ICDP

Egy jobb autóértékesítési rendszer is kisülhet a chiphiányból

2022.11.18.

A raktári autók régóta nagyon fontos szerepet játszanak az autóiparban, az Európában eladott autók körülbelül fele raktári kocsiként kezdte karrierjét. A chiphiány viszont megváltoztatja ezt, ami nem feltétlenül baj.

Az utóbbi évek két legjelentősebb változása az autóiparban nem az iparág egy-egy szereplőjének váratlan lépése volt, hanem globális történések okoztak felfordulást. Kezdődött az egész a koronavírus okozta problémákkal, majd részben előbbi miatt a chiphiánnyal folytatódott.

Jelenleg ott tartunk, hogy nagyon hosszú időt kell várni egy új autóra és ezzel együtt szinte megszűnt a raktári autók vásárlásának lehetősége. Utóbbiak nagyon fontosak az új autóknál, ezek azok a népszerű specifikációval legyártott autók, amiket a kereskedők megrendelnek előre, mert úgyis gazdára fognak találni.

A chiphiány miatt a gyártók jelenleg kevesebb autót tudnak gyártani, ezért azok az autók élveznek elsőbbséget, amelyeknek már van vevőjük. Az autókereskedések tehát jóval kevesebb autót rendelhetnek raktárra, ha egyáltalán rendelhetnek.

Az ICDP nemzetközi autóipari kutatószervezet felmérést végzett az európai autópiacon, amely során a raktári autókat és a gyártók rendelésállományát vizsgálták. Utóbbit hónapokban szokták mérni, vagyis ha egy adott modell rendelésállománya 3 hónapos, azt jelenti, hogy egy most megrendelt autó legkorábban május közepén kerülhet legyártásra, mert addig az összes kapacitás foglalt.

Néhány számot kiemelve, ez a rendelésállomány a korábbi 1,6 hónapos átlagról 4,9 hónapra nőtt a volumenmárkák körében (mint például a Volkswagen, a Ford vagy a Peugeot), a prémiumok esetében pedig 2,3 hónapról 7,2-re nőtt.

A 122 modellből álló mintán közel 80%-ukhoz nem áll rendelkezésre semmilyen specifikációjú raktárról megvásárolható autó, ami 50%-ról vagy kevesebbről jóval 80% fölé növeli a rendelésre történő gyártás arányát. Bár a rendelésre történő gyártás azt jelenti, hogy az ügyfelek pontosan kiválaszthatják a kívánt specifikációt, ez általában kis eltéréseket jelent a színben és kinézetben, valamint az egyedi opciókban. Még egy prémium márka esetében is csak az eladások körülbelül 5%-a az, amit „karácsonyfának” lehetne nevezni, tele opciókkal, ami külön kérdést vet fel a tervezés és a lehetőségek káprázatos skálájának szükségességéről, ami rengeteg bonyodalmat okoz a gyártók számára.

Bár az ebből fakadó várakozási idők némi frusztrációt okoznak, a hiányok körüli széles körű nyilvánosság azt jelenti, hogy sok vásárló korábban kezdi meg a vásárlási folyamatot, és a kereskedők is magyarázattal tudnak szolgálni a szállítási idők hosszúságára. Egyes kereskedők az értékesítők fizetésének alapját is megváltoztatták, inkább a rendelés átvételét jutalmazzák, mint a kiszállítást, így fenntartva motivációjukat.

Nagy változás ez ahhoz képest, hogy korábban előfordult, hogy néhány autó azért kel el nyomott áron, mert már túl sok ideje volt raktáron és muszáj volt túladni rajta. Persze raktári autók továbbra is lesznek, ha egyszer véget ér a chiphiány és visszatér az élet az aránylag normális kerékvágásba. Sok kereskedő visszasírja minden bizonnyal azt az időszakot, amikor szabadon rendelhettek autókat raktárra, de minden kereskedőre, aki eltalálta, hogy mire van szükség, jutott egy, aki mellélőtt.

Épp ezért valószínűsítik az ICDP kutatói, hogy jelentős változás várható ezen a téren és bár a raktári autó továbbra is létező jelenség lesz, közel sem lesz olyan nagy szerepe, mint volt korábban.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.12.01
A HangZóna mai vendége: Pataki Ádám, a Real Garant értékesítési vezetője. Miben segít a....
2022.12.01
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren az idén októberben 1 169 679 érkező és induló utas fordult....
2022.12.01
Zseniális gaggel válaszolt azoknak a Mini, akik szeretik távirányítós autóknak nevezni a....
2022.12.01
Az M1-es Tatabánya-Óvárosi lehajtójánál 3 milliárd forintos beruházással 150 férőhelyes, őrzött....
2022.12.01
Legtöbb esetben autóink nagy része már 4-500 ezer kilométer után a bontóban köt ki. Alighanem az....
2022.12.01
Szujó Zoltánt választották meg csütörtökön a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) új....
2022.12.01
Legalább ketten meghaltak és sokan eltűntek egy autópályát elárasztó földcsuszamlásban Brazília....
2022.12.01
Nevet adunk neki, személyes tárgyakat helyezünk el benne, a vásárlásáról nem egyedül döntünk. ..
2022.12.01
Csütörtöktől kaphatók a 2023-ra érvényes éves országos és megyei autópálya-matricák a Nemzeti....
2022.12.01
Az egész frankofón világ ujjongott és éljenzett, amikor a Citroën bemutatta új zászlóshajóját, a....