elnöki autó

Cadillac, ami gengsztert és amerikai elnököt is szolgált

2022.08.09.

Nehéz volt bejutnia a Fehér Ház flottájába, mert több amerikai elnök szerint úriemberhez méltatlan volt a bűzös és hangos automobil. Pláne, ha előtte Al Caponét szolgálta.

Lincoln elnök még akkor is lovashintóval közlekedett, amikor a titkosszolgálat emberei autóval kísérték, aztán a II. világháborús helyzet miatt a Secret Service rábeszélésére páncélozott Cadillac is parkolt a Fehér Ház garázsában. Nem is akárkié, hanem egy legendás gengszteré. 

Al Capone híres volt autóiról, volt neki több, az egyiket mostanság árverezik el.

  Megint árverezik Al Capone Cadillacjét                             Forrás. RM Sotheby’s

A gengszter rendelte az első páncélautót, amit adócsalási ügye miatt később lefoglalt az amerikai hatóság. Nem sokáig pihent állami raktárban, mert a gengszter vagyonának elkobzása után aa Titkosszolgálat megszerezte, így a leghíresebb és leghírhedtebb páncélozott limuzin az USA tulajdonába került, majd a Cadillac évekig szolgálta Franklin D. Roosevelt amerikai elnököt.

A New Yorkban született olasz származású Al Capone okos és jó szervezőképességű chicagói gengszterként szeszcsempészettel, prostitúcióval és védelmi pénzekkel kereste kenyerét, míg hosszú hajsza után 1932-ben adócsalás miatt börtönbe csukták.

                                                                                                     Forrás. RM Sotheby’s

Bűnözői karrierje nem tartott életfogytiglanig, mégis több könyv, film szólt a klasszikus maffiabűnözés megalapítójáról. Minden személyes tárgya magas áron kelt el az aukciókon, nyáron kerül kalapács alá páncélozott Cadillacje: az 5,6 literes V8-as Cadillac Town Sedan korának leggyorsabb és legerősebbje volt. Kellett is a megfelelő teljesítmény a meneküléshez és a súlyos páncélzathoz.

                                                                                                               Forrás. RM Sotheby’s

Al Capone 1928-ban újonnan vásárolt Cadillacjén először az ablakokat cserélték 2,5 centi vastag táblákra és alakították lőréssé a hátsó szélvédőt, majd az ajtókba vastag, azbesztbevonatú acéllemezeket építettek. A különleges megbízást először nem akarta vállalni a műhely tulajdonosa, de aztán „rábeszélték”. Erről 93 évesen mesélt a tulajdonos fia, Richard „Cappy” Capstran, aki szerelőként segített apjának, aki a kiállított számla dupláját kapta a Cadillac átalakításárt és Al Capona adott még tíz dollárt a tízéves srácnak, ami komoly baksis volt akkoriban.

                                                                                                             Forrás. RM Sotheby’s

Miután a gengszter börtönbe került, vagyonának jelentős részét elkobozták, és több autója is az Államkincstár tulajdonába került. Pearl Harbor bombázása és a háborús készülődés miatt Franklin Delano Rooseveltet is erősebben kellett védeni, ekkor a titkosszolgálat ügynöke, Michael Reilly páncélozott autót javasolt, ám Al Capone nevének említésére először tiltakozott az elnök, de az idő rövidsége és takarékosság miatt belement a Cadillac használatába.

Az elnöki autók sztorija a Reilly of the White House című könyvben olvasható.

                                                                                                             Forrás. RM Sotheby’s

Al Capone garázsában több autó állt, az egyik Caddyt először egy kaliforniai család, majd az 1950-es években egy brit férfi vásárolta meg kiállítási céllal. Első felújításakor kiszerelték a páncélzatot az autóból, mely 2012-ben ismét gazdát cserélt és az RM Sotheby’s árverésén 341 ezer dollárért kelt el. Két éve múlva megint aukciós tárgy lett, de egymillió dolláros kikiáltási ára miatt nem kelt el, idén nyáron ismét kalapács alá kerül a ritka darab.

