BYD
A BYD már tavaly elnyert egy trófeát Kínában, a legeladottabb márka lett a hazai piacon. Most egy újabb elsőbbséget tudhat magáének: globális eladásokban is a legnagyobb kínai autógyártó lett szeptemberben, leszorítva a trónról a SAIC-ot.
A SAIC eddigi elsőbbségét gyakorlatilag a Volkswagen, a General Motors és a SAIC-GM-Wuling vegyesvállalatoktól való függésének köszönhette, a SAIC kizárólagos tulajdonában lévő márkák viszonylag kis hányadát tették ki az eladásainak. De a BYD újsütetű elsőbbsége mögött is ott van a Denza, a Fang Cheng Bao és a Yangwang.
Ami a számokat illeti. A kínai szaksajtó ismertetése szerint a 2003-ban alapított, magánkézben lévő BYD-csoport eladásai szeptemberben elérték a 419 426 darabot, ami éves összevetésben 45,32%-os növekedést jelent. Az év eleje óta 2 747 875 autót adtak el világszerte, ami ugyancsak hajmeresztő, 32,13%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest.
Az 1955-ben alapított sanghaji székhelyű – állami kézben lévő - SAIC-nak azonban nincs jó éve. Bár az eladások csökkenése részben a General Motorsszal alapított vegyesvállalat gyatra eladásainak tudható be, a problémák rendszerszintűek, és a SAIC saját márkáira is kiterjednek. A Volkswagennel és a Wulinggal alapított vegyesvállalatok viszonylag stabilitást mutattak.
A SAIC eladásai szeptemberig éves viszonylatban 35,03%-kal, 313 260 darabra csökkentek. A januártól szeptemberig tartó időszakban 2 649 333 adott el a SAIC Motor, vagyis közel százezerre kevesebbet a BYD-nél. Az év első kilenc hónapjában éves szinten 21,5%-kal csökkentek az eladások, így törhetett az élre a BYD.
Ha a termelés nézzük, hasonló eredmény született: a BYD letaszította a trónról a SAIC-ot. Piaci szakértők szerint az év végéit feltehetően tovább főg nőni a ma már csak újenergiás autókat gyártó BYD előnye, mert Kínában a NEV-ek eladásai általában nagyobbat mennek az év második felében. Márpedig a NEV szegmens a BYD erőssége, ami nem mondható el SAIC-ről.
A BYD túl van a kilencmilliomodik autóján, s jelenleg a világ hetedik legnagyobb autógyártója, a tisztán elektormos szegmensben viszont már világelső.