Berva

Eger büszkesége volt a Berva, Magyarország Vespája

2023.02.19.

Bevallom őszintén egy kicsit irigy vagyok. Nem úgy általában, csak szeretett szülővárosom egyik ikonikus márkája a Berva moped miatt. Sokáig nem is gondolkodtunk itt Magyarországon azon, hogy a többi hazai kis moped és motor típussal a Pannival és a Tündével együtt esetleg újraéleszthető lenne-e ez a márka. 

Olyan elképzelhetetlennek, szinte lehetetlennek és bonyolultnak tűnt az egész. Csak amikor azt olvassa az ember, hogy újjá éled a Jawa, a Morini, a Malaguti, a Motron, a Lambretta, a Zündapp és Fantic akkor egy hozzám hasonló egri lokálpatriótát azért elfog a sárga irígység. Természetesen eszem ágában sincs a Malagutihoz vagy a Lambrettához abban az értelemben hasonlítani a mi cuki kis Bervánkat, hogy hasonló szerepet töltene be a motorkerékpár történelemben az említett nagy nevű csődbement és újraélesztett márkákhoz. Viszont azt látom, hogy a módszer ahogy ezekbe az említett márkákba új életet leheltek, az bizony nem lett volna alkalmazhatatlan a Berva esetében sem. Mert szép vagy nem szép, de a történet szinte minden esetben arról szól, hogy érkezik egy kínai vagy esetleg kínai-osztrák, olasz, német befektető, akinek Ázsiában van komoly gyártói kapacitása, flexibilis hajtáslánc variációi és ami különösen fontos: van benne valami tisztelet, elismerés egy-egy szebb napokat látott európai brand iránt.

Így éli másodvirágzását a Benelli, amelynek szülővárosában, Pesaroban éppen a kínai tulajdonos újította meg csodálatos múzeumát és az ázsiai befektető ragaszkodott ahhoz, hogy abban a városban maradjon egy design és marketing centrum, ahol a Benelli megszületett. De hasonló a helyzet a Morinivel, a Malagutival a Motronnal és a többiekkel is. Ezért én azt gondolom, hogy a világgazdaság és a globális járműipar jelenlegi lehetőségeit és szinergiáit kihasználva egyáltalán nem lenne valóságtól elrugaszkodott ötlet, hogy Eger, felnémeti városrészében valahol az egykori Finomszerelvénygyár épületében, ahol 1957-ben elkészültek az első Berva prototípusok és 1958-ban elindult a sorozatgyártás lehessen egy, akár kínai tulajdonú de magyar szíveket is megdobogtató Berva designcenter, ahol a régi és egyébként csodaszép Berva moped stílusában magyar designerek által készített formával, de kínai elektromos hajtáslánccal visszatérjen a Berva. 

Képre kattintva galéria nyílik!

 
Ehhez persze olyan emberek kellenének akiknek van befolyásuk és elkötelezettségük az ügy iránt. Annak idején a Berva is úgy keletkezett, hogy Urbach László a Mátra motorkerékpárok gyártója éveken át nyaggatta a kohó és gépipari minisztérium illetékes elvtársait, hogy a szocializmus szigorát átütve zöld utat adjanak a Bervának. Így keletkezett az egy csöves, központi vázzal készült, felfüggesztett motorblokkal szerelt, az első kerék rugózását lengőkarral, a hátrsót lengővilla rugós teleszkópokkal támaszkodó megoldással kiegészített 55 kilos, 45 km/h végsebességű kis Berva. 5200 forintos áráért kétféle piros valamint kék és zöld színek mellett, háromféle kalapácslakk-fényezéssel, zöld-kék-szürke lehetett választani. A rosszindulatú kollektív pártállami emlékezet úgy tartotta, hogy a Bervák bukását rossz minőségük okozta.
De ez körülbelül annyira volt igaz mint amennyire az, hogy a szocializmusban mindenki egyenlő. A kis Bervákat az elkötelezett mérnökök a nehéz körülmények ellenére folyamatosan fejlesztették. 1958-ban változtattak a nyergen, a lámpakapcsolón és extraként megjelent az elektromos kürt, valamint a sebességmérő. 1959-től sokkal jobb lett a benzincsap, megerősítették a vázat és nagyobb szerszámdobozt kapott. 1961-ben fejlesztettek a gyújtómágnesen, a nyergen és a kormányon. 1962-ben pedig megérkezett a KGST határozata amely a Berva halálát jelentette. Ekkoriban egyébként Egerben, pontosabban Felnémeten készítették a magyar robogógyártás másik nagyon szerethető kis klasszikusát a Pannit, természetesen az ő sorsa is bevégeztetett. 1958-1962 között nagyjából 60 ezer Berva készülhetett és lelkes gyűjtők jóvoltából máig fennmaradt jó néhány. Ha jól tudom még az egri vármúzeum gyűjteményében is őriznek belőle. 

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A jelenlegi generációnak, amely Európa második legtöbbet eladott modellje volt 2023-ban, nincs....
2024.03.29
Egy 165 járműből álló, 7 millió font (3,27 milliárd Ft) értékű bZ4X-flottát rendelt a WeFlex, amely....
2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....