ICDP

Elektromos autók és a jövő szervizei

2020.11.18.

Bár kétségtelenül sok területen lehet rosszat mondani a Tesla termékeiről, kétségtelen, hogy sok szempontból élen járnak az elektromos autók gyártásának területén. Most éppen az autó fizikai szervizelését próbálják megspórolni vásárlóiknak. Vagy már meg is tették?

Állításuk szerint a modelljeikben fellépő problémák 90%-át hálózati kapcsolaton keresztül diagnosztizálni tudják, sőt, sok esetben a “javítás” is megoldható egy egyszerű szoftverfrissítéssel. Egyelőre úgy tűnik, egyedül van a Tesla a “zéró karbantartás” elvével a gyártók között, de ez nem feltétlenül marad így.

A legtöbb gyártó a szervizintervallumot tekintve nem tesz különbséget a hagyományos belső égésű, a hibrid és a teljesen elektromos erőforással szerelt autók között. Ennek ellenére persze a szerviz költsége jelentősen alacsonyabb utóbbiak esetében, mivel rengeteg kopó alkatrész és folyadék nem része egy elektromos autónak, tehát szinte nincs mit cserélni.

Az óradíj persze sok esetben változik, általában magasabb az elektromos autók esetében, de ez a különbség jellemzően minimális, legfeljebb néhány ezer forint, vagy éppen 0. A magasabb óradíj egyébként összességében teljesen indokolt, hiszen az elektromos autók relatíve újkeletű dolgok, a javításukhoz és karbantartásukhoz szükséges eszközök és a know-how pedig nem olcsó dolog, valahogy vissza kell hozni ezeket a kiesett összegeket.

Az alaktrészcserék hiánya és a minimálisan magasabb óradíj azt jelenti, hogy az autógyártók mondhatni elfogadták sorsukat. Az elektromos autók fejlesztése nagyon drága, általában jelentősen alacsonyabb hasznot könyvelhetnek el egy ilyen autón, mint egy hagyományos, belső égésű motorral szerelt kocsin. De ha valamit kifejlesztenek, gyártanak, ráadásul többek között az alacsony fenntartási költségekkel népszerűsítenek, nem tehetik meg, hogy a szervizeken próbálják beszedni a kiesett bevételeket, ahogy egyébként sokszor a hagyományos autók esetében teszik. Itt érdemes mellékesen megjegyezni, hogy ez az alacsony haszonkulcs az egyik fő oka annak, hogy a gyártók európaszerte tiltakoznak az ellen, hogy a járvány miatt nehéz helyzetbe került gyártókat szinte kizárólag elektromos autókra vonatkozó támogatásokkal “segítik” a kormányok.

De mi a helyzet a kisebb, többnyire családi vállalkozásként működő szervizekkel? Az ő helyzetük nagyon más, mint a márkaszervizeké, annyi biztos. Az elektromos autók tulajdonosai a felmérések alapján jobban ragaszkodnak a márkaszervizhez, mint a belső égésű motorral hajtott autóval járók. Ez nyilván egyrészt amiatt van, hogy az elektromos autók többsége néhány éves, így a garancia megtartása végett nincs is más választásuk. De úgy tűnik, a tulajdonosok később is inkább oda viszik az autót, ahol vették, mert úgy látják, ott van meg a szükséges tudás és felszerelés az autójuk javításához és karbantartásához.

Ez viszont egy nehéz helyzetet eredményez: a kis szervizeknek nincs tapasztalatuk az elektromos autókkal, de egyelőre nincs is igazán szükségük rá. Viszont el fog jönni az idő, amikor már nem lesznek ritkák a tizenéves elektromos autók, amiknek akkori, minden bizonnyal nem első tulajdonosuk már nem feltétlenül fog ragaszkodni a márkaszervizhez. Akkor pedig nagy előnyben lehet az a szerviz, ami felkészült ezek fogadására, főleg, ha eljön az idő, hogy az utakon lévő autók 10-20 százaléka lesz elektromos.

Összességében tehát azt látjuk, hogy márkaszervizek egyelőre a gyártói nyomásnak engedve alacsony áron tartják karban az elektromos autókat, amiket többnyire mind hozzájuk visznek. De ha ez megváltozik, minden bizonnyal az óradj is nőni fog. A kisebb szervizek pedig azzal járhatnak igazán jól, ha előre menekülnek és megszerzik a szükséges tudást és felszerelést is az ilyen autók érkezéséhez.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.11.28
2020-ban tizenkettedik éve indul útjára az adventi és karácsonyi időszak látványossága, a ....
2020.11.28
A Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE) szerint elfogadhatatlan helyzet alakult ki....
2020.11.28
A Red Bull holland pilótája volt a leggyorsabb a Forma-1-es Bahreini Nagydíj harmadik szabadedzésén....
2020.11.28
Bár az első sorozatgyártású autó nem itt készült, mégis Európa tekinthető az autógyártás....
2020.11.28
Noha az S sorozat fele, illetve a T, V és Z kezdőbetűk még hátra vannak, néhány év múlva biztosan....
2020.11.28
Csütörtök délután hajtott át valaki járművel egy eddig ismeretlen, fekete ruhás férfin Tata....
2020.11.28
Az immár hétszeres világbajnok Lewis Hamilton volt a leggyorsabb péntek délután is, de a....
2020.11.28
A záróvonalon előzött az új 3-assal, aztán alaposan beletaposott a gázba - többek közt ez is....
2020.11.28
Baleset miatt rendelték el a lezárást Szeged felé, Balástyánál, miután felborult egy autókat....
2020.11.28
A rendőrök a férfit az M3-as autópályán fogták el, később az is kiderült, hogy miért tört-zúzott. ..