portré és interjú

Fényezőmester a pult mögött – avagy, egy profilváltás és ami mögötte van 1. rész

2017.01.04.

Gengeliczky János, az autófényezés elméleti és gyakorlati oldalát legjobban ismerő szakemberek egyike, sőt! A munkája alapján egy olyan mester, aki párját ritkítja kishazánkban, mégis úgy döntött 2016 elején, hogy a szakmában eltöltött másfél évtized tapasztalatait egy festékbolt pultja mögött kívánja kamatoztatni. Interjúnk első részében a döntés okáról, előzményeiről és az első lépésekről adunk számot.

Kép és szöveg: Horváth Miklós

Magyarország legnagyobb autós- és tuning showjának egyre nagyobb népszerűségét többek között a három nap alatt átépített autók hozzák. Persze a sikerben nem kisebb az oroszlánrésze a programoknak és a kiállítók standjainak sem, de kétségtelen, hogy az átépítős performansznak köszönhető, hogy határainkon is túllépett már az AMTS híre. Ennek oka vélhetően az, hogy bárki számára, aki közlekedik (el)ismert tény, hogy az erőátviteli rendszeren kívül minden porcikájában egyedivé varázsolt autó reflektorfénybe állítása a harmadik nap végén, a profi szakemberektől is emberfeletti teljesítményt igényel.

A 34 éves szakember (korát meghazudtoló) tapasztalata és attitűdje is egyedülálló az országban - képre kattintva galéria nyílik

És ha egy kicsit beleássuk magunkat ebbe a műveletbe, kiderül, hogy az átépítés legkritikusabb mozzanata a fényezés. Gondoljunk csak bele, hogy egy parkolási hibából eredő fényezési művelet mennyi problémát okoz! Az AMTS-en azonban egy éjszaka leforgása alatt kell hibátlanul 8-10, vagy akár 14 réteget felvinni a teljes kasztni felületére a kívánt árnyalat eléréséhez, és amióta a program része ez a munka, nincs hazánkban egyetlen fényező szakember sem, aki elvállalta volna ezt a megbízást. Kivétel ezalól Gengeliczky Jani, akiről korábbi írásunkban kiderül, hogy találtak egymásra a szervezőkkel és miért mondott igent a felkérésre.

Az idén nyújtott teljesítményhez már sok fájdalomcsillapítóra volt szüksége Janinak - 5 óra leforgása alatt 9 réteg került a roadsterre

Az idei rendezvényen elkészült BMW Z4-sel immár hat autóra bővült a beszélgetőpartnerem keze munkáját dicsérő show car-ok száma, melyekről ő maga csak annyit mondott: „ha tehetném, kirakatba tenném mindegyiket”! A beszélgetés végére kiderült számomra, hogy a kijelentés mögött egy érthető lelki kötődés áll, ami két pilléren nyugszik. Először is Jani nemcsak egy elvégzendő munkának tekinti a rábízott feladatot és az autót sem csak egy munkadarabként kezeli. A kapcsolata olyan ezekkel a járgányokkal, mint az alkotónak a műtárggyal, mint Dzsepettónak Pinokkióval. És mielőtt túl költőinek vélné bárki ezt a hasonlatot, nem árt tudni, hogy a munka, amit Jani csinált, általában csak ő általa javítható, mint a fabábú és a mester esetében. Végül, de nem utolsó sorban a második pillér Jani esetében a hibátlan végeredmény, ami a legjobb elismerés is számára.

A 2015-ös show sztárja a Roush Kittes hatodik generációs Mustang volt. Sajnos ezt nem sorsolták ki a látogatók között, ami nem is baj a szakember szerint, ugyanis 14 réteg festéket kapott. A fényezésről pedig általában az a véleménye, hogy olyan mint a kapcsolat: jobb ha vigyázunk rá, mint hogy küzdeni kelljen érte...

A fent említettek két olyan belső motivációra világítanak rá, amit akár garanciának is vehetünk a kifogástalan végeredményre vonatkozólag és ez azért egyedülálló, mert a hazai szolgáltatóipar mestereinek teljesítménye általában a körülményektől és külső motivációs eszközöktől függ. Mivel a fényezés esetében a felhasznált alapanyagok nem megfelelő minősége lehet a kudarc egyik oka, bízzuk ezt is Janira és akkor a siker külső-belső tényezőit kipipálhatjuk.

AMTS-es elvégzett munka anyagköltsége már az első autónál (Volkswagen Golf V) is meghaladta az egy millió forintot

De mi a helyzet a hétköznapokkal – kérdeztem Janitól gondolva, hogy a több éve sikeres AMTS szereplésből származik valami haszon a mindennapokban is. „Megkeresés volt, de az egyedi munkák anyagi vonzatától mindig hanyatt esnek az emberek” – válaszolta a szakember. „Magyarországon nincs fizetőképes kereslet az AMTS-en látottakhoz hasonló munkákhoz, éppen ezért a két tuning show közötti időszakban átlagautók mindennapi hibáin dolgozom, és nem kreatívkodom, hanem csak a gyári állapot visszaállításán van a hangsúly”.

Nemcsak a kiszolgálásban, a tanácsadásban is a szakma iránti elkötelezettség dominál

A profilváltásnak van valami köze a fentiekhez? „Nincs. A boltnyitás hátterében elsősorban egy sportsérülés áll. Megsérült a kezem egy gyakorlat közben, amit követően több orvostól is azt javaslatot kaptam, hogy ha fél éven belül nem jön helyre, akkor váltsak szakmát. Mivel az elmúlt 15 évben dolgoztam egyszerű munkásként, műhely főnökként, festékbolti eladóként és szabadúszó vállalkozóként is, úgy gondoltam, hogy itt az ideje, hogy bolt tulajdonos legyek. Szóval, nem a pénz motivált elsősorban, hanem az, hogy a szakmához közel maradjak akkor is, ha már nem foghatok szórópisztolyt, vagy csiszológépet a kezembe.”

A második részben a helyszín kiválasztásával és a nyitással kapcsolatos részletek következnek!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.08.12
Mit hallgattunk és mit mondunk ma az autózásról? ..
2022.08.12
Nem nyitnak ki a Független Benzinkutak Szövetségéhez (FBSZ) tartozó és támogató benzinkutak....
2022.08.12
Tagadhatatlanul a világ egyik legbrutálisabb profi átépítése Ryan Tuerck V10-motoros Toyota GR....
2022.08.12
A Magyarországgal szomszédos Burgenland tartományban pánikba estek az autósok, amikor a vonuló....
2022.08.12
Nézze meg a videót! ..
2022.08.12
Év végéig több mint 1000 kilométernyi szakaszt újíthat fel a Magyar Közút az általa kezelt, főként....
2022.08.12
Magyarország történetének eddigi legnagyobb beruházása valósul meg Debrecenben, ahol a kínai....
2022.08.12
Elképesztő pillanatokat rögzített néhány napja a Magyar Közút kamerája az M3-as autópályán. A....
2022.08.12
Balesetek miatt nagy a torlódás az M7-es autópályán mindkét irányban, egy-egy szakaszon péntek....
2022.08.12
Több mint 5.000 tonna öntvény előállításával Magyarország legnagyobb vasöntödéje szinte a teljes....