Clepa

Félmillió autóipari munkahely kerülhet veszélybe a villanyautók miatt

2021.12.15.

Az európai autóbeszállítók szövetsége (Clepa) hatástanulmányt készíttetett a PwC piackutatóval, arról, hogyan befolyásolja az európai autóipari munkahelyek jövőjét a teljesen elektromos autók gyártására történő áttérés.

 

A párizsi klímaegyezmény, valamint az uniós zöld megállapodás következményei veszélybe sodorhatják az ágazat munkaerőpiacát - figyelmeztet a Clepa, amelynek hírlevele három különféle forgatókönyvet vázol fel az európai járműipar 2020-2040 közötti időszakáról. A három szcenárió között van a mérsékelt és fokozatos átalakulás elveit valló vegyes technológiai megközelítés, a Fit for 55 klímavédelmi egyezménynek megfelelő menetrend, valamint egy annál is radikálisabb fordulat az elektromos autókra való áttérésre. Mindháromban közös, hogy messzemenőkig támogatja Európa dekarbonizációját és klímacéljait. Azonban nem egyformán és nem egyforma áldozatokkal. Az első szcenárió 2030-ra a villanyautók részesedésének több mint ötven százalékos, a második majdnem 80 százalékos, a harmadik pedig közel 100 százalékos részarányával számol.

Az autóipar foglalkoztatja tizenhárom uniós ország dolgozóinak több mint öt százalékát úgy, hogy ezeknek a dolgozóknak több mint hatvan százaléka az autóipari beszállítóktól kapja a fizetését. A rendhagyó és hiánypótló tanulmány hét európai országban (itt zajlik az autóipari termelés 74 százaléka) végzett kockázatelemzést a tervezett változások fényében: Németország, Spanyolország, Franciaország, Olaszország, Csehország, Lengyelország és Románia tartozik közéjük.

Az egyik legfőbb megállapítása a munkának az, hogy míg az autógyártók viszonylag kisebb fokú leépítéssel tudják levezényelni az átállást villanyautó-gyártásra, addig az alkatrész-beszállítóknál nagyobb áldozatot kíván a transzformáció. Ugyanez érvényes a szektorok pénzügyi lehetőségeire is, a beszállítók ezen a területen is hátrányban vannak a nagyobb likviditású és bőséges tartalékokkal rendelkező autógyártókkal szemben.

Előny az elektromos autóknál

A tanulmány szerint, ha a harmadik, azaz az erőszakos EV-átállást szorgalmazza az uniós politika, akkor már 2030-2035 között leépítésben, átszervezésben érintetté válik az autóipari dolgozók hetven százaléka. A dolgozók egy részét felszippantja majd a tervezett európai akkumulátoripari üzletág fejlesztése, de erről konkrétumok jelenleg még nincsenek. Úgy tűnik, hogy az átalakítás nyertesei a nyugat-európai államok lesznek (mintegy 56,2 milliárd euró többlet hozzáadott értékkel), ahol már most is jelentős villanymotor-gyártás zajlik, míg a Közép-Kelet-Európai régió továbbra is a belsőégésű motorgyártástól függ. Szakértők szerint a jövőben a hagyományos (mechanikai képzettséggel bíró) motorgyári munkások helyett magasabban és szoftveresen képzett dolgozók (többnyire mérnökök) kellenek majd, új, tömeges munkahelyeket csakis az európai akkumulátoripar felvirágoztatása hozhat létre.

Sigrid de Vries, a Clepa főtitkára arra figyelmeztet nyilatkozatában, hogy a döntéshozóknak nem szabad elfelejteniük, hogy a mérleg mindkét serpenyőjében emberéletek és sorsok vannak. Egy zöldebb és élhetőbb jövő érdekében nem lehet feláldozni a ma életeit és sorsait. Azt hangsúlyozza, mint korábban: az elektromos út nem az egyetlen a zöld fordulatban, figyelembe kell venni a belsőégésű motorokban rejlő további lehetőségeket, a hibrideket, a zöld hidrogént és a szintetikus üzemanyagok alkalmazását. Csakis így lehet fenntartani az uniós járműipar munkaerőpiaci egyensúlyát.

Akkujövő kérdőjelekkel

A PwC tanulmánya arra a megállapításra jutott, hogy mintegy 70 milliárd eurót (a teljes ráfordítás hetven százaléka) emészt majd fel az akkumulátorok gyártása (alapanyagok, cellák, modulok, összeszerelés) a vizsgált időszakban. Ezek azonban főként nagy, most épülő centrumokban készülnek (szerencsére Magyarországon már van, és lesz is néhány ilyen) majd, nem az eddigi, hagyományos autóipari beszállítói egységeknél. Nagy lesz a verseny, ami nem baj, de ebből a pénz- és munkaesőből kimaradnak az európai beszállítói lánc munkavállalóinak 20 százalékának foglakkoztató kis- és középvállalkozások.

A tanulmány szerzői úgy vélik 2040-ig mintegy 226 ezer új munkahelyet hoz létre a villamos hajtásra való átállás (villanymotor- és akkumulátorgyártás), ami 275 ezer hagyományos (a jelenlegi 43 százaléka) munkahely megszűnését is eredményezi egyúttal. A belsőégésű motorok gyártásában jelenleg résztvevő beszállítóknál 501 ezer munkahely (a most belsőégésű motorgyártásban dolgozók 84 százaléka) veszik el 2035 környékén. Hetven százalékuk (359 ezer dolgozó) azonban már 2030-2035 között utcára kerülhet, aminek beláthatatlan szociális és gazdasági következményei lesznek.

Zöld és igazságos

A tanulmány alapján az európai beszállítók szövetsége azt szorgalmazza, hogy a döntéshozók a fokozatok átmenetet tűzzék ki zászlóikra: a technológiai változatosság (belsőégésű motorok, hibrid, tüzelőanyagcellás és akkumulátoros), valamint a szintetikus üzemanyagok alkalmazása 2030-ra ötven százalékkal mérsékelné a szén-dioxid-kibocsátást, miközben magasabb hozzáadott értékű gyártással megtartaná a munkahelyeket.

B. Cs.

 

Európai autóipar számokban

Autóipari beszállítók által direkt foglalkoztatottak: 1,7 millió ember

Autógyártók által direkt foglalkoztatottak: 1,2 millió ember

Motorgyártásban foglalkoztatottak (Nagy-Britanniával együtt): 600 ezer ember

Az EU 27 országában a beszállítók termelési értéke: 340 milliárd euró

Az értéklánc 75 százaléka a beszállítóktól érkezik.

Évente 30 milliárd eurót fordítanak kutatás-fejlesztésre, a teljes európai uniós privát kutatás-fejlesztési terület 30 százalékét

A tanulmány ezen a linken érhető el:

https://clepa.eu/wp-content/uploads/2021/12/Transition-Impact-Study-Summary-brochure-study-EV-Impact-Assessment.pdf

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....