technológia

Felesleges extrákkal pakolják tele az autókat?

2021.12.10.

Nem kell sok a boldogsághoz. Még akkor sem, ha modern autókról van szó. Akkor mégis miért pakolják tele felesleges extrákkal az autókat a gyártók?

Hiába dolgozom autós újságíróként, a hétköznapokon egy 16 éves, kéziváltós, szívómotoros Ford Fiesta Sporttal járok, és tudod mit hiányolok belőle? Az ég világon semmit. Sőt, a legtöbb mai autó után felüdül visszaülni, mert számomra ez a technika adja meg azt a mechanikus, késlekedésmentes vezetési élményt, amiért én élek és halok. Nincs benne infotainment rendszer, se sávtartó. Van viszont linerálisan építkező 100 lóerő, és egy tűpontos kéziváltó.

Ma már nagyon eltolódtak az igények, hogy mit keresünk egy modern autóban. A sofőrsegéd rendszerek fejlődése, és a villanyautózás úttörése pedig még inkább begyorsította a folyamatokat. Ma már nem autókat veszünk, hanem digitális kütyüket. Ugyanakkor tényleg szükség van a digitális visszapillantó tükörre, és a vezeték nélküli telefontöltésre, vagy tudunk ezek nélkül élni? Egy friss Dacia tanulmány szerint a legtöbb modern extra könnyen elhagyható lenne.

Felmérésükbe 2000 brit vásárlót vontak be. A sofőrök 76%-a szerint a túl sok technológia nem, hogy haszontalan, de még el is vonja a figyelmet a vezetésről. A válaszadók 61%-a örülne megfizethetőbb autóknak, amikbe csak a legfontosabb, a mindennapokban is használt extrákat pakolnák. Oh, mennyire jól esik egy ilyen felmérés, pont akkor, amikor 2 tonnás villany-SUV-okkal igyekszünk világot menteni, amikben alsóhangon két olyan kijelző lakozik, amiket semmire sem használunk.

Sajnos tényleg egyre többször fordul elő, hogy a navigáción kívül nem érek az infotainment kijelzőkhöz a modern autókban, kivéve akkor, ha tényleg minden funkciót odapakoltak. Gondolok itt például a klímára, az ülésfűtésre, és a rádióra. Ezek azok a funkciókat, amiket minden nap állítgatunk, viszont, amíg régen ez mindössze egy kézmodulat volt valamelyik gomb megnyomásával vagy elterekésével, ma már menükben kell turkálnunk. Néha, nem is kezd bele az ember, annyira eltereli a figyelmet.

Szintén a Dacia brit tanulmányából derül ki, hogy a válaszadók harmada szerint túl sok technológiát pakolnak az autókba, míg 69% szerint egyszerűen túl komplikáltak az extrák. 78%-uk egyetértett, hogy csak olyan extrákért fizetnek szívesen, amik hozzátesznek a hétköznapjaikhoz. Amiből azért szintén van pozitív példa. Ilyen akár a korábban említett ülésfűtés, vagy a kormányfűtés, illetve a tolatókamera. Áldja az ég a feltalálójukat. A kílmát azért nem említettem, hiszen az ma már szinte standard a kisautó mérettől felfelé.

Szintén hasznosak tudnak lenni a különböző vezetéstámogató rendszerek, egészen addig, amíg nem túl erőszakosak. Ilyenek például a feleslegesen korrigáló, és nehezen kikapcsolható sávtartók, vagy a túl hangosan, még a járókelőkre is rácsipogó radarok, vagy a holttérfigyelők. Ezek mélyen meghatározzák egy autó használhatóságát, és hétköznapi élményét. Nem véleten, hogy a Dacia felmérésében is a parkoló radarok, a Bluetooth, a DAB rádió és a tolatókamera voltak a leghasznosabbnak mondott kiegészítők.

Egyébként a román-francia márka termékfelelőse, Andreea Guinea a Müncheni Autószalonon elmondta, hogy a cég úgy akarja lent tartani az autók árát, hogy elhagyják a felesleges kiegészítőket. „A vásárlóink nem állnak készen arra, hogy fejlett technológiákért fizessenek.” – tette hozzá. „Nem választanak olyan kiegészítőket, amik haszontalanok, és mi is igyekszünk a legfontosabb tényezőkre fókuszálni, persze anélkül, hogy unalmasak lennénk. Hasznos, de szerethető, izgalmas extrákat kínálunk.” A Dacia egyébként azt is elmondta korábban, hogy nem feltétlenül az Euro NCAP töréstesztnek gyártanak autókat, noha szeretnének megmaradni egy biztonságos márkának, ami megfelel a legtöbb kritériumnak.

„Figyelünk a technológiára, ugyanakkor fél szemünket az áron tartjuk.” – tette hozzá Guinea. „Igyekszünk megtartani a balanszt. Nem akarjuk a pénzünket felesleges, túlkomplikált extrákra költeni, amik aztán az autóink árát is felnyomják.” Hogy meddig tudja tartani ezen állítását a Dacia, miközben lassan tényleg a zéró emisszió felé tartunk, azt meglátjuk. Minden esetre a következő, 2024-ben debütáló Dusternél is igyekeznek megmaradni az eredeti Dacia receptnél a gyáriak, annak ellenére is, hogy már hibrid hajtáslánc is bekerül a kínálatba.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....