Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

ESP, ACC, EBA – Ismered az autók biztonsági funkcióit?

2022.08.14.

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában tisztázzunk a titokzatos autós rövidítéseket, és a mögöttük rejlő biztonsági funkciókat.

Az autógyártók folyamatosan újabb és újabb funkciókkal szerelik fel a járműveket, amelyeknek köszönhetően sokkal biztonságosabb az autózás. A vezetéstámogató rendszerek akár súlyos baleseteket is megelőzhetnek, és bár az óvatos, körültekintő közlekedés továbbra is a sofőr feladata, a modern technika sokat segít a vezetőnek. Mi pedig segítünk eligazodni a legfontosabb biztonsági funkciókban, amelyeknek előszeretettel adnak három- vagy négybetűs elnevezéseket a gyártók.  

ABS (Anti-lock Braking System): A magyarul blokkolásgátlónak nevezett elektronikusan vezérelt fékrendszer feladata az, hogy erőteljes fékezés esetén a kerekek ne blokkoljanak, hanem nagyon lassan gördüljenek az autó megállásáig. Ez azért előnyös, mert blokkolt kerekekkel, ha a gördülés megszűnik, az autó nem kormányozható, és a fékút is hosszabb. Fontos, hogy a sofőr ne ijedjen meg az ABS bekapcsolásától, amikor a fékpedál kattog és rázkódik, nyomja még inkább a féket. A blokkolásgátló 2004-től kötelező minden új autóban.

ACC (Adaptive Cruise Control): Az adaptív – vagy távolságtartó – sebességtartó automatika a tempomat továbbfejlesztett változata. Nemcsak tartja a sofőr által beállított sebességet, hanem a beépített érzékelők segítségével a rendszer folyamatosan figyeli az autó előtti területet, és tartja a megadott távolságot az előttünk haladó járműtől. Gyorsítani és lassítani is tudja a járművet az elöl lévő autó mozgásának függvényében, sőt egyes típusai akár állóra is fékezik a kocsit, ha szükséges.  

ASR (Anti-Slip Regulation): A kipörgésgátló figyeli a kerekek forgási sebességét és gyorsulását. Ha azt érzékeli, hogy valamelyik kerék fordulatszáma a nem meghajtott kerék fordulatszámához képest növekszik – azaz kipörög –, beavatkozik: csökkenti a nyomatékot, ezzel megszünteti a kipörgést. 

BLIS (Blind Spot Information System): A holttérfigyelő rendszernél a külső visszapillantó tükrökbe vagy a hátsó lökhárítóba épített érzékelők figyelik, hogy a vezető holtterébe került-e valaki vagy valami, és ezt a tükörbe épített visszajelző segítségével jelzik.

EBA (Emergency Brake Assist): Fékasszisztens vagy vészfékasszisztens néven ismerheted ezt a funkciót, amely – ahogy a nevéből is következik – a hatékony fékezésben segít a sofőrnek, és előfordul BAS, HBA, BA néven is a különböző gyártóknál. Amennyiben a rendszer azt érzékeli, hogy a vezető vészfékezést hajt végre (mert el akar kerülni egy balesetet), a vészfékasszisztens azonnal maximálisra növeli a fékerőt. Erre azért van szükség, mert kimutatták, hogy egy veszélyhelyzetben a sofőrök 90 százaléka nem nyomja meg elég erővel a fékpedált, így sokszor pusztán azért történik baleset, mert a gépjármű nem lassul eléggé. 2022-től kötelező beépíteni az új autókba. 

ESP (Electronic Stability Program): A komplex menetstabilizáló elektronikai rendszert arra tervezték, hogy korrigáljon, amikor az autó nem úgy halad, ahogy a sofőr szeretné, például a kerekek megcsúsznak, elveszítik a tapadást. Ez megtörténhet akkor, ha túl gyorsan akarunk bevenni egy kanyart, vagy ha hirtelen ki kell kerülnünk egy akadályt. A jármű ezekben az esetekben irányíthatatlanná válna, ám az ESP segít visszaszerezni a tapadást, ezzel együtt a gépjármű feletti irányítást is, és így elkerülhető egy súlyos baleset. 

LKAS (Lane Keep Assist System): A sávtartó automatika az érzékelőivel azt figyeli, hogy az autó az úttestre felfestett sávoknak megfelelően halad-e, és ha szükséges, beavatkozik. Amennyiben a sofőr irányjelzés nélkül átlépi a vonalakat az aktív sávtartó automatika különböző módon – csipogással, vagy a kormánykerék rezgetésével – jelzi, hogy az autó elhagyta a sávját, sőt képes visszairányítani a járművet a sávba. Ehhez hasonló a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDWS), de az nem avatkozik bele vezetésbe, csak figyelmezteti a sofőrt. 

TPMS (Tire Pressure Monitoring System): Minden autóban 2014-től kötelező tartozéknak számít a guminyomás-ellenőrző rendszer, amely folyamatosan figyeli a jármű kerekeiben lévő légnyomást, a fedélzeti számítógép által pedig visszajelzést ad a vezetőnek az abroncsok állapotáról. Ez a vezetéstámogató rendszer növeli a vezetés biztonságát, megelőzi a rossz légnyomás által felmerülő magasabb üzemanyag-fogyasztást és a túl alacsony légnyomás okozta egyenetlen és gyorsabb kopást.

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.12.07
Addig kiáltoztak az újságírók és valószínűleg az ügyfelek is, hogy a Mazda végre piacra dobja az MX....
2022.12.07
Biztosan nem kerülheti el a kötelező biztosítások piacát sem az áremelkedés. Milyen tényezők....
2022.12.07
És miért kell Mekka irányába állítani az autó orrát parkoláskor? Mindennapi, reggeli kihívásainkhoz....
2022.12.07
A Stadler 20 Flirt motorvonat szállításáról írt alá szerződést a finn VR Grouppal; az első jármű....
2022.12.07
Nézze meg a videót! ..
2022.12.07
A Forma-1-es világbajnokság irányítói kijelölték azt a hat helyszínt, amelyen sprintfutamos....
2022.12.07
2023-ban a BMW Group Classic és a Grand Hotel Villa d’Este a május 19-21. közötti hétvégén rendezi....
2022.12.07
Erősebbek és gyorsabbak, mint eddig bármelyik RS 6 és RS 7: az új Audi RS 6 Avant performance és....
2022.12.07
A Ford Pro és a Deutsche Post DHL Csoport nemrégiben szándéknyilatkozatot írt alá a logisztikai....
2022.12.07
Együtt az utakon programjával a közlekedés közös felelősségére hívja fel a figyelmet a Magyar....