Gripen

Elkészült a honvédségi repülőbaleseteket vizsgáló HM-jelentés

2015.08.12.

- Elkészült a Magyar Honvédség idén májusban és júniusban történt repülőbaleseteinek körülményeit feltáró honvédelmi minisztériumi (HM) vizsgálóbizottság jelentése - közölte a szaktárca szerdán az MTI megkeresésére.

Tudatták azt is, hogy Hende Csaba honvédelmi miniszter már tanulmányozza a testület anyagát. A magyar légierő egyik Gripen vadászgépe május 19-én Csehországban túlfutott a leszállópályáján és összetört, egy másik Gripen pedig június 10-én Kecskeméten az orrfutó hibája miatt a hasán szállt le. A pilóták mindkét esetben katapultáltak. Június végén a Magyar Honvédség egy JAK-52-es típusú gyakorlógépe szenvedett balesetet a szolnoki helikopterbázison.


A kétüléses gép gyakorlatot hajtott végre, amikor az első kabinban ülő pilóta lángokat észlelt a motortérben. A bázis területén kényszerleszállást hajtottak végre. Az egyik pilóta súlyos égési sérüléseket szenvedett. Korábban a honvédelmi miniszter és Benkő Tibor, a Honvéd Vezérkar főnöke is részletesen tájékoztatta az Országgyűlés illetékes bizottságait az esetekről. Mivel a Gripen vadászgépekkel történteket külföldi szakértők is vizsgálják, a repülőbalesetek okairól, körülményeiről őszre várhatók végleges eredmények.

A Hivatalos Értesítő június 30-ai számában jelent meg a honvédelmi miniszter utasítása a 2015. május–június hónapokban bekövetkezett repülőbalesetekkel összefüggő okok és körülmények vizsgálatára. A testület vezetőjének Kun Szabó Istvánt, a HM társadalmi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkárát nevezte ki. A bizottság tagja volt Kádár Pál, a HM Tervezési és Koordinációs Főosztály vezetője és Fodor Péter, a HM Kontrolling Főosztály vezetője. A bizottság vizsgálata minden a Magyar Honvédségben rendszeresített repülőeszközre kiterjedt. Különös tekintettel a repülés feltételeinek - kiemelten az eszközök, az üzemeltetés, a kiképzés, a humán tényezők, valamint az irányítás és vezetés - biztosítottságára, a légierő-feladatrendszer szabályozottságára és az azzal kapcsolatos felelősségekre, illetve a szakmai beosztásokat betöltők alkalmasságára, kiemelt figyelemmel a vezetői beosztást betöltőkre.


A testületnek 2010 januárjáig visszamenőleg vizsgálnia kellett a repülőszemélyzet kiképzési terveit, a kiképzésre irányadó előírásokat, azok esetleges hiányosságait, továbbá a repülőszemélyzet aktuális kiképzettségét. A vizsgálóbizottságnak át kellett tekintenie a repülőeszközök üzemeltetése során felmerült műszaki rendellenességek, meghibásodások dokumentálásának rendjét, valamint az ezekből levonható tapasztalatok feldolgozását, továbbá vizsgálniuk kellett, hogy a műszaki személyzet a repülőeszközökön az előírt karbantartási és ellenőrzési feladatokat előírásszerűen és dokumentált módon hajtotta-e végre.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.27
Két újabb könyv jelent meg Horváth Edéről, a Rába Vagon és Gépgyár (MVG) hajdanvolt vezetőjéről,....
2025.01.27
A Toyota úttörő modellje, az 1997 óta világszerte 5 modellgeneráción át több mint 5,3 millió....
2025.01.27
Túlfutott a tilos jelzésen egy vonat hétfőn Fótnál, a vizsgálat ideje alatt egy szakaszon szünetel....
2025.01.27
Kétféle csoport alakult a CO2 kvóta vásárlás köré: az egyiket a Tesla, a másikat a Mercedes....
2025.01.27
Veszélyes vagy káros lehet ezeket a dolgokat a hidegben a kocsiban hagyni, Tóbiás és Balambér....
2025.01.27
Fény és árnyék: az ausztriai fuvarozó és szállítmányozó cégek teljesítményét nem lehet egyértelműen....
2025.01.27
Ünnepélyes keretek között aláírt együttműködési megállapodással indult hivatalosan útjára a Magyar....
2025.01.27
Története során először került fel a győri Széchenyi István Egyetem a Times Higher Education....
2025.01.27
Sébastien Ogier a saját rekordját döntötte meg azzal, hogy tizedszerre aratott győzelmet Monte-....
2025.01.27
A Budapesti Regionális Nyomozó Ügyészség indítványára a bíróság letartóztatta azt a Pest vármegyei....