Linz

Csúcskategóriás tűzoltóautó Ausztriából

2022.08.28.

Az osztrák Rosenbauer cég évek óta a világ első számú tűzoltó járművének gyártója. A legújabb csúcstechnológiás készülék a teljesen elektromos RT/RTX modellsorozat, amely már oltja a tüzeket Los Angelesben, és hamarosan Bázelben is megjelenik – írja a blick.ch

 

Amikor Hollywoodban tűz van, a tűzoltóság pusztán elektromosan száguldhat – néhány évvel ezelőtt ez még csak egy tudományos-fantasztikus filmben volt elképzelhető. A világpiacon vezető linzi Rosenbauer (Ausztria) azonban kifejezetten a Los Angeles-i Tűzoltóság számára fejlesztette ki az RTX tűzoltóautót, amely két villanymotort használ meghajtásként a nagy nyomatékú dízelmotor helyett – ahogy ez általában lenni szokott.

Fotók: Rosenbauer

Az RTX tíz évnyi fejlesztési munkával készült – az egymillió svájci franknak megfelelő költségű csúcstechnológiás készülék most kezdett el dolgozni. A Hollywood Boulevardon található Firestation 82 imázsnövelő munkahely. Richard Fields, L. A. városi tűzoltóság főnökasszisztense: „A Rosenbauer csoport ausztriai központjában voltunk az átvételi teszten február elején, és lehetőségünk volt megismerni a járművet, vezetni és tesztelni minden funkcióját. Különösen lenyűgözött bennünket az RTX kezelhetősége és kényelme” – mondja Fields. „De a működési és vezérlési koncepció is abszolút a legmodernebb. Egy jármű, aminek biztosan örülni fogunk, és amellyel a klímavédelemhez is hozzájárulunk.”

Mobil erőmű

A 8,25 méter hosszú RTX-t két villanymotor hajtja, amelyek maximális teljesítménye 245 LE (180 kW). Az energiát két, összesen 132 kilowattóra kapacitású akkumulátor szolgáltatja, amelyek hatótávolsága körülbelül 100 kilométer. Az akkumulátorok a szivattyú működéséhez és a telephely egyéb fogyasztóihoz is biztosítanak áramot. Ezen kívül az RTX dízelmotorral is rendelkezik, amely generátorként működik. Ez az RTX-et mobil erőművé változtatja, amely automatikusan újratölti az akkumulátorokat, ha több energiát fogyaszt, mint amennyit tárol.

A fejlesztők sok munkát fektettek a kezelésbe. Az alacsonypadlós, csőmagos kerettel rendelkező alváznak köszönhetően, amelyben a két akkumulátor egyike láthatatlanul be van építve, a tömegközéppont lényegesen alacsonyabban van, mint a hagyományos tűzoltóautókban. A független kerékfelfüggesztés és a kapcsolható hátsó tengely kormányzás lényegesen jobb kezelhetőséget biztosít. A fordulókör a megszokott 18 méter helyett csak 12.

A légrugózás lehetővé teszi a vezetési szint talajhoz igazítását, így könnyű terepen is lehet haladni. Az üzemeltetés helyén a légrugós alváz segítségével leengedhető a jármű, így a vezető és a személyzet akadálymentesen tud bejutni, a felszerelés pedig különösen könnyen eltávolítható.

A jármű összes funkciója a világítástól az oltási technikáig a műszerfalba központilag elhelyezett 17 hüvelykes kijelzőn keresztül vezérelhető. Emellett a jármű saját WLAN-t is beállít, amely például tűzoltó robotok vagy drónok vezeték nélküli vezérlésére használható.

Az RTX használatának jelenlegi megkezdésével a Rosenbauer vezérigazgatója, Andreas Zeller is erőteljes lendületet vár az értékesítésben: "Sok más amerikai tűzoltó szervezet, amely már érdeklődést mutatott a jármű iránt, jelenleg alig várja az L.A.-t, és szeretnék megtenni az első gyakorlatot.

Első flottarendelés Bázelből

De nem csak az USA-ban érkezik a tűzoltóság elektromosan. A Basel-Stadt kanton hivatásos tűzoltósága a közelmúltban négy, teljesen elektromos járművet is rendelt a Rosenbauertől az RT modellsorozatból. Az összes művelet több mint 90 százalékában – tavaly több mint 2900 volt – a bázeli tűzoltók tisztán elektromosan tudtak megbirkózni a hatótávolság-növelő általi áramtermelés nélkül.

„Az első flottarendelés egy új termékre mindig valami nagyon különleges. Egy svájci repülőtéri tűzoltóság volt az, amely 30 évvel ezelőtt helyezte üzembe az első Panthert, és ezzel új járműkategóriát határoztunk meg” – mondja Dieter Siegel, a Rosenbauer igazgatótanácsának tagja. „Annál jobban örülök a Basel-Stadt hivatásos tűzoltóság megújított bizalmi szavazásának. Ezért ez az egyik első felhasználója ennek a trendalapító technológiának, amelyet a jövőben más járműtípusokra is át kívánunk ültetni.” Az osztrákok Bázel és LA mellett Amszterdam és Dubaj városaival is üzleteltek. Berlinben az RT-t körülbelül egy éve tesztelték a mindennapi tűzoltóságban.

Az RT gyártása, amely egymillió svájci frankért több mint kétszer annyiba kerül, mint egy hagyományos tűzoltóautó, még nem megy teljes sebességgel. A Rosenbauer az első négy évben összesen 400 járművet szándékozik gyártani. Ezt követően évi 200 db a cél.

A cég, amely 2023-ig minden járműkategóriában legalább egy elektromos meghajtású járművet kíván kínálni, becslései szerint 2030-ra csak az RT és a hasonló technológiák globális piaca körülbelül 3200 jármű lesz.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.21
Ausztriában csúszott be a baki – írja a Kronen Zeitung.   ..
2024.05.20
A kimondottan elektromos buszokhoz tervezett e-SMART City AU56, elnyerte a legrangosabb elismerést....
2024.05.20
Az Automobili Lamborghini hivatalosan is megnyitott egy új bemutatótermet Stockholmban: Svédország....
2024.05.20
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.05.20
Még az elektromos ID modellek sportváltozataihoz vezette be a GTX jelölést a Volkswagen, azonban....
2024.05.20
A Li Auto kínai elektromosjármű-gyártó negyedéves bevétele nőtt, profitja csökkent. ..
2024.05.20
A Datahouse adatai szerint 2024 első négy hónapjában 50 ezer 326 új személygépkocsit és....
2024.05.20
Egyes járműveknél fejtörést okozhat, hogy kell-e rájuk kötelező vagy sem, de ilyenkor jön az....
2024.05.20
Segítségnyújtás elmulasztása miatt gyanúsítottként hallgatták ki, majd őrizetbe vették a....
2024.05.20
Nagy Norbert újabb győzelmet aratott a hegyi Európa-bajnokság 5-ös kategóriájában: a címvédő....