A Cadillac különösen azért értékes, hiszen kevés elnöki autó maradt meg, mert leselejtezésük után a Titkos Szolgálat utasítására többségüket bezúzták, de történetük igazi történelemkönyv. A Fehér Ház parkolójában többnyire két márka váltogatta egymást elnöki autóként: az első Cadillac 1903-ban állt hivatalos amerikai szolgálatába és a bostoni felvonuláson Woodrow Wilson is ilyenben ünnepelte az első világháború befejezését. De nehezen indult az automobil bevonulása a Fehér Házba, mert idegenkedtek tőle.

Lincoln elnök még akkor is lovashintóval közlekedett, amikor a titkosszolgálat emberei autóval kísérték. William McKinley volt az első amerikai elnök, aki szakított a lovakkal, és gőzhajtású Stanleyvel közlekedett. Az első elnöki autókaravánban Theodore Roosevelt villamoshajtású Columbia Electric Victoriában utazott. Ezzel ugyan szakított a lovakkal, de megtartotta véleményét, mely szerint úriemberhez méltatlan a bűzös és hangos automobil. William Taft imádta az autókat, és csak hagyománytiszteletből hajtott beiktatására hintón, hogy aztán gyorsan sportos Pierce-Arrows modellre váltson. A ceremóniákon használt Brougham hintó 1902-től 1928-ig szolgált a Fehér Házban, utolsó éveiben már csak zöldségszállítóként.

Stanley gőzautó Wilson elnök szolgálatában   Forrás: LSB

Az automobilt Woodrow Wilson az arrogancia és vagyonosság megjelenítőjének tartotta, Warren Harding viszont már maga vezette a Packard Twin Six-et a Capitolium és a Fehér Ház között. Azóta is méretben és motorteljesítményben is nagy limuzinok jellemzik a járműparkot, melyben sokáig nyitottak is szolgáltak, ezekben nyilvános eseményen parádéztak az elnökök.

Packard Twin Six     Forrás: LSB

Aztán eljött a korszak, amikor a titkosszolgálat váltást rendelt el. Páncélozottra először nem költöttek állami forrást, mert sikerült egyet ingyen beszerezni: a különleges védettségű és mostanság árverésre kerülő Cadillac korábban Al Caponét szolgálta, ám a maffiózótól elkobozták. Ezt használta Franklin D. Roosevelt, aki kedvelte a nyilvánosságot és szívesebben utazott a lehajtható tetejű Lincoln Sunshine Special-ben.

Eisenhower nyitott Cadillacben, 1953-ban      Forrás: General Motors

1953-as beiktatásakor, a hideg tél ellenére nyitott Cadillacben állva integetett Eisenhower is a Capitoliumnál, de aztán a hivatalos Lincolnra kellett váltania, ám autójának vászontetejét hatalmas plexire cseréltette, hogy mindig lássák a népek. A fura megoldás miatt ez volt buborékos becenevű: a széria Lincolnt a Hess & Eisenhardt cég alakította át, és 1965-ig tartalék volt az elnöki flottában.

A hintókhoz hasonlóan az autók is több elnököt szolgáltak igaz, de utóbbiak sem futottak többet 50-60 ezer mérföldnél, ám a divat változása és a biztonságtechnika fejlődése miatt is váltatni kellett.

A takarékosságot jelzi, hogy az 1961-es Lincoln Continentalt öt elnök használta, annak ellenére, hogy ebben ölték meg 1963. novemberében Kennedyt. A dallasi merénylet után az autó kemény tetőt, új kárpitozást, nagyobb motort, titánerősítésű karosszériát és golyóálló üvegeket kapott.

Szolgáltak a Fehér Házban elnöki autóként Packard, Lincoln, Cadillac, és Chrysler márkájú autók.

Hivatali idejükben az amerikai elnökök ritkán vezetnek autót, pedig mindegyikük kap speciális képzést is, hogy szükség esetén akár nagy tempós visszafordulással is menekülhessen, bármilyen típusú kocsival, akár az amerikaiaknak szokatlan kézi sebsségváltóssal is.

