utánpótlás
Az alapok
Kezdjük egy jó hosszú illatos, habos-babos fürdéssel. Nem csak esztétikailag, de a korrózió szempontjából is jó, ha lecsapatjuk a rászáradt sós, saras, koszréteget, amivel a korróziót megelőzzük, és a fényezés állapotát is megóvhatjuk. Le kell hajolni is kicsit, és időt szánni a felnikre, és a kerékjárati ívekre, alaposan mossuk ki a dobbetétek környékét. Tudom, hogy kevés embernek van rá lehetősége, hogy mindezek után a garázsba beállva szárazra törölje, esetleg kicsit átwaxolja autóját, de az lenne az igazi. Minden esetre egy benzinkút parkolójában is szárazra törölhetjük a szélvédőket, az ajtó falcokat, sokkal jobb lesz mindenkinek, ha semmi nem lesz maszatos, és nem fagynak össze a gumialkatrészek.
Gumialkatrészek
Itt pedig át is térnék az első igazán nagy kedveskedésre, amit biztosan díj majd a járgány: a kédergumik ápolására. Sokan létezésükről sem tudnak, még többen tapossák őket, mintha muszáj lenne minden beszállásnál bele törölni a lábat. Azok meg csak kopnak, fogynak, és egy idő után elengedik magukat, és nem is látják el elsődleges funkciójukat, ami a szigetelés lenne. De persze esztétikailag is hervasztó egy lógó gumidarab az ajtó körül, amikör kinyitjuk az addig ígéretesnek tűnő autó ajtaját. Hogyan ápolhatjuk a gumikédereket? Egy alapos tisztítás után kaphat egy gumiápoló szeres takarítást, ami visszahozza a színét, és mélyen beívódva garantálja a tartósságot, rugalmasságot ad az anyagnak. Ha ez megszáradt én a jó öreg glicerinre teszem le a voksom! Szépen bedolgozva az anyagba rövid idő alatt beleivódik, szerintem megadja majd a tartós védelmet. És az, hogy mennyire hatékony? Elég, ha kezelés előtt, és után tapintjuk végig a kédergumikat, biztosan érezhető lesz a különbség, megéri a belefektetett munka hiszen puhább, sötétebb, és ellenállóbb lesz majd.
Folyadékok
Sokáig szkeptikus voltam azzal kapcsolatban, hogy van e értelme az adalékolt prémium üzemanyagoknak, hiszen jóval drágábbak, mint a normál társaik. Aztán gyorsan kiszámoltam, és azzal a kilométermennyiséggel, amennyit a családommal elautózunk egy évben, kb. 20-25 ezer forint többletet jelent. Szóval idén év végétől átálltam a prémium gázolajra, a hobbiautóm meg eddig is csak 100-assal ment, mivel annak üzemanyagrendszere nem bírja az etanolt, és egyébként is le sem merem írni, hogy évente mennyire kevés kilométer szalad bele. Ha máskor nem is, a jármű számára nehezebb, viszontagságosabb téli szezonban érdemes 1-2 tankolásonként egy teletank prémium üzemanyaggal megajándékozni, mert a befecskendező rendszer és a motor is biztosan megköszöni majd ezt. Az adalékokról még ettől is szkeptikusabban tudok nyilatkozni, hiszen a szakemberek megmondták, hogy üzemanyagon kívül semmi mást nem érdemes a motorba, vagy az üzemanyagtartályba önteni. Ettől függetlenül télen teszek egy kis oktánszám növelőt a robogóm benzintankjába, hogy a hidegebb időben is biztosan induljon az egyébként 100-as benzin. Lehet, hogy túlaggódom, de nem látok egy ideje kormot a kipufogó végén, pedig amikor hozzám került a (12 éves erősen használt járgány), akkor tapasztaltam. Szóval hitbéli felfogás ez, de a kíméletlen hidegüzem ellen, ha ennyit meg tudunk tenni, biztosan megéri hosszú távon. A motorolaj is hasonlóan kardinális kérdés lehet a téli időszakban, és nem szabad elfelejteni, hogy a gyakori hidegindítás, és városi üzem rendkívül gyorsan rövidíti az élettartamát. Ha aktuális lenne a csere, akkor biztosan nyugodtabban autóznék, ha télre már az új olajjal lehet gyűrni a hideg aszfaltot, és biztosan jót tenne az autó motorjának is a friss töltet. Ha már folyadék, akkor érdemes ráméretni a fagyálló dermedéspontjára. De nem csak mérni, hanem cserélni is illik, amit szintén meg fog köszönni majd autónk, a csereperiódust az autónk szervizkönyve tartalmazza, a mai modern autóknál ez általában 5 év.
Felhasználói oldalról
Beül, indít, padlógáz, aztán gyí. Nagyon sokszor tapasztalom azt, hogy beülnek, tollászkodnak, pakolásznak, és csak, amikor már bekötötték magukat, akkor indítják be a motort. Miért nem lehetne azzal kezdni? Persze, tudom, hogy környezetvédelmi okokból, meg a szokásos zöld színű rizsa. De könyörgöm, vajon milyen olajnyomás épül fel 3 másodperccel az indítás után, amikor már ráteszi a tüzet, és terheli a motort? Vigyázzunk már értékeinkre, és igenis adjuk meg neki a téli mínuszokban azt a fél percet, amíg megfordul a motorban az olaj. Engem pedig meg lehet kövezni, de szigorúan betartom azt, hogy indítás után fél percig semmihez nem érek, és csak utána kezdem el terhelni a motort. Higgyék el, nem ettől fog elpusztulni a világ körülöttem, hogy az Euro 5-ös, részecskeszűrős, EGR-es, AdBlue-s katalizátoros autóm motorját fél percig járatom a garázs előtt. Egyébként az ilyen apróságoknak egyértelműnek kellene lenniük a gépet tisztelő felhasználónak. De sajnos ezekből egyre kevesebb van, minden esetre, aki nyitott rá, ilyen kevés dologgal boldoggá teheti mobilitásának kulcsát az autómobilját.
További autós tartalmakért kövessen minket Facebookon is!