e-mobilitás
Szerző: Heimer György
Miközben a kínai BYD nagyberuházásra készül Szegeden, az autógyártó óriáscég az év vége közeledtével behúzott egy fontos vevőcsalogató marketing eredményt. A harminc európai ország harminc autós szakújságírójából álló Autobest idei értékelése szerint a BYD Dolphin Európa legjobb vétele. Az újságíró-grémium nemcsak az e-autó kompakt méreteihez viszonyított tágas utasterét és műszaki megoldásait, hanem versenyképes árát is díjazta (Magyarországon ára 11 és 13,5 millió forint között mozog).
Fotó: BYD
Ám ezekben a napokban a szegedi beruházás „ellopta a Dolphin showt”. Minap hivatalosan is megerősítették, hogy a versengő színhelyek közül a dél-alföldi nagyvárost választották, de a sarokszámok – így az invesztíció nagysága, ütemezése, a gyártókapacitások, a termelési rajt időpontja, s nem utolsó sorban a „szegedi” típusok – még nem ismertek. BYD angol nyelvű közleményéből csupán az derül ki, hogy Szegeden, korszerű technológiával elektromos személygépkocsikat gyártanak majd, s ezzel több ezer helyi munkaalkalmat teremtenek. (A cég emlékeztetett arra is, hogy egy év leforgása alatt 19 uniós országban 230 kiskereskedéssel, HAN, TANG, ATTO3, SEAL, DOLPHIN márkanéven öt modellt vezettek be az európai piacokon, jövőre három újabb bemutatását tervezik.) A magyar kormány ugyanakkor 2024 és 2026 között több mint 46,2 milliárd forintot irányoz elő a Szegedi Ipari Park fejlesztésére, beleértve a környékbeli közutak, s a vasúthálózat megújítását is. Botka László szegedi polgármester nyilatkozatában többi között hangsúlyozta, hogy a BYD a teljes autógyártó vertikumot valósítja majd meg a város határában lévő 300 hektáros ipari parkban, de ott helyben nem lesz akkumulátorgyártás. Mindemellett Komáromban elektromos buszokat, Fóton pedig már akkumulátorokat szerel össze.
A nemzetközi sajtó kiemeli, hogy Szeged lesz az a gyártóközpont, ahonnan a BYD az uniós vámfalakat megkerülve indít újabb rohamot az európai autópiacok meghódításhoz. Ehhez megvan minden (tőke)ereje. Tavaly összesen több mint 3 millió személy- és haszonjárművet gyártottak, ami 62,3(!) százalékos növekedésnek felel meg a 2022 évhez viszonyítva. A tavaly előállított tisztán elektromos meghajtású BYD járművek mennyisége 1,6 millió, a hibrideké pedig 1,4 millió darabot számlál. Összehasonlításképpen a nagy vetélytárs, a Tesla 2023-ben 1,808 millió (tisztán elektromos) négykerekűt állított elő, s az is megjegyzendő, hogy a Tesla típusok a BYD gyártmányaival szemben magasabb értékkategóriába tartoznak. https://www.visualcapitalist.com/global-ev-production-byd-surpasses-tesla/. A teljes képhez még hozzátartozik, hogy BYD termelésének többségét a belső kínai piacon értékesíti, de globális terjeszkedése nyomán a helyzet gyorsan változhat. A Reuters szerint a BYD már a világ több mint 30 pontján folytat termelő tevékenységet, köztük az USA, Brazília, Japán és India területén. Idén rukkoltak elő a Song L névre hallgató e-suv típussal, amely a világ legnagyobb számban eladott villanyosával, Tesla Model Y-al akarja felvenni a versenyt.