elektromobilitás

Ezekkel a modellekkel erősíti tovább a villamosítást a Peugeot

2023.04.26.

Tovább színesíti villamosított hajtáslánc-kínálatát a Peugeot. A márka kompakt szabadidőjármű-családjában idén nyáron debütáló hibrid egység a műfaj legmodernebb, legfejlettebb képviselőjeként kézzel fogható előnyöket kínál a vezethetőség és az emissziócsökkentés terén.

2023 a villamosítás éveként kerül be a Peugeot történetébe: a tavaly meghirdetett középtávú program értelmében még az idén a márka minden típusa elérhető lesz részben vagy teljesen elektromos hajtáslánccal. A már jól ismert, nagy népszerűségnek örvendő akkumulátoros elektromos hajtásláncokat nagyobb kapacitású akkumulátorral és emelt teljesítményű villanymotorral frissíti a márka, egyszersmind új modellcsaládokra bővítve ki azok felhasználását.

Az év végéig megjelennek a kínálatban a vadonatúj STLA platformra épülő első e-Peugeot modellek. Az elektrifikáció harmadik oszlopaként pedig a márkánál korábban nem alkalmazott 48 V-os hibrid technológia is színre lép, hogy kiemelkedő ár/teljesítmény arány mellett biztosítson kézzel fogható emissziócsökkenést, járulékos előnyként pedig a menetdinamika javulásával is számolhatunk.

Már a Peugeot új hibrid hajtásláncának hagyományos komponensei – a belső égésű motor és a sebességváltó – sem átlagosak: a 136 lóerős, 1,2 literes PureTech benzinmotor és a hatfokozatú duplakuplungos sebességváltó érdemben átdolgozott, illetve teljesen új fejlesztésű elem. A háromhengeres turbómotor a Miller-ciklus szerint üzemel.

Ez hasonló az egyéb hibrid alkalmazásokból világszerte ismert Atkinson-ciklushoz, amennyiben eltérő sűrítési és munkavégzési aránnyal működik. Ezt a technológia hajnalán többcsuklós, összetett hajtókarokkal oldották meg, a Peugeot ellenben modern, változó szelepvezérléssel éri el ugyanezt a hatást. A szívómotorokra kifejlesztett Atkinson-ciklussal ellentétben kifejezetten feltöltéshez (turbós vagy kompresszoros motorokra) optimalizált Miller-ciklus jelentős emissziócsökkentést eredményez, ami azonban általában némi teljesítményeséssel is jár.

Ez racionális kompromisszumot jelent a mindennapokban, a Peugeot mérnökei azonban nem törődtek ebbe bele: új fejlesztésű 1,2 literes erőforrásuk takarékosabb üzeme mellett 5%-kal nagyobb csúcsteljesítményre képes, mint a márka eddig ismert, azonos űrtartalmú benzinmotorja.

A belső égésű motorhoz csatlakozó e-DCS6 duplakuplungos, hatfokozatú sebességváltót kifejezetten hibrid hajtásláncokhoz fejlesztették, azaz működésében, vezérlésében eleve számoltak a villanymotor jelenlétével és szerepével. Ez utóbbi a váltóházban, azaz az egység szerves részeként helyezkedik el, az inverterrel és a rendszert vezérlő elektronikával együtt. Ezeknek az elemeknek az integrálása kompaktabbá tette a hajtásláncot, ami koncentráltabb tömeget és ezáltal jobb kezelhetőséget eredményez.

Az állandó mágneses villanymotor 21 kilowatt (28 LE) csúcsteljesítményre és 55 Nm maximális forgatónyomatékra képes. A Peugeot plug-in hibrid modelljei kapcsán megismert sémával ellentétben a villanymotor itt elsősorban támogató szerepeket tölt be. Átsegíti a belső égésű motort a rossz hatásfokú üzemi fázisain, ezzel érdemben csökkentve annak károsanyag-kibocsátását; intenzív gázadáskor akár 9 kW teljesítményt kifejtve növeli a rendszer pillanatnyi teljesítményét; az ékszíjon keresztül gondoskodik a benzinmotor gyors és rezgésmentes beindításáról, illetve start-stop üzemű újraindításáról; valamint gázelvételkor és fékezéskor generátorként áramot fejleszt: a jármű mozgási energiáját elektromos energiává alakítja át, és azzal tölti a 48 V-os lítium-ion akkumulátort.

Ez utóbbi optimális átmenetet képez a hagyományos 12 V-os indító akkumulátorok, illetve a hálózatról tölthető járművek (plug-in hibridek és elektromos gépkocsik) nagyfeszültségű hajtóakkumulátorai között. A kis cellaszám miatt egyrészt gazdaságosan gyártható, másrészt könnyű, ami a fogyasztáscsökkentés egyik alapvető feltétele.

