Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Esőben bringázni? 8 tipp, hogy száraz és vidám maradj!

2024.09.15.

Az esőben biciklizéstől nem kell félni, megfelelő ruházattal és felkészültséggel a csapadék sem akadály. 

Az utóbbi napokban a nyári kánikula átmenet nélkül csapadékos, őszi időjárásba váltott, és az ország nagy részén rengeteg eső esett. Csapadékos időben a legtöbben nem szeretnek biciklizni, és inkább otthon hagyják a bringát. Igaz ugyan, hogy esőben valamivel kényelmetlenebb, és picit veszélyesebb tekerni, de megfelelő ruházattal és felkészültséggel bárki nekivághat. Lássunk 8 tippet, hogy problémamentes legyen a kerékpározás esőben!

Legyen esőálló ruhád!

Ahhoz, hogy csapadékos időben is komfortos legyen a kerékpározás, az első lépés a megfelelő ruházat beszerzése. A legfontosabb egy jó kabát, de ezután már rengeteg lehetőség áll rendelkezésre árban és kivitelben egyaránt. Az olcsó, vízhatlan esőkabátok hatékonyan megvédenek ugyan a csapadéktól, de nem „lélegeznek”, nem engedik ki a test páráját, így egy idő után belülről leszel vizes. Alkalmanként, rövidebb távra egy ilyen is megteszi, és nagy előnye, hogy ha kicsire összecsomagolható, mindig magaddal viheted eső esetére. Viszont aki komolyabban gondolja az esőben tekerést, az inkább válasszon egy légáteresztő esőkabátot. 

Aki valaha biciklizett már esőben, jól tudja, hogy a tekerő mozdulatok miatt a combod biztosan el fog ázni – gyalog ezzel nem kell számolni. A legkényelmesebb megoldás erre a vízálló kerékpáros nadrág, de elterjedtek azok a hosszabbított esőkabátok vagy poncsók is, amelyek a lábakat is védik. A felszerelést tovább lehet bővíteni vízálló kamáslival, kesztyűvel, vízálló sisakvédővel, víztiszta lencséjű szemüveggel. Aki a munkahelyén át tud öltözni, könnyebb helyzetben van, mert magával vihet egy váltás ruhát. Sőt, akár bent is tarthat pár holmit, ha váratlanul kapná el egy zápor munkába menet. 

Védd a cuccaidat!

Hiába költöttél rengeteg pénzt a lehető legprofibb kerékpáros ruházatra, nem csak magadat, a holmijaidat is védened kell. Valószínűleg nem leszel boldog, amikor te teljesen száraz maradsz, de a hátizsákban elázott a laptopod vagy a könyved. Ajánlott olyan hátizsákot beszerezni, amely vízálló anyagból készült, és ragasztott varrásokkal rendelkezik, hogy nagyobb zuhéban se jusson be nedvesség a táska belsejébe. Eső ellen a cipzáras táskáknál sokkal jobbak az úgynevezett rolltop modellek, amelyeknek tekerős a teteje. Persze nem muszáj profi hátizsákra költeni, ha a fontos holmikat egy vízálló zsákba vagy nejlonba teszed, és úgy pakolod be őket a hátizsákba, az is megteszi. 

Szerelj fel sárvédőt!

A legfontosabb kerékpáros kiegészítő, ami komfortosabbá teszi a bringázást esőben, az a megfelelő sárvédő előre és hátra. Érdemes olyan fajtát választani, amely teljes hosszúságú, és fixen rögzíthető a kerékpárhoz, mert ezek nyújtják a legnagyobb védelmet a felcsapódó víz és sár ellen. Léteznek rövidebb, gyorsan felpattintható vagy felcsatolható modellek is – a semminél ezek is jobbak, és alkalmanként megteszik –, de aki rendszeresen kerékpárral közlekedik, annak nem ez a legjobb választás. A legtöbb bicikli rendelkezik a sárvédő felszereléséhez szükséges rögzítési pontokkal, amennyiben mégsem, kaphatók bilincses termékek is. 

Légy látható!

Csapadékos időjárás esetén az autósok sokkal nehezebben veszik észre a kerékpárosokat (és a gyalogosokat is). Nemcsak a felhők és a kevesebb fény miatt, hanem azért is, mert az eső miatt nehezebb kilátni a járművek ablakaiból, rosszabb használni a külső visszapillantó tükröket. Emiatt kulcsfontosságú, hogy esőben nappal is használj világítást a bicikliden, elöl és hátul is, hogy javítsd a láthatóságodat. Az is sokat segít, ha feltűnő színű a kabátod, a ruházatod, valamint fényvisszaverő elemek is vannak a ruhadarabokon vagy a táskádon. 