Elnöki autók a Dearborn-i Ford múzeumban     Fotó: Boros Jenő

Olykor az amerikai elnök vendége ült a volánhoz, például Leonyid Brezsnyev szovjet pártfőtitkár Nixon amerikai elnök társaságban rodeózott Maryland környékén, amikor kipróbálta 1973-as Lincoln Continetalját. A Camp David környéki kanyargós száguldásról így emlékezett meg életrajzi könyvében Nixon: „Már csikorogtak a kerekek, amikor Brezsnyev úr fékezett, majd erőteljesen kormánymozdulattal befordult. Az utazást követően a főtitkár elégedetten csak ennyit mondott: „Ez egy nagyon szép autó. Jól megy az úton.”, amire csak annyit tudtam felelni, hogy „Ön kiváló sofőr, én soha nem tudnék befordulni akkora sebességgel, amivel haladt.”

Az első számú azonosító        Fotó: Boros Jenő

Bill Clinton saját 1967-es Ford Mustangját vezette egy márkatalálkozón, Jimmy Carter viszont gyalog sétált beiktatásakor a Kongresszus épületétől a Fehér Házig, George Bush Ford F pickuppal fuvarozta texasi farmján Vlagyimir Putyint. Első megválasztása előtt, még kormányzóként, Obama Chrysler 300 M modellel járt, elnökjelöltként a takarékosabb Ford Escape Hybriddel közlekedett, elnökként a Beast-nek (Szörnyeteg) becézett limuzint használta.

Különelegesen védett Cadillac                            Forrás: General Motors

Korábban a nyitottság, napjainkban a biztonság a legfontosabb szempont, ezért az elnökök már nem parádéznak kabrioletekben és a golyóállóság miatt az ablakok mérete is minimális. A 2009-től használt Cadillacen az első szélvédő tizennégy centiméter vastag, és különleges páncélzatú, valamint kerámia és kevlár borítású karosszériája a Stinger rakétának is ellenáll. A nyolc tonnás elnöki autó tulajdonképpen egy Chevrolet Suburban terepjáró alvázra épített egyedi limuzin karosszéria, melynek formai elemei a széria Cadillacet idézik. A V8 hengeres, 600 lóerős motor gyorsan lefogyasztja a tankot, mely átlagos üzemmódban is csak 120 kilométernyi autózáshoz elég.

Tömege miatt az autóval nem ajánlatos 100 km/óránál nagyobb sebességgel hajtani, mert a golyóálló abroncsok és a 19,5 collos kerekek is határt szabnak a kerámia féktárcsák méretének.

A Cadillac Escalade szolgált műszaki alapul        Forrás: General Motors

A páncélozott Cadillacek a General Motors különleges autókat gyártó detroiti üzemében készültek, ám a tízmillió dolláros megrendelés inkább csak jó reklám, mint üzlet, hiszen egy páncélozott limuzinért évente egy dollár bérleti díjat utal át a Fehér Ház.

Donald Trump után Joe Biden is General Motors termékét használja: a Cadillac Escalade formájú karosszéria alatt a pickupként és terepjáróként ismert Suburban technikája lapul. Speciális felszerelés és páncélozás miatt háromszor-négyszer nehezebb, mint a polgári Escalede, viszont megvédi utasat gáztámadástól, rakéta, vagy aknatalálattól is.

Az elnöki autókból mindig több azonos modellt gyártanak, az egyik a Queen Mary, a másik a Queen Elizabeth nevet viseli, amikor fedélzetén van az elnök, akkor a flottában az X100-as kóddal jelzik. Az aktuális páncélozott Cadillacből hármat szállított a GM a Fehér Háznak.

Az amerikai elnöki autó rendszámának USA 1 felirata mellett az elnöki címer, valamint a baloldali sárvédőre szerelt címeres lobogó, jobboldalon pedig az amerikai zászló és a körkörös védelem is jelzi, hogy a világ legvédettebb államférfia utazik az elsötétített és golyóálló üvegezésű, hétméteres páncélozott limuzinban.

Szolgálatuk végén a legtöbb elnöki autót bezúzták, néhány Lincoln Continental a Detroit közeli Dearborn közelében parkol, a Henry Ford Múzeumban.

USA elnöki rendszám      Fotó: Boros Jenő     

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....
2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....