szelfi
Egyre több új autóban van olyan kamera, amely az autóban ülőkre irányul. Közismert példa természetesen a Tesla Cabin Camera, de a kínai BYD és a NIO is telepít kamerákat a belső térbe, amelyekkel filmezni és fotózni lehet. Még egy olyan autómárka is, mint a MINI, most irányt vált, és belső kamerát szerel a MINI új generációjába. És mi a helyzet a Mercedes-Benzzel? Bizony ez a márka is felszerel már egyes modelleket kamerákkal.
Az autó belsejében elhelyezett szelfikamerával útközben is lehet fotózkodni, illetve felvételt készíteni az utazás egy-egy pillanatáról. Az ötlet szép és jó: a felvételeket meg lehet osztani családtagokkal vagy akár a közösségi médiában. Vajon egy ilyen kamera beszerelése a magánszféra megsértése lenne? A múltban - 2019 és 2022 között - több Tesla-alkalmazott is megosztott privát üzenetben fotókat és videókat az ügyfelek autóiról egy belső üzenetküldő rendszeren keresztül - írta a Reuters 2023 áprilisában. Egyes felvételek intim és kínos helyzeteket mutattak a Tesla ügyfeleiről. A Tesla mindig is biztosította az ügyfeleket, hogy a kamerafelvételek névtelenek maradnak.
Fontos azonban megjegyezni, hogy az egész Reuters-ügy a mai napig egyirányú maradt. A Tesla hivatalosan sosem reagált a vádakra, a felvételeket sosem hozták nyilvánosságra, ráadásul a Reuters csak a cég volt alkalmazottjaival vette fel a kapcsolatot. Tehát hogy igaz-e ez a hír, azt nem lehet biztosan megmondani, azonban érdemes ennek nyomán újra végiggondolni a beépített kamerák szükségességét. Hiszen mi a hozzáadott értéke egy belső kamerának vagy szelfikamerának egy autó belsejében? Szükséges, hogy útközben fotókat készítsünk? Nem is beszélve a videóról?
Az egyik kamera képes filmezni és fényképezni, míg egy másik kamera csak az arcfelismerésre szolgál. Ez autónként változik. A Mazda CX-60-asban például az úgynevezett Driver Personalization System használható. Ez a rendszer arcfelismerő technológia segítségével felismeri a vezetőt, és ennek megfelelően állítja be az ideális ülés- és kormánypozíciót. Ezt a kamerát tehát másképp használják. Nem filmezésre vagy fényképezésre, hanem pusztán az induláskor történő szkennelésre.
A fő kérdés ebben az esetben a fényképezőgép fotó- és videofunkciója. Egyes autók a szélvédőn keresztül kifelé is filmeznek. Az autó ilyenkor azonnal dashcam-mé válik, ami néha igazán hasznos lehet bizonyos dolgok, például egy baleset vagy egy szabálytalankodó sofőr lefilmezéséhez. Ilyenkor a sofőrnek azonnali bizonyítéka van mindenről. De egy előlapi kamera is szórakoztató lehet egy gyors kör megörökítéséhez a pályán, bár kérdés, hogy akkor már nem lenne-e jobb, ha egy professzionális GoPro kamerát szerelnének be inkább.
Mindenesetre a legújabb trend az, hogy az autógyártók olyan kamerákat szerelnek be a belső térbe, amelyek valóban a belső térre fókuszálnak. Ez mindenképpen pozitív fejlemény? Vagy van miért aggódni? Feltételezhető, hogy a gyártó nem fog visszaélni a kamerával, sőt, nem is fér hozzá. Ez utóbbi különösen fontos, mert ez automatikusan lehetetlenné teszi magát a "visszaélést". Erre azért van szükség, hogy a vásárló biztos lehessen abban, hogy egy ilyen kamera valóban csak szórakoztatási célokat szolgál, vagyis személyes használatra és nem "a termék fejlesztésére".