vezetés közben
Alvásvizsgálatok a balesetek elkerülésére
A vezetés közbeni fáradtság súlyos következményeit 2015-től jogilag is igyekeznek visszaszorítani: a jogosítvány megszerzéséhez és megújításához szükséges egészségügyi alkalmassági vizsgálatok idén már a légzészavart is szűrik. Ha ugyanis a háziorvosi teszteken felmerül az alvás közbeni légzészavar gyanúja, alapos alvásvizsgálatokra kötelezik azt, aki vezetői engedélyt szeretne. Ezekkel a vizsgálatokkal ugyanis teljes bizonyossággal kimutatható az alvászavar, más néven az alvási apnoé.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma szerint a teljes magyar felnőtt lakosság 2-4 százalékát érintő betegség valójában az alvás közben ki-ki maradó légzést jelenti. Az ebben szenvedők éjszaka többször is felébredhetnek, illetve alvási fázisaik sem kellően mélyek, ezért napközben kialvatlanok lehetnek. A kialakult krónikus fáradtság pedig negatívan befolyásolhatja a vezetési képességeiket.
Rövid kihagyás is életveszélyes lehet
A súlyos fáradtság, kimerültség miatt akaratlanul is le-le bukhat a fejünk. Az úgynevezett mikroalvás rövid ideig, általában 1-5 másodpercig tartó mély, öntudatlan állapotot jelent, ami a volán mögött végzetes kimenetelű lehet. Egy 90-100 km/óra sebességgel haladó járművel ez alatt a pár másodperc alatt 100-150 métert is megtehetünk mindenféle kontroll vagy irányítás nélkül. Nem kizárt azonban az akár 30 másodpercesre elnyúló mikroalvás sem.
Fáradtság a téli hónapokban
Nem kell azonban alvásproblémákkal küzdenünk ahhoz, hogy a hosszú téli hónapok alatt a napközbeni fáradtság és aluszékonyság vegyen erőt rajtunk: a tél során jóval kevesebb napfény ér minket, kevésbé változatosan és vitamindúsan étkezünk, valamint sokkal kevesebbet mozgunk a szabadban. Ennek következtében szervezetünk legyengülhet, kifáradhat, koncentráló képességünk csökken, reflexeink lassulnak, reakcióidőnk megnő.
Megoldások és praktikák
Lehetőség szerint ne induljunk útnak fáradtan. Ha hosszabb utat tervezünk, célszerű kialudni magunkat előtte. Ha út közben mégis elkap minket a fáradtság, álljunk meg egy rövid pihenőre. Semmiképp ne az út mellett parkoljunk le, keressünk egy félreeső parkolóhelyet vagy egy út menti pihenőt.
Hosszabb, monoton útszakaszon történő vezetésnél megelőzésként, még fáradtságérzet nélkül is ajánlott két óránként 10-20 perces szünetet tartanunk és a járműből kiszállva megmozgatni végtagjainkat, hogy felfrissítsük a vérkeringést. Fogyasszunk megfelelő mennyiségű folyadékot, ha kell, együnk egy keveset. Szellőztessünk többször, hideg időben is inkább mérsékeljük a fűtést a jármű utasterében és melankolikus zene helyett pörgősebb ritmusokat válasszunk.
Ha egyedül vezetünk, és nem ül mellettünk egy figyelmes és szórakoztató útitárs, a technika is segítségünkre lehet: ma már számos, a sofőr éberségét figyelő eszköz kapható. A fülre rakható készülékek közös tulajdonsága, hogy éles hangot adnak ki, ha a vezető feje 15–20 fokot előrebillen, vagyis vélhetőleg elszundikál. Emellett az autógyártók is igyekeznek olyan berendezéseket kifejleszteni, melyek megakadályozzák a vezetés közbeni elalvást. Ezek az eszközök figyelik például a szem- és fejmozgást, az elalvásra utaló, természetellenes kormánymozdulatokat, és szükség esetén riasztással hozzák újra éber állapotba a sofőrt.