Shelby
3. rész. Már csuktam is magamra az ajtót, és igyekeztem minél jobban bevackolódni egy pofátlanul batár Lincolnba, tekintettel arra, hogy a diganosztika közben mellettem dobbant meg egy ilyen fenegyerek szíve. Csupán egy-két gyújtásciklust kapott a V8-as a szoftverfrissítés okán, azonban nekem a fejem majd leesett a helyéről, amikor bedurrant a gépezet egészen közel hozzám. Ha nyitva vannak a kipufogó csappantyúi, a mennydörgés ehhez képest piskóta! Csekkoltam, a műhely túlsó sarkában is szép és jól kivehető a hangos a muzsika.
Az első kerekek szélességén a standon sem igazán tudtam napirendre térni, 305 mm-es abroncsok messze nincsenek a legtöbb sportautón elöl... se Porsche, se McLaren, se Honda NSX... Biztosan lent a gear-en van a szervómotor, ilyen nyomatékszükségletet és sportos érzetet a kormányoszlopra szerelt elektromotor nem tudna biztosítani; dupla tűvel.
A fincsi pályacsomag révén büszkélkedhet karbon felnikkel ez a GT500-as, amelyeken szinte versenygumik díszelegnek... nézzük azt a ritkás mintázatot! Elöl 6, hátul 4 dugattyús nyergek felelnek a lassításért, sorrendben 420 és 370 mm-es tárcsapárok társaságában. Néhány alkatrész 3D nyomtatott, és a Ford dearborni, új, high-tech létesítményéből kerül ki, ahol például mesterséges intelligencia segíti a gyártást. A lengéscsillapítás új, mágneses vezérlésű.
Eléggé feszegeti a Ford a határokat a GT350-es alapjain nyugvó nagytesóval, amely 5,2 literes lökettérfogatú és 90 fokos hengerszögű nyolchengerest kapott. Középen Roots-fúvóval, vagyis a lóerőgyártásból a kompresszor is kiveszi a részét. A 700+ lóerő hűtéséből a brutál géptetőfelvágás is nagy részt vállal az így 50%-kal több átáramló levegőmennyiséggel, de a 6 egységből álló első hűtőformáció igen combos teljesítménye viszi a pálmát, mivel csúcsterhelés mellett több lakást el tudna látni teljesítményével, a V8-as hőjét kiközvetítve...
Az örömautó mivolt továbbra sem veszett ki a GT-szériákból, hiszen a hatfokozatú kézi sebváltó az 500-as esetében is elérhető, azonban tizedekben mért 0-100-as számháború miatt 7 fokozatú, dupla kuplungos automata is szerepel a listán. A százas sprint körülbelül 4 másodpercen belül alakul, ami a 700+ lóerőt, valamint súlycsökkentett karbon felniket és karbon kardántengelyt figyelembevéve nem kimagasló érték, de a hátsókerékhajtás kezdeti hátrányát később elfeledteti a szép nyomatékgörbe.
A Shelby GT500-as a 11 másodpercnél gyorsabb negyedmérföldes részidejével méltón viseli a Ford leggyorsabb sorozatgyártású utcai autó koronáját, no és persze erőforrását tekintve hű a Predator becenévhez is, sorrendben a Prérifarkas és a Voodoo testvérek felett állva. Hiába, a Dodge Challenger SRT Hellcat és a Chevy Camaro ZL1 ellen papíron is illett valamit villantani, amelyek már évek óta megugorják ezt a 650-700 pacis határt.
A Shelby-logó középen kapott helyet a hűtőmaszkon, szemben a GT350-es félrecsúsztatott, de szintén látványos elrendezésével. Továbbá, az első sárvédő oldalán is ez szerepel, illetve a beltérben azokon a csodálatos oldaltartású első üléseken is visszaköszön - itt vissza tud, mivel a csomag részeként kihajították a felesleges tömeget képviselő hátsó ülőalkalmatosságokat. De bele van marva az első lökösbe is a felirat, illetve alatta a koptatón is szerepl a jelzés.
A külső nagyon ütős, a szélesítések és a régebbi széria lámpáját (nekem jobban tetszik) viselő modell a veszettül masszív frontnak köszönhetően az utolsó porcikájáig nagy durvulásról árulkodik. Ezt biztosan el fogod engedni a belső sávban, vagy megmar a kobra. Ilyen egyszerű. A méregfogak tartalmáról: 11,4 liter, full szintetikus, 5W-50-es (!) olaj kerül a V8-asba egy olajcsere során... Ha nem látom, én sem hittem volna el.
Hátul iránykövetős amúgy az index, vagyis itt az USA-ban mind a három piros csík, de valahogy én leragadtam ennél a bitang nagy, karbon szárnynál... A négy kipufogó alapáras, a cikk első részében említett hangorkánnal egyetemben.
Azt hiszem, nekünk férfiaknak illik tisztában lenni izomautó-témában a henger- és lóerőszámmal, főleg, ha egy új Shelby van porondon! Ha már egyszer a Glamour-napok dátumát is kenni-vágni kell fejből, illetve ha már megtanultunk különbséget tenni két ugyanolyan fürdőruha között, az amerikai legendákat sem árt ismerni, külsejükről azonnal beazonosítani őket.
Neked hogy tetszik az új Shelby GT500?