kibocsátási norma
A bajor, Baden-Württemberg és Alsószász tartományok jelentős hátrányoktól tart a német autóipar számára az Euro 7-es kibocsátási norma bevezetése miatt.
A bajor, a baden-württembergi és az alsó-szászországi autós tartományok szerint a német kormánynak nem szabad elfogadnia az EU Bizottság Euro 7-es kibocsátási normára vonatkozó terveit. A három állam jelentős hátrányoktól tart a német autóipar számára a végrehajtás esetén. "Meglehetősen kétségesnek tűnik számunkra, hogy a normák további szigorítása az egyéb diffúz kibocsátási források miatt egyáltalán a levegőminőség további jelentős javulásához vezet-e" - olvasható a három tartományi miniszterelnök Olaf Scholz (SPD) kancellárnak írt levelében, amely a Deutsche Presse-Agentur birtokába került. A társadalmi előnyöknek és a gazdasági költségeknek ésszerű arányban kell állniuk egymással.
"Az új kibocsátási szabványnak és a kapcsolódó vizsgálati feltételeknek műszakilag és gazdaságilag is megvalósíthatónak kell lenniük. Emellett megfelelő végrehajtási határidőkre van szükség, amelyek figyelembe veszik az autógyártók fejlesztési ciklusait is" - folytatódik Markus Söder (CSU), Winfried Kretschmann (Zöldek) és Stephan Weil (SPD) háromoldalas levele.
Közúti közlekedés: a légszennyezés legnagyobb forrása
Novemberben az EU Bizottsága előterjesztette az EU-ban a szigorúbb kibocsátási normákra vonatkozó javaslatait. A Bizottság szerint a közúti közlekedés a városok légszennyezésének legnagyobb forrása. Becslések szerint a közúti közlekedésből származó részecske- és nitrogén-oxid-szennyezés 2018-ban mintegy 70 000 idő előtti halálesetet okozott az uniós tagállamokban és az Egyesült Királyságban. Az Euro 7 a személygépkocsik nitrogén-oxid-kibocsátását 2035-re várhatóan 35 százalékkal, a buszokét és teherautókét pedig több mint 50 százalékkal csökkenti.
Az Európai Parlamentnek és az uniós tagállamoknak azonban még jóvá kell hagyniuk a javaslatokat. A tárgyalások jelenleg is folynak. A következő lépésben az uniós tagállamoknak és a Parlamentnek meg kell állapodniuk, mielőtt az új szabályok hatályba léphetnek. Elméletileg a Bizottság javaslata még változhat.
Az autógyártók és beszállítóik már "elindultak a nulla kibocsátású hajtásrendszerek felé vezető visszafordíthatatlan úton" - folytatódik a jelentés. Ezért Baden-Württemberg, Bajorország és Alsó-Szászország úgy véli, hogy az új kipufogógáz-kibocsátási szabvány nem vezethet ahhoz, hogy "túlzott erőforrásokat fordítanak egy olyan technológia optimalizálására, amely 2035-től valószínűleg már nem lesz engedélyezett az EU-ban". A vállalatok versenyképessége és az éghajlatvédelem érdekében az iparág pénzügyi forrásait sokkal sürgősebben kellene az új, éghajlatbarát hajtásrendszerekbe áramoltatni.
A tartományok támogatást kapnak az FD-től
A szövetségi államok a Bundestag FDP-frakciójától támogatást kaptak: "Az EU Bizottsága által előírt határértékek és mérési módszerek a nagyvárosi területekhez igazodnak, és nem alkalmasak a mobilitás biztosítására a vidéki területeken. A belső égésű autók betiltása ráadásul a hátsó ajtón keresztül több ezer munkahely idő előtti megszűnését jelentené Németországban" - mondta Judith Skudelny, a parlamenti képviselőcsoport környezetvédelmi és fogyasztóvédelmi szóvivője. Az autókkal szemben támasztott környezetvédelmi követelmények már most is nagyon magasak, mondta, és a városok levegője egyre tisztább.
A miniszterelnökök levelükben különösen az új szabvány említett végrehajtási határidejét - 2025 júliusát a személygépkocsik és a könnyű haszongépjárművek, illetve 2027 júliusát a nehéz haszongépjárművek esetében - kifogásolták. Ezek "technológiailag túl ambiciózusak". Emellett fennáll a "reális veszély", hogy a járművek jogilag biztonságos nyilvántartásba vétele nem lehetséges, és a nyilvántartó hatóságoknál torlódás alakul ki.
Az autóipari államok szempontjából a szövetségi kormánynak meg kell akadályoznia, hogy az uniós szintű tárgyalások során a munkahelyekre, a hozzáadott értékre és a versenyképességre ne legyenek negatív következmények. A három autógyártó tartomány, Baden-Württemberg, Bajorország és Alsó-Szászország számára, "ahol jóval több mint egymillió ember él az autóból", sok forog kockán.
Hazánk autóipari kitettségének függvényében ránk is érvényesek és megfontolandók a cikkben megjelent gondolatok.
Cs.A.-Ő.P.
Cikkünk megírását az InterCars támogatta.