önvezetés

Döntsük el az elején, hogy ki vezet a végén

2022.01.29.

Nincs olyan hét, hogy a hírgyűjtő oldalakon ne fusson nagyot egy-egy olyan közlekedési hír, amelyben állítólagos önvezető módban kerülnek bajba autósok, többnyire teslások. Sok ilyen karambolról hallunk, mindben közös, hogy az olvasók és a sofőrök egyaránt félreértik az önvezetés fogalmát.

 

Az is baj, ha a szakmabeliek - sokszor a gyártók is ezt teszik - zavarosan fogalmaznak, de a nagyobb baj, ha ezeket a tévhiteket az autósok elhiszik és élesben alkalmazzák.

Valljuk be őszintén, a ma kapható modern autókban éber vezetősegéd-rendszerek alkalmasak arra, hogy háttérből segítsék a vezetőt és egy esetleges vészhelyzetben akár életet is menthetnek, de önvezetésről szó sincs a legtöbbjük esetében. Valójában egyikük esetében sincs. Amikor egy ötvenmilliós Lexus vagy Mercedes-Benz a reggeli indulásánál azzal kezdi, hogy figyelem, korlátozott képességeim vannak - nem működik a radar, a lidar, a kamera, az infra- vagy hőkamera, mert túl hideg van, mert túl meleg van, mert túl világos van, mert túl sötét van, mert koszos a szélvédő, mert esik az eső, mert havazik, mert fagy van, mert épp szoftvert frissítek vagy mert csak -, akkor láthatjuk, még milyen gyerekcipőben jár ez a technológia. Egyik sem, és az összes együtt sem képes élet-halál helyzetben önálló döntést hozni, olyant, amilyent egy megfelelően képzett, tapasztalt és felelős sofőr hozhat és meg is hoz a nap minden másodpercében.

Ahogy az autóink egyre többet tudnak (vészfékeznek, sávváltásnál, tolatásnál figyelmeztetnek az akadályokra) úgy az autóvezetők egyre inkább hagyatkoznak ezekre a segédekre, egyre jobban függenek majd tőlük és így egyre inkább kiszolgáltatottak lesznek éles, balesetveszélyes szituációkban. Évtizedes kutatások bizonyítják, hogy ez a fajta éberségi feladat nehéz az emberek számára, a figyelmetlenség és a figyelemelterelés komoly kockázat.

A SAE International globális szabványügyi szervezet megalkotta az önvezetés szintjeit, ahol a 0 jelenti az automatizálás teljes hiányát és az 5-ös szint a teljesen automatizált vezetést. Ezt a taxonómiát jól alkalmazza az ipar, de a közfelfogásban kevesebb hangsúlyt kapnak a szintek, mindenki az önvezető fogalomra koncentrál. Ma nincs még a 2-es szintnél fejlettebb rendszer forgalomban, a Tesla Autopilot néven ismert alkalmazása is csak ilyen, korlátozottan automatizált, valódi önvezetésre nem képes rendszer. A vezetés alapvetően a sofőr dolga, még akkor is, ha az autó képes önállóan kormányozni, gyorsítani és fékezni, az embernek mindig képesnek kell lennie beavatkozni és átvenni a teljes irányítást. Az önvezetés mítoszát maga a Tesla is cáfolja az autói kezelési könyvében és a kijelzőn is figyelmeztet, ha a megfelelő körülmények esetén ilyen módban közlekednénk, ugyanakkor a korábbi kommunikációs trükkök beégtek az emberek tudatába az önvezető módban biztonsággal közlekedő Teslákról.

Számos kormányzati, nem kormányzati, profit és nonprofit szervezet hívja fel a figyelmet az egész világon, hogy a szavaknak milyen súlya és következménye van az önvezetés, az automatizált vezetés témakörében. A tisztulás lassú, az oktatásnak, az edukációnak hatalmas a szerepe. Ne feledjük, van értelme ennek. Gondoljunk csak a biztonsági övvel kapcsolatos tévhitek eloszlatására, használatának fontosságágát szorgalmazó sikeres kampányokra vagy az ittas vezetés tudatos és edukált visszaszorítására.

Az önvezetéssel összefüggésbe hozott balesetek furcsa iróniája, hogy a fogalomzavar nemcsak okozza ezeket, hanem még a hírverésükben is további zavart kelt azzal, hogy sokszor fölöslegesen és igaztalanul hozzák összefüggésbe a baleseteket a technológiával. Nem beszélve arról, hogy a zavarosban halászás egyre távolabb visz minket az ötös szinttől, a valódi önvezetéstől, amely ha megvalósul, egyedül garantálhatja azt, amit minden közlekedő a legjobban szeretne: a balesetmentes közlekedést.

A teljesen automatizált járművek (SAE 4-es vagy 5-ös szint) annak az ígéretét hordozzák, hogy megszűnnek a személyi sérüléses balesetek, évente emberek százezrei nem válnak balesetek áldozataivá. Ha a kettes szintű rendszerrel szerelt autók balesetét az autonóm közlekedés csődjeként tálaljuk, akkor ezzel csorbítjuk a valódi önvezetés technológiájába vetett bizalmat.

A szakmában nem győzzük hangsúlyozni, hogy a mai - pedig egyesek már űrhajónak néznek ki - autók még nem önvezető autók. Vezessük mi magunk őket, amíg még megtehetjük.

Biró Csongor

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Leküzdi még az árvizet is.   ..
2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....