az a harapósság, amit hiányoltam a szedánból, és ez bizony csak a méretes turbólyuknak köszönhető.

Ugyanazt a 2,0 literes, 245 lóerős, négyhengeres turbómotort kapja a Kodiaq RS, mint a VW-csoportos hot hatchek nagy része, itt viszont egy méretes turbólyuk után szakad a nyakunkba a temérdek lóerő, ami elképesztően jól áll a hatalmas testnek. Igazi fenyítő, romlott gazfickó a Kodiaq RS, ami már beindítás után mélyen morog a ház előtt, hogy mindenki garantáltan vigyázba álljon. Egyedül a 7-fokozatú DSG-t képes megzavarni ez a méretes a turbólyuk, ami így hatalmas reakcióidőkkel és akadásokkal dolgozik a hagyományos, hétköznapi felhasználás során. Megszokást igénylően sokat vár például a jobbkezes utcáknál, ezt hozzá kell kalkulálni. Valahol azért éreztetni kellett, hogy ez „csak” egy Skoda.

Dinamikus vezetés során viszont semmit sem érzünk az olcsósításból. 4,7 méteres hosszúságát és 1,7 tonna tömegét meghazudtolóan viselkedik Sport módban. Egyedül féktávon érezni, hogy itt valami nagyobbal próbálunk tempósan elfordulni, mint arra a fizika számítana. Zseniális futóművének köszönhetően szinte megingathatatlanul stabilan fekszi az utat, és kitekert kormánynál is képes tapadást találni. Kanyarodáskor kellően kiegyensúlyozottnak tűnik az első és a hátsó tengely, manuálisra állítva a váltó is kellően gyorsan képes dobálni azokat a fokozatokat. Azért a magas üléspozíció sosem engedi elfeledtetni velünk, hogy amúgy egy nyaralóval próbálunk sportolni.

Ugyanakkor éppen a mérete az egyik ütőkártyája a Kodiaq RS-nek. Így ötüléses változatban akkora hátsó lábteret kapunk, hogy még én is ki tudtam nyújtani a lábamat teljesen 185 cm-es magasságommal. Szóval további 471 ezer forintért simán beférhet egy harmadik üléssor is oda hátra, hogy még több gyerkőccel oszthassuk meg az autózás örömét. Egy igazi mindenes a Kodiaq RS, amin egyelőre nem érezni a felső-középkategória haldoklását sem. Nincsenek kispórolva a puha anyagok, az igényes vörös varrások, és még Alcantara tetővel is rendelhető, ami elképesztően menő, bár a konfigurátor rögtön kéri hozzá a napfénytetőt is.

Már a Kodiaq RS is a Skoda új generációs, rendkívül jól használható kormányával érkezik, amivel könnyed a sofőr előtti, variálható digitális műszercsoport, és az infotainment rendszer kezelése is, bár utóbbihoz kicsit túlbonyolított menürendszert fejlesztettek. Specifikációja szerint az általam tesztelt rendkívül jól felszerelt Skoda Kodiaq RS tesztautó 22,6 millió forint volt újkorában, most pedig 20 millió forintért haza vihető. Ugyanakkor itt tényleg egy Superb-szintű minőséggel találkozunk. Valódi versenytárs nélkül nem kell azon gondolkodni, hogy megéri-e, pláne egy ilyen autónál, amit szívből és nem észből vesz az ember.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....