DS

A DS dizájnfőnöke szerint hülyeség a sok kijelző

2022.07.18.

Gyakran esnek át a gyártók a ló túloldalára, ha kijelzőkről van szó, és úgy tűnik, hogy ez nem csak a felhasználókat zavarhatja.

Oké, persze, a nagy digitális felületek menők, hisz modern hangulatot kölcsönöznek a legegyszerűbb autó utasterének is. Ugyanakkor hosszabb együttlét után bizony zavaró tud lenni, ha a jól megszokott fizikai gomb helyett valahol egy menü mélyén kell apró gombokat nyomkodva felkutatni egy hasznos funkciót. Már, ha egyáltalán sikerül valaha megszoknunk. Mostanában ugyanis igyekeznek annyira sok mindent beépíteni az infotainment rendszerekbe, hogy kezdenek átláthatatlanná válni, és olyan funkciók is a kijelzőre kerültek, amik amúgy a hétköznapi használat során elengedhetetlenek. Mindezzel nem is lenne baj, ha kellően intuitív, jól kezelhető, átlátható, multifunkciós felületet hoznának létre a gyártók, de sajnos a legtöbb hagyományos autógyár még eléggé gyerekcipőben jár, ha infotainment rendszerek szoftvereiről van szó.

Ráadásul úgy tűnik, hogy nem csak a felhasználókat zavarhatja a túl nagy és túl sok kijelző az utastérben. Érdemes meghallgatni, hogy mit mond erről egy európai prémium márka vezető dizájnere. Thierry Métroz a DS Automobiles formatervezője most az Autocarnak nyilatkozott, melyben elmondta, hogy az érintőképernyők igazából nem illenek bele a márkájának autóiba, és azon dolgoznak, hogy miként lehetne úgy megújítani az utasteret, hogy ezeket elfelejthessék végre. „Az a célunk, hogy a jövőbeli autóinkban egyetlen kijelző sem legyen.” – mondta Métroz. „Az a baj a kijelzőkkel, hogy, ha kikapcsolod őket, akkor csak egy sötét kockával találod szembe magad, tele ujjlenyomatokkal. Ez nem annyira szexi és nem is annyira luxi.”

A dizájner szavai üdítően hatnak abban a világban, amely épp affelé halad, hogy az egész műszerfal egy digitális felület legyen (lásd: Mercedes-Benz EQS). „Nagy trend jelenleg, hogy teleszórják kijelzőkkel az utasteret, de szerintem ez egy kicsit hülyeség. A DS-nél nálunk fordított a filozófia: több műszerfal, kevesebb képernyő.” – tette hozzá Métroz. Persze elismerte a dizájner, hogy ilyen mennyiségű információt kijelzők nélkül eljuttatni a felhasználókhoz nem lesz könnyű, mi több, hatalmas kihívásnak nevezte. Ugyanakkor csapatával azon lesz, hogy keressenek egy kevésbé tolakodó megoldást, ami több nyugalmat ad a térnek, mint a szemünkbe világító hatalmas képernyőtenger.

Ráadásul nem csak az érintőképernyők leköszönéséről beszélt Métroz ebben a riportban. Szerinte a teljes villanyosítással át kell gondolniuk a hűtőrácsok szerepét a formaterveken. A DS 2024-től szeretne átállni a teljes emissziómentes palettára, és mivel a villanymotoroknak nincs szükségük olyan szintű hűtésre, mint a hagyományos belsőégésű motoroknak, ezért a formatervezőknek nagyobb alkotási szabadságot ad, hogy mit rajzolnak azok helyére. Métroz szerint forradalmi megoldásokat tapasztalhatunk hamarosan az autók orr részének kialakításában. „Van egy hatalmas felületünk, ahol szabadon újragondolhatjuk a dizájnt.” – mondta el a szakértő.

„Lehetőségünk van megerősíteni az első fényjelzések hangsúlyosságát. Olyannyira, hogy a friss tervrajzokon már szinte csak a fényszórókkal dolgozunk. Most már lehetőségünk van akár fényhidakkal körbeölelni a márkajelzést, és olyan fényeffekteket alkothatunk, amilyeneket korábban nem. Nagyon izgalmas most formatervezőnek lenni.” Egyébként a DS Aero Sport Lounge koncepcióval már láthattunk is előzetes terveket arra, hogy miként használná fel a hűtőrácsok hiánya miatt felszabaduló helyet a francia prémiummárka. Ott például egy hatalmas digitális felületetet alkalmaztak a márkajelzés köré, ami dinamikusan módosul az adott forgalmi szituációhoz viszonyítva. Ugyanakkor valószínűleg még ez is egy hagyományosabb megközelítés, hogy könnyebben emészthető legyen az átállás a teljesen új fronttal rendelkező modellek érkezéséig.

Egy biztos, a DS almárka létrehozásával újra visszahozták a bohém, de mégis kifinomult francia formavilágot az európai autózásba, és rendkívül izgalmas lesz látni, hogy a francia prémiummárka mérnökei mit lesznek képesek kihozni a modernkor kihívásaiból, ami már biztos, hogy a villanyautókról fog szólni, és jó eséllyel a teljesen önvezetésről – bár utóbbi még egy lépéssel távolabb van. Már csak egy lépéssel.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..