Renault-csoport

Egy LEGO szettből született a Renault E-Tech váltója

2024.03.11.

Egy remek anyagot közölt az Autocar csapata Nicolas Fremau-ról és innovatív váltó ötletéről, ami megreformálta a Renault hibridjeit.

Tíz évvel ezelőtt a gyerekeivel legózott a karácsonyi szünet alatt Nicolas Fremau, a Renault tehetséges, ifjú mérnöke, amikor előállt egy új és szuper hatékony hibrid váltómű ötletével, amit rögtön meg is épített LEGO kockákból. Már akkor tudta, hogy ez a megoldás lehet a Renault kulcsa a sikeres villanyos átálláshoz, de ehhez kellett a francia gyártó támogatása is. Mindezt akkor, amikor leginkább csak a Toyota rendelkezett széleskörű hibrid kínálattal, akkor is leginkább csak a Prius, benne a híres és egyesek által kedvelt, mások által gyűlőlt CVT fokozatmentes automataváltóval.

Fremau öltete komplexebb, ugyanakkor olcsóbb és hatékonyabb volt. Nem mellesleg tudta, hogy egy elsőkerekes, keresztmotoros, alapvetően belsőégésű motorokhoz fejlesztett autóba is könnyedén beszerelhető lenne. „A súrlódás a megszállottságom.” – nyilatkozta az Autocar csapatának lelekesen. „Rendkívül megörültem, amikor megtaláltam a módját, hogy mivel csökkenthetném a súrlódást egy hibrid hajtásláncban, ráadásul kuplung nélkül.” A surlódás ugyanis a hatékonyság legnagyobb ellensége. Fremau szerette volna elérni, hogy ne legyen szükség hagyományos kuplungra az induláskor, hiszen mindig az elektromos motor kezdi meg a gurulást, és csak később kapcsolódik be a benzinmotor. Illetve szerette volna lecserélni a hagyományos, szinkrongyűrűs sebességváltót egy hatékonyabb tengelykapcsolási rendszerre egy második elektromos indítógenerátor nyomatékát használva.

Végül Fremau LEGO kockák segítségével építette meg a karácsonyi asztal mellett a 20%-kal hatékonyabb váltóművet, ami ráadásul úgy viselkedik, mint egy hagyományos automata. Ezáltal segítik az elektromos hajtásláncokra való átállást az ügyfelek számára, akik korábban visszataszítónak találták mind a tisztán elektromos hajtásláncok kompromisszumait, mind a CVT váltó bárdolatlan fordulatkezelését. Fremau ötletét tárt karokkal fogadta a Renault Group párisztól nyugatra lévő Technocentere Guyancourtban. A korai kutatások pedig végül gyorsan kinőtték magukat egy teljes mérnöki programmá.

Tíz év fejlesztés után ma már sikeresen kínál a Renault egy valóban egyedi és hatékony kuplungmentes hibrid hajtásláncot E-Tech Hybrid név alatt. Az első ilyen modellek 2020-ban érkeztek, de máris a második generációnál tartunk. Az első generációs motorok 144 lóerős rendszerteljesítménnyel bírtak, aminek az alapját egy 1,6-literes benzinmotor adta, egy 200V-os, 1,2 kWh-s akkumulátorral megtámogatva. Ezek elsősorban a Clio, Captur, Arkana és Dacia Jogger modellekbe kerültek. A második generáció már 198 lóerős lesz, és direkt a célra áthangolták az 1,2-literes, háromhengeres motort, amit már egy 400V-os, 2,0 kWh-s akksi támogat. Utóbbi már a nagyobb Austral, Rafale és Espace SUV-kba kerül majd.

A projekt egyik fontos támogatója volt Eric Peccoud, a Renault globális hajtáslánc mérnöki projektvezetője, aki hozzátette: „A Renault számára az elektrifikáció az irány, ez nem kérdés. De úgy gondoljuk, hogy a megfelelő hibrid autókkal lehet megtenni az első lépést a villanyautók felé. Szerettük volna, ha ez egy tipikus Renault projekt lenne, szóval egyszerűen használhatónak kellett lennie, és bár a legfrissebb technológiákat alkalmazzuk, a megfizethetőség is szempont volt.” Olyannyira megfizethetővé akarták tenni az E-Tech Hybrid hajtásláncokat, hogy eleinte Dacia Sandero prototípusokon tesztelték. A tesztek pedig elsőre ígéretes eredményeket hoztak, mígnem a 2014-es Eolab koncepcióban már ott csücsült az E-Tech Hybrid hajtás korai változata a Párizsi Autószalonon.

Mintegy 150 szabadalom kötődik a technológiához mára, és Peccoud úgy gondolja, hogy a versenytársak nem lesznek képesek egyhamar felérni ehhez a hatékonysághoz. A Renault szerint normál használat mellett akár az utazás 80%-át villanyosan lehet megtenni, és korábbi Nissan Juke tesztem alapján ezt jómagam is megerősíthetem. Az egyik leghatékonyabb hibrid hajtáslánc, amit ilyen méretben próbáltam, egy megbízható szívómotorral, benzines oldalon négy, villanyos oldalon két fokozattal, kuplung és szinkrongyűrűk nélkül. Szinte észrevehetetlenül vált a módok között, pedig képes soros, párhuzamos és soros-párhuzamos hibrid módokra is. Azt pedig szintén különösen értékeltem benne, hogy nem akarta minden áron felülírni a kiválasztott menetmódokat.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
A Városligetben rendezték a XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapot. ..
2024.04.28
Egy baleset áldozatainak élete és testi épsége perceken, sőt extrém esetben másodperceken múlhat.....
2024.04.28
A BMW Group Gyár Debrecen is csatlakozott idén a Lányok Napja kezdeményezéshez, melynek keretében....
2024.04.28
A standon kiállított elektromos crossover váratlanul előre hajtott, és öt látogatót, köztük egy....
2024.04.28
A német luxusautó-gyártó Porsche bevétele 9,01 milliárd euró volt az első negyedévben, 11....
2024.04.28
Rangos szakmai versenyen díjazták a Mercedes-Benz duális képzésének tanulóit. ..
2024.04.28
A 45. évfordulót nosztalgiajáratokkal, az alkalomra készült emlékjeggyel és virtuális kiállítással....
2024.04.28
Újra járják az országot a Google autói, Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában bemutatjuk,....
2024.04.28
A legkisebb Mercedesszel is lehet nagy galibát okozni. ..
2024.04.28
A BBC és az Auto, Motor und Sport szaklap értesülései szerint távozni készül a Forma-1-es....