legek
Meglehetősen szubjektív, hogy mi számít szépnek, ezért általában nem is nagyon forszírozzuk a témát például egy autó tesztelésekor. Persze a saját véleményünket leírhatjuk, de a világ attól szép, hogy mindenkinek más az ízlése, mást tart szépnek és vonzónak. Mindezek ellenére állandó téma a kommentszekciókban, és persze a közbeszédben is, hogy egy autó mennyire esztétikus. Ugyanakkor, ha van forrás, amire érdemes hallgatnunk a témában, akkor az a Goodwood-i Road & Racing Club. Ez a brit autós klub egyesíti az Egyesült Királyság legnagyobb autógyűjtőit és autórajongóit, és nekik köszönhetjük többek között a legendás Goodwoodi Festival of Speedet.
Jaguar E-Type
Szóval, ha ők azt mondják, hogy a Jaguar E-Type minden idők egyik legszebb autója, akkor nagy eséllyel elhihetjük – bár ezt szerintem senki sem kérdőjelezte meg eddig sem. Letisztult, gömbölyű formáival, hosszan elnyújtott motorháztetéjevel, és klasszikus kupé formájával a luxus sportautó megtestesítője a mai napig. Még Enzo Ferrari is a világ legszebb autójának nevezte, amikor meglátta. Egy természetes szépség, ami egyszerre elegáns és sportos. Csak belegondolni is nagyszerű, hogy mennyi később modellt inspirálhattak a formái.
Bugatti Type 57SC Atlantique
Talán kevésbé ismert, ám nem kevésbé meghatározó modell a Bugatti 57SC Atlantique, ami maga a mester, Jean Bugatti alkotott. Korának leginnovatívabb autója volt, és egyszerűen minden porcikájával kitűnt a tömegből. Szintén egyszerre tudott elegáns és sportos lenni. Már magán hordozta az ikonikus elválasztást a kaszni közepén, az oldalablakokat pedig úgy lefolyatta Bugatti úr, ahogy azt addig és azóta se merte senki. Patináját tovább emeli, hogy története tele van misztikummal és romantikával. Az eredeti modell ugyanis eltűnt 1941-ben, amikor a nácik átvették a hatalmas Franciaországban. Ugyanakkor, ha meglelik, 100 millió dollár felettire tippelt értékével a világ legértékesebb autója lehet.
Lamborghini Miura
Az autó, amit csak egyszerűen az eredeti, az igazi középmotoros sportautónak neveznek. Minden korunkbeli szuper- és hipersportautó atyja egyértelműen a Lamborghini Miura, ami az ősi recept szerint egy V12-es motort hordott a sofőr és utasa mögött. Egyszerű felépítése köré minden idők egyik legszebb sportkupé formáját rajzolták. Sallangmentes, letisztult, őszinte korabeli olasz formák. Az eredeti formák. Persze, sokak szerint az utána érkező Countach még vonzóbb volt, ugyanakkor utóbbit inkább a retro hype viszi el a hátán, ráadásul az LP500 közel sem volt olyan megbízható, mint a Miura.
Aston Martin DB2/DB5
Egy ilyen lista összeállításánál megkerülhetetlen James Bond szolgálati járműve, az Aston Martin DB5. Aminél egy kicsit jobban adagoltak az eleganciából, mint az megszokott egy sportmodellnél. Már-már előfutára volt a német szuperszedánok filozófiájának, csak angol tollból, egy gyönyörű kupé formába öltve. Érdekes módon a goodwoodi lista szerint a DB5 csupán a végét jelentette az Aston Martin 50-es, 60-as évekbeli formavilágának, pedig előtte is születtek maradandó alkotások. Amilyen például a DB2. Utóbbi ugyanis felismerhetően Aston, annak eredeti és őszinte formájában. Még Batman is ezt választotta az akkori filmekben.
Alfa Romeo 8C Competizione
Hogy valami modern is kerüljön a listába, érdemes megemlíteni az Alfa Romeo 8C Competizionet, amit sokan a modern autógyártás szoborjának tartanak. És nem véletlenül. Wolfgang Egger egységes, arányos, és kikezdhetetlenül szexi vonalakat alkotott, amikor arra kérték, hogy az 50-es és 60-as évek Alfa Romeo versenyautóit idézze fel, és öntse modern formába. Motorterében egy Ferrari által épített dolgozott, míg az összeszerelést a Maserati végezte, mindezt pedig hamisíthatatlan Alfa Romeo pedigrével koronázták meg. Nem volt elődje, sem utódja. Nem igazán kötődött egyetlen másik Alfához sem. Önmagában alkotott egy teljes egészt. Valahogy mégsem kap akkora figyelmet, amekkorát megérdemelne.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!