A konfiguráció harmadik előnye a minimális helyigény: az akkumulátor elfér a bal első ülés alatt, ami önmagában rengeteg előnyt hordoz. Mivel egyébként is holt teret tölt ki, beépítésével egyáltalán nem csorbul a helykínálat, az utastér és a csomagtartó változatlan méretű marad. Az akkumulátor jóval közelebb van a motortérben elhelyezett (sebességváltóba integrált) villanymotorhoz is ami a kábelezés szempontjából előnyös. A harmadik előny a vezetési élményhez és a menetstabilitáshoz kapcsolódik: mivel az akkumulátor gyakorlatilag a jármű tömegközéppontjában helyezkedik el, hozzájárul a Peugeot-kra jellemző, eredendően kiegyensúlyozott viselkedéshez.

A fejlett elektronikus vezérlésnek köszönhetően a csekély, mindössze 432 Wh kihasználható (898 Wh bruttó) akkumulátorkapacitás is elegendő ahhoz, hogy a Peugeot új hibrid modelljei menetidejük több mint 50 százalékában tisztán elektromos üzemben közlekedjenek – ilyenkor tehát a villanymotor nem besegít a benzinesnek, hanem teljes mértékben kiváltja azt. Ekkor az autó zéró károsanyag-kibocsátással halad. Erre csekély nyomatékigényű üzemi fázisokban kerülhet sor: egyrészt kis sebességű, visszafogott gyorsítással járó manőverek (pl. elindulás vagy parkolás) során, másrészt, amikor városban, országúton vagy akár autópályán (145 km/óra alatt) egyenletes sebességgel haladunk.

Az eddig felsorolt jellemzők mind egy célt: a belső égésű motor hatásfokának optimalizálását szolgálják. Az eredmények pedig kézzel foghatók: a 48 V-os  hibrid hajtáslánc akár 15 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint egy hasonló teljesítményű, tisztán belső égésű motor. A megtakarítás javarészt (80%-ban) a gyakori gázelvétellel járó városi forgalomban jelentkezik, de országúton is takarékosabb az autó.

Ez a hajtáslánc első alkalmazásában, azaz a Peugeot 3008 és 5008 szabadidőjárműveknél nagyságrendileg 1 literrel csökkenti a 100 kilométerre eső átlagfogyasztást ahhoz az eddig alkalmazott 130 lóerős, nyolcfokozatú automata sebességváltóval társított 1,2 literes turbómotorhoz képest, amit az új technológia 2023 második negyedévétől kezdve Európa-szerte kivált. Az üzemanyag-fogyasztás csökkentésével egy időben a CO2-kibocsátás is visszaesik, méghozzá kilométerenként átlagosan 20 grammal: ez rendkívül kedvező (a Peugeot 3008 esetében 126, az 5008-nál pedig 128 g/km) emissziós értéket eredményez.

Habár a az új hibrid hajtáslánc 48 V-os elektromos hálózatról működik, az autó egyéb fogyasztói, segédrendszerei a hagyományos 12 V-os sémát követik. Ezeknek az áramellátásáról a 48 V-os akkumulátor gondoskodik egy inverteren keresztül, ami további energiaoptimalizációt jelent.

És ha már a segédrendszerekről esett szó: a 48 V hibrid modellek egyedi műszeregységet kapnak, amelyről leolvasható az energiaáramlás pillanatnyi iránya, az akkumulátor töltöttségi szintje, az aktuális üzemmód, illetve, hogy a megtett távolság hány százalékában haladtunk kizárólag elektromos üzemben. Utóbbit az európai előírásoknak megfelelően 30 km/óra sebesség alatt hangjelzés kíséri, figyelmeztetve a gyalogosokat a jármű közeledésére.

Ahogy fent említettük, a gyártó első „öntöltő” hibrid rendszere a Peugeot 3008 és 5008 modellpároson debütál 2023 második félévében, a közeljövőben pedig további típusokon (Peugeot 208 és 2008, Peugeot 308 és 308 SW, valamint Peugeot 408) is megjelenik.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.29
Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges....
2024.04.29
Idén 17. alkalommal adták át az ország legjobb fiatal szakembereinek járó elismeréseket. A Magyar....
2024.04.29
Izgalmas csaták és tehetséges HUMDA-pilóták sikerei a Balaton Park Circuiten. ..
2024.04.29
A Nissan Motor Co., Ltd. kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak....
2024.04.29
A Széchenyi István Egyetem együttműködési megállapodást kötött a független kutatóhálózat....
2024.04.29
Május 23-26. között Győr-Budapest-Békéscsaba útvonalon vonul végig Közép-Európa legnagyobb motoros....
2024.04.29
Gyászolnak az osztrák tűzoltók – írja a Heute című osztrák napilap. ..
2024.04.28
Robotpilóta vigyáz ránk már a kamionok világában is, hódít a fáradhatatlan autonómia. ..
2024.04.28
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Helyszínelők. ..
2024.04.28
A berlini kormány célul tűzte maga elé, hogy az elektromos autók száma Németországban 2030-ig....