VW

Döbbenetes átalakulás a Volkswagennél

2020.02.21.

A változó autóipari trendek új, villamosított, digitalizált és hálózatba kapcsolt autókat eredményeznek. De nemcsak az autók változnak, hanem az alkatrészek is. Erről beszélt az Automotive Newsnak Thomas Schmall, a Volkswagen-csoport alkatrész-üzletágának vezetője.

A Volkswagen-csoport és maga a márka is markáns átalakuláson megy át, ami azzal jár, hogy átstrukturálják a 35 milliárd eurós forgalmú alktrészgyártó-üzletágat is, azzal, hogy a VW jövőjét jelentő elektromos autók kerülnek a középpontba.

Csakis a villany?

Az Év Zöldautója 2020 díjra jelölt Volkswagen ID.3 szabja meg az új irányt, a Golf méretű kompakt nyáron már a hazai utakon is feltűnik. Az ID.3 számos hagyományos alkatrészt hordoz, vannak ajtajai, ülései és kerekei, ugyanakkor hajtása eltér a szokásostól, teljesen elektromos.

Honnan az elektromos alkatrészek? A Volkswagen nem kíván idegen beszállítótól függeni, saját maga gyártja az ennek megfelelően átalakított és felújított salzgitteri motorgyárban a villamos hajtáshoz elengedhetetlen elektromos alkatrészeket. Sőt, a Volkswagennél tovább mentek, kis szériában akkumulátorcellákat is előállítanak. Ha minden jól megy, 2023-ban már termel a Northvolttal együtt fejlesztett salzgitteri, évi 16 gigawattóra kapacitást előállítani képes új gyár.

Schmall elmondta, hogy látványos és mélyreható fejlődésen megy át a salzgitteri üzem, amely mintapéldául szolgál majd az egész csoporton belül, sőt, az egész német autóiparban. A túlélés és a fejlődés záloga szerinte három dolog: először is meg kell feleltetni a belső égésű motorokat az Euro 7 károsanyag-kibocsátási norma előírásainak. Másrészt fel kell készíteni a motorgyárakat több benzines és kevesebb dízelmotor előállítására, harmadrészt pedig erőteljesen fel kell gyorsítani a villanymotor-gyártást.

Új üzletág, új kihívások

Hároméves előkészítés után jött létre 2019 januárjában a Volkswagen alkatrész-üzletága, amely a világban szanaszét 47 helyszínen mintegy nyolcvanezer dolgozót foglalkoztat. Lengéscsillapítótól féltengelyig, lengőkartól kormányrúdig rengeteg mindent gyártanak. A szervezeti egység fő feladata ugyanakkor évi mintegy tízmillió belső égésű motor és ahhoz kapcsolódó váltómű összeszerelése. Azt azonban a Volkswagennél is jól tudják, hogy ez a termékcsoport lemenő ágban van, 2040-ig úgy kell majd fokozatosan leépíteni ezeket a kapacitásokat, hogy közben a vállalat bevétele ne apadjon. Nem kis feladat!

Iparági információk szerint ma a Volkswagen alkatrész-üzletága 4-5 százalékos nyereségkulccsal dolgozik, a termékcsoporttól függően. Az elkövetkező négy év során jövedelmezőségi szempontok miatt a dolgozók egy tizedének nem hosszabbítják meg a munkaszerződését, de az erős német szakszervezetek és munkaerőpiaci paktumok a következő évtizedben nem teszik lehetővé a dolgozók tömeges szélnek eresztését.

Schmall a lapnak nem erősítette meg a jelenlegi haszonkulcs értékét, de azt elárulta, hogy a VW vezetése 6 százalékos marzsot vár el az általa vitt üzletágtól. Úgy véli, hogy bár a beszállítóik többsége nehezen tudja majd 10 százalék nyereség fölé vinni az eredményét a villanyautókra történt átállást követően, a Volkswagennek ez sikerülhet. Kifejtette, hogy 2025-re a kasseli gyár már több mint egymillió villanymotort állít elő, amellyel a Volkswagent a piac egyik legjelentősebb villanymotor-beszállítójává teszi. Ilyen volumennel pedig irányítani lehet az iparági trendeket - véli Thomas Schmall.

Hozzátette, ehhez a Volkswagen hatalmas mennyiségű pénzt szervez át, csak a villamosítási üzletágra 3,6 milliárd eurót költ 2023-ig. Ez azt is jelenti, hogy már termékek és üzletágak nem, vagy kevesebb pénzt kapnak.

Létfenntartó kapcsolatok

Hogy ne szenvedjenek csorbát az eddig elért eredmények, a Volkswagen együttműködésekre kényszerül. Így lépnek szövetségre a japán NSK-val, hogy közösen gyártva a kormányzáshoz szükséges alkatrészeket, pénzt takarítsanak meg. A felszabaduló erőforrásokkal a Volkswagen tovább fejlesztheti vezeték nélküli kormányrendszereit, hogy közelebb jusson az önvezető technológiák mindennapi bevezetéséhez.

Az NSK-üzletet továbbiak követik majd, úgy tudni, a csoport üléseket gyártó vállalata, a Sitech is fókuszba kerül. Egy további együttműködés lehetővé tenné, hogy a Volkswagen a jövőben az ülések gyártása helyett olyan megoldásokra koncentráljon, amelyek a teljesen automatizált járművekben helyet foglalók kényelmét és biztonságát szolgálják. Schmall elárulta, hogy folynak a tárgyalások cégekkel, de még nem választották ki a megfelelő partnert a Sitech számára.

A hagyományos termékcsoportok mellett teljesen újakra is koncentrál a konszern, ilyen például a használt akkumulátorok újrahasznosítása vagy a mobil energiaértékesítési pontok és hálózatok kérdése. A jövő nemcsak elkezdődött, hanem minden egyes nappal újra elkezdődik.

B. Cs.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.11
Téli izgalom a jégen: a Lamborghini Esperienza Neve debütált Belső-Mongóliában. A Revuelto, a....
2025.01.11
Az autósok között kettős Mini-sikerrel zárult a Szaúd-Arábiában zajló 47. Dakar-rali hatodik....
2025.01.11
Naná, hogy a Tokiói Autószalonon debütál majd a japán Drift King által fémjelzett Hyundai Ioniq 5 N....
2025.01.11
Az Alpine Forma-1-es istálló tartalékversenyzőjeként folytatja pályafutását Franco Colapinto, aki....
2025.01.11
A Szegeden autógyárat építő BYD három új márkakereskedéssel bővíti magyarországi értékesítési és....
2025.01.11
A baleset vétlen elszenvedőjének fedélzeti kamerája rögzítette a felvételt, január 8-án, este.   ..
2025.01.11
A teljes egészében megújuló nyersanyagokból készült üzemanyag (HVO100) a hagyományos dízelhez....
2025.01.11
A koreai autógyártó a mai napon bejelentette, hogy stratégiai együttműködésre lép az NVIDIA....
2025.01.11
Az Egri Járási Ügyészség vádat emelt egy férfi ellen, aki ittasan vezetve egy bejárati kapu....
2025.01.11
A villanyautópiac fejlődése Németországban tavaly elmaradt a várakozásoktól. A szövetségi gépjármű-....