Drónok

Drónokhoz lopják az osztrák motorokat, a titkosszolgálatok vizsgálódnak

2022.10.28.

A felső-ausztriai gunskircheni Rotax által gyártott motorok egy bizarr lopássorozat középpontjában állnak, amely a brit titkosszolgálatokat arra készteti, hogy vizsgálódjanak: több mint 130 Rotax 912 négyütemű motort loptak el parkoló repülőgépekről több országban. Tavaly a legtöbbet Nagy-Britanniában és Németországban – írja az osztrák Kronen Zeitung.

A 100 kilogrammos hajtóműveket mindig gondosan lecsavarták a repülőgépről, és titokban elszállították...

A legtöbb esetben hosszú hátralévő élettartamú motorokat loptak el. Ami eleinte érdekességnek tűnt, az ma már a brit titkosszolgálat érdeklődését is felkelti: a hajtóműveket nem csak kis polgári repülőgépekbe szerelik be, hanem felderítő és harci drónokba is.

A Kronen Zeitung cikke. Képernyőfotó.

Az Egyesült Államok a "Predator"-hoz, Törökország a "TB2"-hez használja őket, amelyek Ukrajna felett is repülnek (számolt be a Krone). És a legfrissebb fotók szerint még a szigorú szankciók hatálya alá tartozó Irán is titokban Rotaxot telepít Mohajer-6 drónjaiba. Ezeket utoljára Oroszországba szállították, és aktívan részt vettek a harcokban.

A motorok valószínűleg a feketepiacra kerülnek

Ezzel bezárul a kör – írja Howard Altman amerikai újságíró: Az ellopott Rotax-motorok egy részét állítólag a feketepiacra, így kifejezetten Iránba szánják. Az ország jelentős földalatti hálózattal rendelkezik, amely lehetővé teszi a szankciók megkerülését. Magát a Rotaxot évek óta kritizálják amiatt, hogy nem ellenőrzi pontosan motorjai világméretű értékesítését. Sajtónyilatkozat szerint az iráni drónokkal kapcsolatos helyzetet "nagyon komolyan" veszik, és nem szállítanak Iránba - közölte a cég a "Krone"-val folytatott korábbi beszélgetésében. A "Bild" kutatása szerint azonban a motorok 2020 végéig eljutottak Iránba olasz közvetítőkön keresztül.

Alig van korlátozás a négyütemű motorok exportjára

Valójában a kereskedelemben kapható Super 95-el üzemeltetett belsőégésű motorokra aligha vonatkoznak korlátozások. Nem háborús áruk, és nincsenek „kettős felhasználású” áruként megjelölve. És sorozatgyártásúak: a felső-ausztriai világpiaci vezető az elmúlt 40 évben csaknem 200 000 meghajtót adott el polgári kereskedőknek szerte a világon. A szakértők szerint valójában nehéz nyomon követni, hogy ezek közül melyeket adják el titokban, lopják el vagy másolják le.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.03.14
Elkészült a történelmi BMW-modellek áttekintő weboldala.   ..
2025.03.14
Az első szabadedzésen Lando Norris, a konstruktőri világbajnoki címvédő McLaren brit versenyzője, a....
2025.03.14
„Fogadja meg tanácsainkat, hogy biztonságosan teljenek a motoron eltöltött hónapok!” - olvasható a....
2025.03.14
Algériában restaurálták a „sivatagi óriásként” ismert Berliet T100-at, amely egykoron a világ....
2025.03.13
A HangZóna mai vendége Vágvölgyi Zoltán, a Salgótarjáni Civilekért Közhasznú Alapítvány közlekedési....
2025.03.13
A Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség a HUN-REN Magyar Kutatási Hálózattal együttműködve ....
2025.03.13
MG 4 alapokon, kompakt crossover méretekkel, a briteknél 15 millió alá árazva közelít felénk az....
2025.03.13
Székesfehérvár közelében végeznek műszaki mentést a tűzoltók, akik több embert kiemelnek a járműből....
2025.03.13
A Chery egyik Európába is exportált márkája tavaly berobbant a magyar piacra. Az Omoda 2024-ben pár....
2025.03.13
Ha csak 70 éves kor felett lenne szükség orvosi igazolásra Szlovákiában a jogosítvány megtartásához....