elekromos autó
A legtöbb sofőr saját korábbi tapasztalatai alapján tisztában van azzal, hogy mennyit fogyaszt átlagos használatban egy benzin- vagy dízelautó. De mi a helyzet a gombamód szaporodó villanyautókkal? Mennyit eszik valójában egy elektromos autó? Tényleg gazdaságosabb, mint a hagyományos, belsőégésű motorral szerelt autó? A hatótáv, azaz, hogy egy töltéssel meddig jutunk el, az energiafogyasztástól függ. Nem mindegy tehát, hogyan vezetünk, mert a látszólag nagy kapacitású akkumulátor is hamar lemerül, ha sportkocsiként használjuk a villanyautót, a töltése pedig hosszú, sokszor kínosan hosszú ideig tart. Az ADAC tanácsadói ezért azt javasolják, ahogy a hagyományos autók esetében is, a felhasználás módja döntsön az akkumulátor méretéről. Városban elég a kisebb kapacitás, ha azonban sokat autózunk országúton, akkor érdemes nagyobb akkumulátorral szerelt villanyautót választani. Több márka eleve többféle kapacitással kínálja villanyautóit, az e-Niro és a Kona EV elérhető 39, illetve 64 kilowattórás akkumulátorral, ahogy a Tesla-modellek és az ID.3 is többféle lehetőséget tartogatnak.
Az ADAC számos modellt tesztelt az utóbbi időszakban, így az összehasonlítás reális képet ad a piaci helyzetről, illetve a gyártók által megadott és a valós életben rögzített fogyasztási adatokról. Ahol van saját tapasztalat, ott a mi magyarországi tesztelés során mért adatokat is feltüntetjük.
Gyári fogyasztási adatok szemben a valós méréssel (kWh/100 kilométer)
Villanyautó |
ADAC fogyasztás |
Járműipar/Autószektor fogyasztás |
WLTP-norma szerinti fogyasztás |
Hyundai Ioniq Elektro Style |
16,3 |
12,5 |
13,8 |
VW e-up! Style |
16,7 |
8,5 |
14,5 |
Seat Mii Electric Plus* |
17,3 |
|
14,9 |
Mini Cooper SE |
17,6 |
17,5 |
14,8-16,8 |
BMW i3 (120 Ah) |
17,9 |
18,3 (télen) |
15,3 |
Kia e-Niro Spirit (64 kWh) |
18,1 |
14,7 |
15,9 |
Smart Forfour EQ passion |
18,4 |
|
15,9 |
Peugeot e-208 GT |
18,7 |
|
17,6 |
Kia e-Soul (64 kWh) Spirit |
18,8 |
|
15,7 |
Renault Zoe R135 Z.E. 50 Intens (52 kWh) |
19,0 |
16 (télen) |
17,7 |
VW ID.3 Pro Performance 1st Max |
19,3 |
20 (télen) |
16,1 |
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend |
19,5 |
16,2 (télen) |
15,0 |
Tesla Model 3 Standard Range Plus |
19,5 |
|
14,3 |
Opel Ampera-e First Edition** |
19,7 |
|
14,5 (NEDC) |
Peugeot e-2008 GT |
20,2 |
12 |
17,8 |
Renault Zoe Intens (41 kWh) |
20,3 |
15 |
13,3 (NEDC) |
DS 3 Crossback E-Tense So Chic |
20,5 |
|
18,3 (NEDC) |
Tesla Model 3 Long Range AWD |
20,9 |
|
16,0 |
Nissan Leaf Acenta (40 kWh) |
22,1 |
|
20,6 |
Nissan Leaf e+ Tekna (62 kWh) |
22,7 |
17 (télen) |
18,5 |
Porsche Taycan 4S Performance Plus |
23,6 |
|
26,2 |
Tesla Model X 100D |
24,0 |
|
20,8 (NEDC) |
Audi e-tron Sportback 55 quattro |
24,4 |
|
23,7 |
Audi e-tron 55 quattro |
25,8 |
19,5 |
23,0 |
Jaguar i-Pace EV400 S AWD |
27,6 |
21,2 |
22,0 |
Mercedes EQC 400 AMG Line |
27,6 |
24,8 (télen) |
22,6 |
Nissan e-NV200 Evalia (40 kWh) |
28,1 |
14,5 |
25,9 |
Meddig juthatunk el? Milyen hatótávra számíthatunk?
Modell |
Akkumulátor kapacitása (kWh) |
Teljes töltés energiaigénye (kWh) |
Hatótáv (km) takarékos használatban |
---|---|---|---|
Tesla Model X 100D |
100,0 |
108,3 |
451 |
Tesla Model 3 Longe Range AWD |
75,0 |
89,5 |
429 |
Porsche Taycan 4S Performance Plus |
93,4 (nettó 83,7) |
95,2 |
400 |
Kia e-Niro (64 kWh) Spirit |
64,0 |
72,3 |
398 |
Audi e-tron Sportback 55 quattro |
95,0 (nettó 86,5) |
96,0 |
390 |
Kia e-Soul (64 kWh) Spirit |
64,0 |
73,9 |
390 |
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend |
64,0 |
73,9 |
379 |
Jaguar i-Pace EV400 S AWD |
90,0 |
100,8 |
366 |
Audi e-tron 55 quattro |
95,0 (nettó 83,6) |
94,3 |
365 |
Opel Ampera-e First Edition |
60,0 |
67,4 |
342 |
Mercedes EQC 400 AMG Line |
80,0 |
93,0 |
335 |
Renault Zoe R135 Z.E. 50 (52 kWh) Intens |
52,0 |
64,3 |
335 |
VW ID.3 Pro Performance 1st Max |
62,0 ( nettó 58,0) |
64,8 |
335 |
Tesla Model 3 Standard Range Plus |
53,0 |
60,0 |
305 |
Nissan Leaf e+ Tekna (62 kWh) |
62,0 |
68,4 |
300 |
Peugeot e-208 GT |
50,0 (nettó 47,5) |
53,1 |
280 |
BMW i3 (120 Ah) |
42,2 (nettó 37,9) |
48,8 |
272 |
DS 3 Crossback E-Tense So Chic |
50,0 (nettó 47,5) |
55,4 |
270 |
Hyundai Ioniq Elektro Style |
38,3 |
44,1 |
270 |
Peugeot e-2008 GT |
50,0 (nettó 47,5) |
53,1 |
260 |
Renault Zoe Intens (41 kWh) |
41,0 |
49,5 |
243 |
VW e-up! Style |
32,3 |
36,7 |
220 |
Seat Mii electric Plus |
32,3 |
37,8 |
215 |
Mini Cooper SE |
32,6 (nettó 28,9) |
37,6 |
210 |
Nissan Leaf Acenta (40 kWh) |
40,0 |
44,5 |
201 |
Nissan e-NV 200 Evalia |
40,0 |
46,9 |
167 |
Smart Forfour EQ passion |
17,6 |
18,9 |
100 |
Összeállította: Biró Csongor