elektromobilitás

Elektromos autót épít a Toyota, de...

2017.04.27.

A közelmúltban a Toyota sorozatgyártásra szánt elektromos autók építésébe kezdett, ami tovább bővíti az amúgy is rendkívül gazdag meghajtási alternatívákat kínáló gyártó pozícióit. Ezzel párhuzamosan a japán márka természetesen továbbfejleszti a hibrid meghajtású és az üzemanyagcellás autókat, mivel középtávon bennük látja a motorizáció jövőjét. 

Az elektromos motorokat alkalmazó autók gyártásában a Toyota az első és legnagyobb azon gyártók közül, akik bevezették a hibrid modellek tömegtermelését. Az év végén új cég alakult a Toyota berkein belül, amelynek feladata az elektromos autók gyártása lesz.  Az elektromos modellek a cég környezetbarát járműveinek palettáját (jelenleg hibrid, plug-in hibrid és hidrogén üzemanyagcellás) hivatottak szélesíteni.

A fentieket figyelembe véve egyeseket meglephet a Toyota közelmúltban tett bejelentése, ugyanakkor az elektromos autók fejlesztése és gyártása továbbra sem fogja fókuszát képezni a Toyota rövidtávú stratégiájának. Figyelembe véve a cég utóbbi években folytatott termékpolitikáját, megállapíthatjuk, hogy az új generációs Dynamic Force benzinmotor-család gyártása a logikus és követendő út. Ez már csak azért is megalapozott állítás, mivel a takarékosabb benzinmotorok egyben a hibridek környezetvédelmi teljesítményét is javítják, márpedig ezek még sokáig a Toyota legfőbb pillérét képezik.

TNGA motorok

Az új motorokat és az azokra épülő, továbbfejlesztett hibrid hajtásláncokat a 2017-2020 között megjelenő új Toyota modellekbe fogják beépíteni. Ezeknek három közös jellemvonása van: sokkal gazdaságosabbak elődeiknél, nagyobb a fajlagos teljesítményük, és egytől egyig az új TNGA technológiát hasznosítják.

A TNGA egy teljesen új tervezési koncepciót, termelési modellt és alkotóelem-családot takar, és magában foglalja nem csupán a padlólemezt, de az erőátvitelt, az erőforrásokat és a hajtáslánc egyéb elemeit is.

A TNGA motorok könnyebbek, ami tíz százalékkal javítja a teljesítményt, az üzemanyag-fogyasztást pedig 20 százalékkal csökkenti.  A Dynamic Force motorcsalád december óta gyártott, 2.5 literes közvetlen benzinbefecskendezéses erőforrás termikus hatásfoka például eléri a 41 százalékot (hibrid hajtáslánc komponenseként használva.) A termikus hatásfok azt jelenti, milyen mértékben képes a motor az üzemanyagban tárolt energiát mozgási energiává átalakítani. A benzinmotorok esetében egészen a közelmúltig teljesen normálisnak számított a 25 százalékos hatásfok, azaz a motorban elégetett üzemanyag energiájának a háromnegyede elvész. A 40 százalékos hatásfok egyenesen a dízelek hatékonyságához közelíti a Dynamic Force benzinmotorokat.

A Toyota nem biztos abban, hogy rövidtávon az elektromos autó adhat választ a mobilitási kérdésekre, és oldhatja meg ezt a problémát. Nem elég ugyanis felvenni a modellkínálatba ezeket az autókat: ahhoz, hogy a gyártók teljesíteni tudják az Európai Unió előírásait, a vásárlóknak meg is kell vásárolniuk ezeket az elektromos modelleket.

Toshiyuki Mizishima, a Toyota Power Train Co. elnöke szerint a túl hosszú feltöltési idő, a korlátozott hatótávolság és az egyelőre túlzottan magas ár még jó ideig korlátozni fogják az elektromos autók iránti igény széleskörű növekedését.

Ebből kiindulva a Toyota mindenekelőtt a hibridek népszerűségének további erősödésére számít. 2025-ig a cég meg szeretné duplázni jelenlegi eladásait, a konszern összértékesítésein belül pedig a hibridek részarányát a jelenlegi 10-ről 20%-ra kívánja növelni. A célkitűzés megvalósításában segítségére lehet a hibrid technológia gyártási hatásfokának további javítása, ami áttételesen az autókat is olcsóbbá teszi majd.

Ugyanakkor hosszú távon a Toyota a hidrogén meghajtású autókat tekinti optimális megoldásnak. Tankolásuk mindössze pár percig tart, és hatótávolságuk már most 550-700 kilométer. A hidrogéntöltő infrastruktúra még gyerekcipőben jár, de a világ számos pontján intenzív befektetési aktivitással építik ki, amit a nyilvánosság és a konkurens autógyártók is nagy lelkesedéssel fogadnak.

A japán márka első üzemanyagcellás típusa, a Toyota Mirai 2014 óta vásárolható meg több piacon, jelenleg Japánban, az Egyesült Államokban, Németországban, Angliában, Dániában, Belgiumban, Norvégiában és Hollandiában forgalmazzák. A Toyota ajánlatában üzemanyagcellás városi autóbusz is szerepel, valamint a cég mérnökei megkezdték egy hasonló technológiával rendelkező teherautó fejlesztését is.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
A BMW Group Magyarország közel háromszáz ügyfele ismerkedhetett meg a bajor prémiumgyártó tisztán....
2024.04.27
Kezdetét vette a június 8-ig tartó, Közlekedik a család elnevezésű országos közlekedésbiztonsági....
2024.04.27
Összesen hatan utaztak a sérült járművekben – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.04.27
A Nissan kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak elérhetőségét....
2024.04.27
Mercedes-Benz minden mennyiségben. Gyönyörűen felújított, karbantartott, retró Mercedeseket....
2024.04.27
A Toyota a Pekingi Autószalonon mutatta be a két új elektromos szabadidő-autóját, amelyekből tavaly....
2024.04.27
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.04.27
Mikor készítik a fotót a közlekedési lámpák kamerái?   ..
2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..