gazdsági válság
Az európai autóipar példátlan válságon megy keresztül.
Az Európai Unió területén a dízel-és benzinüzemű autók értékesítésének 2035-re tervezett leállításával (a szennyező kibocsátások csökkentése és az EU zöld céljainak elérése érdekében) az autóipar fő döntéshozói nyilvánvalóan úgy érezték, hogy meg kell változtatni az irányt és ez az irány az elektromos verseny elindításával kezdődött.
Az elektromos autók ágazatát azonban néhány nagy, főleg kínai vállalat uralja, amelyek 2023-ban az európai piaci részesedés csaknem 20%-át birtokolták és amelyekkel csak a Tesla versenyezhet az értékesítés szempontjából.
Az európai autóipari vállalatok a hagyományos járművekre specializálódtak és a teljesen elektromos járművekre való áttérés válságba sodorja őket. Az elektromos járművek nagy mennyiségű félvezetőt és ritkaföldfémeket igényelnek és – mivel a digitalizálás egyre fontosabb szerepet játszik – ez is hatalmas beruházásokat jelent.
Ezért az elektromos autók vételára sokkal magasabb, mint a hagyományos járműveké. A magas eladási árak az elektromos járművek iránti kereslet csökkenését eredményezik, amelyet különösen súlyosbít az általános negatív gazdasági környezet világszerte.
Ezenkívül általánosságban elmondható, hogy a kritikus nyersanyagok szállításának Kínától való erős függése, az általános európai technológiai lemaradás és az ágazatnak nyújtott állami támogatás, amely nem hasonlítható össze a Kína által nyújtott támogatásokkal, azzal a kockázattal jár, hogy Európa az ágazat „hátsó lámpájává” válik.
Az elmúlt napokban olyan nagy európai gyártók, mint az olasz Stellantis és a német Volkswagen bejelentették, hogy politikai mozgósítást akarnak kezdeni a kérdés kezelése és az átmenethez szükséges beruházások igénylése érdekében, különben fennáll annak a veszélye, hogy néhány termelőüzem ajtaját végleg be kell zárniuk.
A kormányok olyan megoldásokat vizsgálnak, amelyek támogatják az ágazatot ebben a rendkívül nehéz helyzetben, például a gyártók számára jelentős összegű adók levonásának lehetőségét. Az Európai Unió meghozta a kínai elektromos autókra kivetett vámok emeléséről is a döntést. Az európai autóipar és a hozzá kapcsolódó többi iparág jövője azonban egyelőre bizonytalan.
A napokban, a Volkswagen után a Mercedes is bejelentette a költségek csökkentésének szándékáról nyilatkozott. „A gazdasági helyzet rendkívül ingatag és csak a hatékonyság növelésével maradhatunk erősek pénzügyi és termelési szinten” – nyilatkozta a csoport szóvivője.
A válság érinti a Stellantist is. A 14 márkát tömörítő járműipari konszern az értékesítés hirtelen csökkenését tapasztalta az elmúlt időszakban Európában. Az éles visszaesést jelzi, hogy októberben 16,7%-kal kevesebb autót adtak el, mint 2023 azonos hónapjában és piaci részesedése 14,4% volt, szemben az egy évvel ezelőtti 17,4%-kal. A Stellantis az elmúlt hetekben több üzemében felfüggesztette a termelést és a munkavállalók ún. cassa integrazione státuszban vannak, ami azt jelenti, hogy a dolgozók otthon maradnak és a fizetésüknek csak egy részét kapják.
A krízisből nem marad ki a Ford sem. Ezért az amerikai vállalat csökkenti munkaerő-állományát. Körülbelül 3000 dolgozójától válik meg Németországban, legalább 800-tól az Egyesült Királyságban és a teljes munkaerő 14%-ának elbocsátására készül az öreg kontinensen.
Az intézkedést Dave Johnston alelnök így indokolta: „Mindez annak a politikai döntésnek az eredménye, amelyet az EU hozott a teljesen elektromos ágazatra való áttérésének bevezetésével, anélkül, hogy figyelembe vette volna az előre nem látható eseményeket (világjárvány, háborúk, energiaválságok). Az autógyártók most kénytelenek megváltoztatni a stratégiákat, aminek komoly hatásai lesznek a foglalkoztatásra nézve.”
„Ami hiányzik Európából és Németországból, az egy világos és egyértelmű politikai menetrend az e-mobilitás előmozdítására, mint például a töltési infrastruktúrába történő állami beruházások, a fogyasztók elektromos járművekre való átállását segítő jelentős ösztönzők, a gyártók költség-versenyképességének javítása, valamint a CO2-megfelelési célok teljesítésének nagyobb rugalmassága” – véli John Lawler, a Ford pénzügyi igazgatója.
A Ford a közelmúltban sürgős cselekvési felhívást tett közzé az ipar, a politikai döntéshozók, a szakszervezetek és az európai szociális partnerek számára, hogy működjenek együtt az ipar sikeres átalakításáért. Lawler megismételte a Ford elkötelezettségét Európa és a 2035-ös kibocsátási célok iránt, de hangsúlyozta, hogy valamennyi érdekelt fél együttműködésére van szükség a piaci feltételek javítása és az iparág jövőbeli sikerének biztosítása érdekében.
Forrás: ilgiornale.it, iari.site, tg24.sky.it, borsaitaliana.it