elektromos sportautó
A klasszikus brit sportkocsigyártók mellett a japánok is beszálltak a kiskategóriás elektromos sportkocsik versenyébe. Születési helyük igen csak távol áll egymástól, ellentétben koncepciójukkal, ami a klasszikus Lotus-zseni, Colin Chapman filozófiáját követi: könnyű súly, nagy teljesítmény. A benzines hőskorban ez egy tonna alatti tömeget jelentette, napjaink elektromos modelljeinél ez bizony jóval több.
Harminc éve kétszázas tempóra volt képes a hatszáz kilós Lotus Elan, legfrissebb utódai másfélszer-kétszer többet nyomnak a mérlegen, hála az akkucsomagoknak, viszont brutális teljesítményűek. A Formula-1-et is megjárt Max Chiltonnal a volánnál az első Spérling prototípus 2022-ben közel egy másodpercet vert a VW ID.R idejére, és 39,08-cal állított fel rekordot a Goodwood-i sebességfesztiválon. Az idei és immár szériamodell sem marad el teljesítményben, viszont példányszáma limitált.
Felesleges rákattanni darabonként 820 ezer fontos (359 millió Ft) alapárú McMurtry Spéirling Pure modellre, mert már mind a száz elkelt. Nem véletlenül, hiszen az ezer lóerős teljesítményű elektromos sokkoló többet tud mint a Forma 1-es pályagépek, hiszen az ott betiltott műszaki megoldásokat is alkalmazzák a mindössze egytonnás autóban, ami álló helyzetből másfél másodperc alatt éri el a százas tempót és 300 km/h sebességre képes.
Minden kiló tömegére jut egy lóerő, és relatíve könnyű súlya ellenére is iszonyatos a kanyarstabilitása, mert a sorozatgyártású Spéirling Pure modell is megkapja a kivételes tapadást biztosító ventilátoros leszorító rendszert, ami 3G-s oldalirányú gyorsulást enged miden sebességtartományban, überelve a Formula futamokon engedélyezett diffúzorokat, légterelőket
A karbon monocoque váz köré tekert U alakú 60 kWh-s akkumulátorcsomag táplálja a kétmotoros hátsó tengelyhajtást. A 3,4 méter hosszú, 1,5 méter széles és 1,05 méter magas Spéirling Pure együléses pilótafülkéjébe sirályszárnyas ajtókon keresztül lehet beszállnia az akár 2 méter magas, 150 kilós sofőrnek.
Rendszámot nem kaphat, tehát csak versenypályán, a McMurtry márkakupán indulhat a Spéirling Pure, ami egy töltéssel 10 körre képes a Silverstone National pályán, aztán 20 perc tankolás következik a bokszban. Hajtáslánc monitorján válogatni lehet hosszabb szakaszos, vagy nagyobb teljesítményű program között, utóbbinál 300 km/h tempóra képes.
A Spéirling elektronikai rendszerét összekötő kábelkötege 35 százalékkal könnyebb, mint a prototípusé és kisebb (18 colos) felnik is további súlycsökkentést eredményeztek. Állítható a kormánykerék és a pedáldoboz, vagyis minden a pilótához igazítható, már ha képes megfizetni a gépet és a nevezési díjat GT1 Sport Club részeként megrendezésre kerülő Spéirling Pure futamokra.
A legtöbb ringen már korlátozott a zajszint, ám villamoshajtásúakkal akár késő este, sőt éjszaka is lehet pályanapot rendezni.
Közúti közlekedésre is alkalmas, de a Spéirling Pure modellnél kevesebbet tud a klasszikus brit sportkocsi 2025-ös ajánlata: a Caterham karosszériája némi Bentley és Lotus hatást sugall, ami nem baj, sőt, viszonylag szolid méreteivel is elegáns megjelenésű.
A brit Project V a Caterham formája a dizájnigazgató Anthony Jannarelly műve, a prototípust az ldesign készítette, a sorozatgyártásra még két évet várni kell.
Az egyszerű konstrukció egyetlen 200 kW-os (272 LE) villanymotort kapott, 55 kWh kapacitású akkumulátora az első ülések elé és mögé került, hogy mélyebben ülő vezetővel is javuljon stabilitás. A lítiumion-egység 150 kW-tal tölthető, 20 százalékról 80 százalékra 15 perc alatt.
Az 1190 kilogrammos menetkész tömegű Project V álló helyzetből 4,5 másodperc alatt éri el a száza és végsebessége 230 km/óra, WLTP szerinti hatótávolsága 400 km.
A menetkész tömeg minimalizálását könnyűszerkezetes konstrukcióval érték el: az alumínium vázszerkezetet kompozit elemekl borítotják, és spóroltak az utasokkal is: a Project V 80 ezer fontos (36 millió Ft) alapváltozata 2+1 üléses, a négyszemélyes kivitel már feláras.
A digitális műszeregységen három üzemmódot (normál/sport/verseny) kínál, a Project V állítható futóművet, elöl 19, hátul 20 colos kerekeket kapott, az autó hossza 4255 mm, szélessége 1893 mm, magassága 1226 mm, tengelytávja 2581 mm.
A mezőny legfrissebbje és másfél tonnájával a legnehezebbje a Aim Company sportkocsija. A japán cég negyedszázada fejleszt benzinmotorokat, de napjainkban már elektromosra váltott: az APM200-hajtásláncra épített AIM EV Sport 01-es hátsókerék-hajtású modell két villanymotorjának rendszerteljesítménye 360 kW (490 LE), maximális forgatónyomaték 740 Nm.
A stabilitás és a helykihasználás miatt miatt négy csomagban építették be a 81 kWh összkapacitású akkumulátorokat, melyekkel 1425 kilogrammot nyom a kétüléses gép.
Az alumínium csővázra épült karbon-kompozit utascellát szénszálas laminátumból készült elemek borítják. A 2,4 méteres tengelytávú szárnyas ajtós kocsi hossza 3,9 méter, szélessége 1,9 méter, magassága 1,2 méter.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!