villamos

Elköszönt Szegedtől az 1-es villamos, őrizzük az utolsó menetjegyet

2022.07.28.

A szegedi 1-es villamos utolsó szerelvénye július 8-án pénteken este 21.37-kor, percre pontosan indult utolsó útjára, körére, több mint száz év után megszűnt ezen a vonalon a villamosközlekedés. Fent voltunk az utolsó "garázsmeneten".

A Szegedet romba döntő 1879-es árvíz után a város pályázatot hirdetett lóvasút létesítésére. Eduard Paget belga mérnök tervei alapján 1884 nyarára készült el a lóvasút személyszállítási és a gőzüzemű teherszállítási hálózat. Az 1-es villamos maival csaknem azonos útvonalán 1884. július 1-jén elindult a lóvasút, bár a szolgáltatást nyújtó Szegedi Közúti Vaspálya Részvénytársaságot - a mai SZKT elődjét - csak a következő tavasszal jegyezték be.

Képeslapon a lóvasút a szegedi Széchenyi téren.

A lóvasút a vonalon 27 éven át működött, ez még Szeged főutcájának számító Kárász utcán haladva szelte át a belvárost, a pályán 1908. október 1-jén indult el a villamosközlekedés. Akkor a két vasútállomás között 17 megállóhelyen szállhattak le és föl az utasok.

Szeged-Rókus – Szeged pályaudvar     Szeged-Rókus – Ilona utca – Damjanich utca – Anna utca és Vasasszentpéter utca között – Feltámadás utca – Nagykörút – Rákóczi tér (Tűzőrség) – Ártézi kút (Ü. V. palota) – Takaréktár utca – Tisza Szálló – Aradi utca – Kölcsey utca 5. sz. – Somogyi utca – Jókai utca végén – D.M.K.E palota – Liliom utca – Bécsi körút – Boldogasszony sugárút 61. – Szeged pályaudvar.

Képeslapon az első 1-es villamos a nagyállomásnál.

A Kossuth Lajos sugárúton haladó szakasz érdekessége, hogy a vonal melletti ipartelepekre a villamospályát iparvágányként használva jutottak be a tehervonatok. A nehéz mozdonyokat nem bírta volna el a villamospálya, ezért a villamosvasút az első világháború utolsó szakaszában egy kisebb tömegű mozdonyt vásárolt Marosújvárról, amelyet Futárnak neveztek el. A vonal rókusi szakaszán így nem csak az utazókat kiszolgáló villamoskocsik, hanem tehervonatok is közlekedtek

A pályát többször átépítették, a vonal 1943-ban kapta meg az 1-es jelzést, addig a városban nem számozták a tömegközlekedés vonalait.

Bengáli villamos a Hősök kapujánál 1976-ban. Fotó: Főfotó / Fortepan

Az 1-es villamos pályájához kapcsolódva szárnyvonalaként 2012-re készült el 2-es vonal 3745 méter új pályával és egy 205 méteres hurokfordulóval. Az új 2-es vonal indulása után, 2013 tavaszától az 1-es járatok csak óránként, a Szeged–Békéscsaba-vasútvonal menetrendjéhez igazítva jártak, az önálló, Szeged Plaza – Pulz utca – Vásárhelyi Pál utca szakaszon, meglehetősen alacsony az utasszámmal. A járat 2020. augusztusától csak munkanapokon közlekedett.

A Szeged és Hódmezővásárhely közötti - ma próbaüzemben járó - vasút-villamos magába foglalja a szegedi 1-es villamos teljes útvonalát. A hibrid, villamos- és nagyvasúti üzemre is képes járművek Szeged-Rókus vasútállomáson a nagyvasúti pályára fordulnak rá, melyen vonatként Hódmezővásárhelyi Népkertig közlekednek, ahol a nagyvasútról letérve villamosként tesznek egy kört a városban.

Az utolsó szerelvény és az utasok.

A szegedi 1-es villamos július 8-án pénteken este 21.37-kor, percre pontosan indult utolsó útjára a Pláza végállomásról, a szerelvényt  Vivien vezette, minden megilletődöttség nélkül. Bennem volt némi nosztalgia, 50-55 évvel ezelőtt gyakran villamosoztam az egyessel a Kelemen utcától a Nagyállomásig, pontosabban a mai Szent Ferenc utcáig, amit akkor még biztosan nem így neveztek. És akkor még kalauz is járt a villamoshoz!

Retró tábla is előkerült a nagyállomásnál.

Szép számban jelentek meg az utolsó körön a sajtó képviselői is,  vasútállomás fordulójánál kamera össztűzbe került az egyes villamos, valaki kerített egy régi táblát is az alkalomhoz. Ezt az 1980-as évek eleje óta nem láthattak a szegediek. A kiíráson a Szeged pályaudvar – Április 4 útja – Zrínyi utca – Kelemen utca – Széchenyi tér – Kossuth Lajos sugárút – Rókus pályaudvar útvonal volt olvasható.

Július 8., 22 óra 16 perces érvényesítési idő az utolsó menetjegyen.

Nem igazán volt “civil” felszálló a garázsmenetnek is beillő visszaúton, e sorok - régen egy forintos villamosjeggyel is utazó - írója mindenesetre a Kossuth Lajos sugárúton 450 forintért jegyet váltott a vezetőnél. Mégsem illik bliccelni egy ilyen fontos járaton – így azután enyém lett az utolsó 1-es villamoson vásárolt utolsó menetjegy, az utolsó, 22 óra 16 perces érvényesítési bélyegzővel. Lehet, hogy a dédunokám majd jó áron eladja egy fanatikus, vérbeli "kötött pályás" vasúttörténésznek...

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.30
Egy ittas román sofőr okozott balesetet az M5-ös autópályán, Lajosmizsénél: átszakította a vadhálót....
2025.04.30
A Peugeot kombik története és sikerszériája, több mint 75 évre nyúlik vissza. Igazi kasszasikerek,....
2025.04.30
Bár nem lesz elektromos népautó, mégis hatalmas érdeklődés övezi az Enyaqnál egy mérettel kisebb....
2025.04.30
Kamionba hajtott egy kisbusz az M3-as autópálya 209-es kilométerszelvényénél, Hajdúnánás térségében....
2025.04.30
Bár a Toyotának több más globális autómárkában is van részesedése, ezúttal saját beszállítóját és a....
2025.04.30
Kapu Tibor magyar kutatóűrhajós, 2025. május 29-én elindul a Nemzetközi Űrállomás fedélzetére -....
2025.04.30
Eredeti ötlete támadt a Fordnak: arra kérte a kínai formatervezőket, hogy gondolják újra a....
2025.04.30
Ismét Magyarországon készítenek 360 fokos utcaképeket a Google különleges kamerarendszerrel....
2025.04.29
Idén 125 éve, hogy megalakult az első, törvényszékileg bejegyzett hazai autós egylet, a Magyar....
2025.04.29
A fix tetős 296 Speciale és a lehúzható keménytetős Speciale A 20 százalékkal több leszorítóerőt....