Fékezz okosan!

Az egyik legjellemzőbb és széles körben ismert jelenség , hogy nedves úttesten a fékút hosszabb, mint szárazon. Ez különösen igaz azokra a kerékpárokra, amelyek felnifékkel rendelkeznek; a vizes kerék miatt a a fékhatás csak sokkal később jelentkezik. A tárcsafékes bringáknál ebből a szempontból jobb a helyzet, de a probléma ezeknél is fennáll, csak kisebb mértékben. A legfontosabb, hogy készülj fel erre és csapadékos körülmények között számolj hosszabb féktávolsággal. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy korábban kell fékezni, mint száraz úton.

Kerüld a tócsákat!

Magától értetődő, hogy ha szeretnél minél szárazabb maradni az esőben, akkor igyekezz nem belehajtani a pocsolyákba. De nem csak emiatt ajánlatos elkerülni a tócsákat, mert nem az jelenti a legnagyobb veszélyt, hogy összecsapod magad. A vízben gyakran sár, homok, törmelék gyűlik össze, így fennáll a megcsúszás vagy a defekt veszélye – ráadásul nem igazán látszik, mi rejlik a pocsolyában. A víz akár egy mély kátyút is álcázhat, amelybe belehajtva kilyukadhat a gumid, megsérülhet a bicikli kereke vagy akár el is eshetsz a bringával. Mivel a pocsolyák általában az úttest szélén gyakoribbak, esős időben húzódj egy kicsit beljebb, a sáv közepe felé, hogy minél jobban elkerüld a tócsákat. 

Óvatosan a fémeken!

A gumiabroncsok tapadása a fém felületeken lényegesen rosszabb, mint aszfalton, különösen ha nedves fémről van szó. Esős időben a csatornafedelek jelentik a legfőbb veszélyt a kerékpárosok számára, de a lefolyók is okozhatnak problémát, akárcsak a villamossínek a nagyobb városokban. Ha mégis át kell hajtanod egy fém felületen, előtte lassíts le, és amikor áthaladsz rajta, ne próbálj fékezni vagy kanyarodni, hogy csökkentsd a megcsúszás kockázatát. 

Tartsd karban a bringát!

Az eső az utak szélére mossa a koszt és a homokszerű törmeléket, pont arra a helyre, ahol a legtöbb bringás halad. Ez a piszkos víz beteríti az egész kerékpárt, és idővel károsíthatja a vázat és az alkatrészeket. A lánc és a csapágyak sem szeretik a nedves időjárást, ezért esős utak után érdemes ezekre az alkatrészekre is figyelmet fordítani, és elvégezni a kenésüket. A legjobb az lenne, ha minden csapadékos bringázás után megtakarítanánk és rendbe tennénk a biciklit. Persze a legtöbbünknek erre nincs ideje, de ne feledjük, hogy az esőben tekerés jobban igénybe veszi a kétkerekűt, ezért ennek megfelelően szánjuk időt a tisztításra és karbantartásra. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.09.18
Kigyulladt egy autó az M3-ason, a főváros felé vezető oldalon, az 55-ös kilométernél, Hatvan....
2024.09.18
Lassan tíz éves az Alfa Romeo Giulia, korunk egyik, ha nem a legszebb szedánja, és nem hajlandó egy....
2024.09.18
A Duna emelkedő vízszintje miatt a következő napokban változik az M2-es metró és több villamos....
2024.09.18
Az új F5-M Roadster 1817 lóerőt küld a hátsó kerekeire, egy hatfokozatú kézi sebességváltón....
2024.09.18
Ásványvizes palackok szóródtak szét egy kamionról az M31-es autópályán szerdán Nagytarcsánál -....
2024.09.18
Véget ért a 25. FIA Hőlégballon Világbajnokság, Szeged jó házigazdának bizonyult, az időjárás....
2024.09.18
A Volvo Cars kiterjeszti együttműködését az NVIDIA-val. ..
2024.09.18
A Pest Vármegyei Rendőr-főkapitányság több helyszínen vezetett be forgalomkorlátozást. ..
2024.09.18
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.09.18
Kétnapos ráadás örömvezetés után ért véget a III. Balkan Rally, a régió legnagyobb klasszikus autó....