Dunlop
„Az abroncsok kora olyan tényező, amit az autósok többsége pontatlanul értelmez Egyes autóvezetők azt hiszik, hogy ha egy vagy két évvel korábban gyártott új abroncsokat vesznek, azzal a tárgyévben gyártottaknál gyengébb minőségű abroncsokhoz jutnak. Ez azonban téves feltételezés. Ha az új abroncsokat megfelelő körülmények között tárolják, körülbelül három évig megőrzik eredeti tulajdonságaikat” mondja Lenka Majková, a Goodyear Dunlop marketing specialistája.
Egy ok, amiért a vevők nem fordítanak figyelmet abroncsaik korára, az lehet, hogy a legtöbb autóvezető nem is tudja meghatározni a gyártási dátumot. A felmérés rávilágított, hogy a magyar autóvezetők mindössze 34 %-a, a csehek 35 %-a és a szlovákok 28 %-a képes megállapítani ezt az információt az abroncs oldalfalán található DOT kód alapján.
Az (egyes országok szerinti) válaszadók 8-14 %-a hiszi, helytelenül, hogy az abroncsok kora meghatározható például az eladási nyugtából vagy a QR kód alapján. Bár a vevők találkozhatnak ezzel a kóddal - például a Dunlop abroncsok esetében - ez a kód az abroncsok teljesítményi kritériumairól nyújt nekik részletes információt, nem pedig azok koráról. Érdekes adat, hogy a magyar autósok 6,5 %-a az abroncs szelepén keresi a gyártási dátumot.
Magyarországon az autósok 43 %-a, Szlovákiában a 35 %-a és a Cseh Köztársaságban mindössze 31 %-a nézi meg vásárláskor abroncsaik gyártási dátumát. Arra a kérdésre, hogy az autóvezetők vajon mért nem nézik meg a gyártási időpontot, a magyar válaszadók közel fele elismerte, hogy megbízik a kereskedőben. Ez a fajta bizalom a kereskedő iránt más országokban is hasonló szintet mutat. A magyar autóvezetők 24 %-a azért nem nézi meg a gyártási dátumot, mert helyettük valaki más intézi az abroncsok beszerzését és járműveik gondozását. Szlovákiában a válaszadók 28 %-a hozta fel ezt okként, Csehországban pedig ez a szám 30 %.
Érdekes helyzet áll elő, mikor annak okairól számolnak be, miért vásárolnak új abroncsokat. A futófelület kopása az alapvető érv az abroncsok cseréjére a szlovák autósok 84 %-ának, a csehek 79 %-ának és a magyarok 67 %-ának esetében. Bár ez jó indok, nem kevésbé fontos a hasznos élettartam, vagyis az abroncsok kora. A legtöbb autóvezető azonban nincs tisztában ezzel a ténnyel és a magyar autósoknak mindössze 27 %-a, a csehek 24 %-a és a szlovák válaszadók 23 %-a jelölte meg ezt indokként új abroncsok beszerzésére. E tekintetben érdekes volt a nők és férfiak közötti különbség. Míg a magyar nők 17 %-a nem veszi fontolóra új abroncsok beszerzését, mert valaki más törődik helyettük az autójukkal és tartozékaival, addig a magyar férfiak 77 %-a számára a fő ok a futófelület kopása.
Új abroncsok beszerzésének tekintetében a magyar autósok a legkonzervatívabbak, mert több mint 60%-uk az abroncsszervizben, vagy az autószervizben vesz új abroncsokat - ez az arány Csehországban csak 49 %, Szlovákiában pedig 42 %. Ezzel szemben a cseh és szlovák autóvezetők körülbelül egyharmada interneten keresztül szerzi be abroncsait, míg a magyaroknak mindössze egy tizede.
A felmérést az Ipsos Tambor közvélemény-kutató cég végezte ez év júliusában. Magyarországon a válaszadók száma 520 volt, Csehországban 505, Szlovákiában pedig 518. A felmérésben csak 18 - 65 év közötti aktív autóvezetők vettek részt.