járműtörténelem

Csodálatos főhajtás a nyolcvanas évek előtt: ez a Toyozda

2021.07.09.

A japán sportautó-gyártás hőskorának két ikonikus képviselője ad randevút egymásnak a brit Khyzyl Saleem koncepciómunkájában. A páros egyik fele, az ikonikus Toyota Sprinter Trueno AE86 azonnal felismerhető, az igazi szakértők szeme előtt pedig a Mazda RX-7 FB stíluselemei sem maradnak rejtve.

A Nagy-Britanniában alkotó Khyzyl Saleem egyike a nemzetközileg is széleskörben elismert virtuális autótervezőknek. Munkásságát nem szorítja korlátok közé: előszeretettel mos össze régit és újat, gyúr eggyé legendás versenytársakat, rajzol ócskavasat a luxusból, és fényűzőt a rozsdásból. Nincsenek preferált márkái, az ázsiai, európai és amerikai autógyártás gyöngyszemeit egyforma tisztelettel kezeli, amennyiben elemeire bontja, és legjobb tudása szerint kelti ismét életre azokat.

Ezúttal a kora nyolcvanas évek két legendás japán sportautójából indult ki. Az 1983-ban debütált Toyota Sprinter Trueno AE86 hazai piacán vált legendává; a könnyű és kompakt modell igényes futóművével, részlegesen önzáró differenciálműves hátsókerék-hajtásával és fordulatszámkedvelő motorjával egy letűnő kor utolsó fellángolása volt a normalizálódó világban.

Az AE86 kiváló tuningalapnak bizonyult, a motorsport-történelemben az apró Toyota elválaszthatatlanul összefonódott a driftsport kialakulásával és meghonosításával. A Hatchi-Roku bemutatkozásakor már legenda – mi több, frissen nyugdíjba vonuló legenda – volt az első generációs Mazda RX-7 modellfrissítést követő szériája. Az észak-amerikai piacon FB-ként ismert modell (másutt nem kapott külön nevet a ráncfelvarrott széria) tervezői az addig letisztult stílusú karosszériát műanyag koptatóelemekkel övezték.

Khyzyl Saleem azonban nem az alapmodellt vette kiindulási alapnak, hanem az RX-7 versenyautó-változatát, amely az észak-amerikai IMSA GTU bajnokságban volt meghatározó a nyolcvanas években (ezzel egyidőben a negyedik generációs Toyota Celica az eggyel magasabb IMSA GTO géposztályban bizonyult utolérhetetlennek).

Visszatérve cikkünk témájára, az IMSA versenyautó kerékív-szélesítései és hatalmas hátsó szárnya érdekfeszítő kontrasztot alkotnak a Mazdáénál valamivel szögletesebb Toyota karosszériájával. Az összhatás két párhuzamos valóság határtartományán egyensúlyozva egyiket sem hagyja a másik rovására eluralkodni: az alapokat adó AE86 és a körítést biztosító RX-7 egymást erősítve hozza létre a sosemvolt harmadikat, a nyolcvanas évek japán motorsport világának Best Of válogatását. A tortán már csak hab – de micsoda hab! – a lilás-rózsaszínes fényezés, amellyel a keréktárcsa-burkolatok arany küllőmintázata alkot tökéletesen korhű kontrasztot.

Fotó: yankodesign.com

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.14
Az európai szintű közlekedésbiztonsági ellenőrzés elsősorban a tehergépjárművek és autóbuszok,....
2025.02.14
A Lexus NX SUV új változata azoknak szól, akik a megszokottól eltérő kalandokra vágynak: a....
2025.02.14
Meglepő keresztségek, melyekkel tesztelheti általános műveltségét is.   ..
2025.02.14
A magyar közlekedéstörténet talán legnagyobb szállítmánya indul pénteken útnak: egy 750 tonnás, 100....
2025.02.14
Milyen életművet alkotott Stefan Lengyel, a magyar és a német designszakma egyik legjelentősebb....
2025.02.14
A közlekedési minisztérium már ismeri az egész Szlovákiára kiterjedő egységes menetjegyrendszer....
2025.02.14
Az autóipar erőteljesen kezdte 2025-öt. Az év elején 16,5 százalékkal nőtt az új regisztrációk....
2025.02.13
Egy észak-svédországi, eldugott faházból leplezték le az új EX30 Cross Country modellt, rávilágítva....
2025.02.13
A HangZóna mai vendége Bogyay Norbert, a gyári állapotú Simsonok hazai gyűjtője. ..
2025.02.13
Egy vasúti felüljárónál történt a baleset – írta az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság. ..