Racing Point

A BWT paddock beszélgetésen betekinthettünk az F1 kormány fejlesztésébe

2020.07.25.

A Racing Point istállójának főszponzora, a BWT (Best Water Technology) digitális paddock látogatásra hívott többek között minket is a Forma-1 Magyar Nagydíja előtt. Az online körbezetés során röviden beszámoltak élményeikről és várakozásaikról a pilóták, Lance Stroll és Checo Perez, a futam előtti felkészülésről pedig Otmar Szafnauer csapatfőnök mesélt, a program legérdekesebb része ugyanakkor a mérnökök bemutatója volt, akik többek között a kormány részleteit mutatták be.

A pilóták rutinos interjúalanyként válaszoltak a szokásos kérdésekre. A beszélgetés a futam előtt zajlott, így értelemszerűen nagy várakozásokkal tekintettek a futamra, hiszen sikerült megszerezniük a rajt második sorát. Természetesen bíztak benne, hogy sikerül megtartaniuk a harmadik és negyedik helyet a futam végéig, azonban mint mostanra tudjuk, ebben nem jártak sikerrel.

Otmar Szafnauer csapatfőnök szintén bizakodott, büszke volt csapata kvalifikációs teljesítményére. Ő beszélt a világjárvány miatti állandó tesztekről és szigorú szabályokról, amikre szükséges rosszként tekint.

A beszélgetés legérdekesebb része mindenképpen a csapat mérnökeinek bemutatója volt, azon belül is a kormányt ismerhettük meg részletesebben. Közismert, hogy a Forma-1 autók kormányai elképesztően bonyolult és drága szerkezetek, ezt erősítette meg a bemutató is.

Hogy pontosan mennyire drága egy ilyen kormány, nehéz pontosan meghatározni. Anyagköltséget tekintve körülbelül 30.000 euróra tehető egy ilyen szerkezet összeállítása, ugyanakkor ez nem ad reális képet a pontos költségről, az ugyanis meghatározhatatlan. Rengeteg kutatás, fejlesztés, tesztek és munkaóra van a kormányban, ami egyébként minden pilóta esetében kicsit eltér.

A kormány fejlesztése a pilóta kérései alapján történik. A versenyző elmondja, mi tetszik neki és mi nem, például jelzi, ha egy adott gomb vagy tekerő kapcsoló nem esik neki kézre. Gyakran látni pilótákat a versenytársak autóit vizsgálni (Sebastian Vettel például híres erről a szokásáról), a kormányt bemutató mérnök pedig elmondta, hogy nem ritka, hogy a pilótájuk lát valamit egy versenytárs kormányán, ami megtetszik neki és ő is szeretné kipróbálni.

Mindig is tudtuk, hogy egy ilyen versenyautó vezetése igen bonyolult kihívás, de ez új megvilágításba kerül, amikor megismerjük a kormány gombjait, ugyanis hihetetlen, hány gombot és kapcsolót kell kezelniük a pilótáknak.

Még a kormány hátulján is 3 pár kapcsoló található. A nyilvánvaló váltófülek és a kuplung mellett ott találjuk a fékerőelosztást szabályozó kapcsolókat is. A kormányon szemből nézve feltűnik a képernyő, aminek a tetején futó LED csík jelzi a versenyzőnek, ha itt az ideje a váltásnak, bár a pilóták minden bizonnyal enélkül is pontosan tudják, mikor kell magasabb vagy éppen alacsonyabb fokozatba kapcsolniuk.

A kormányon rengeteg egyéb gomb található: a “TALK” felirattal ellátott gombot kell megnyomniuk, ha beszélni szeretnének a csapattal, szintén egy gomb megnyomására nyithatják a hátsó szárnyat, ha DRS távolságban vannak az előttük haladóhoz képest, a boxba hajtva pedig külön gomb áll rendelkezésre, hogy pontosan 80 km/h-val hajtsanak a csapathoz kerékcserére.

Ezek mellett rengeteg egyéb beállítás van a kormányon, melyek egy-egy adott szituációban állítják a helyzetnek megfelelően az autó tulajdonságait. A középső kapcsolókkal állítják többek között a motor erősségét és az energiavisszanyerés fokozatát, de ezek mellett rengeteg, átlag sofőr számára felfoghatatlan beállítás áll rendelkezésükre.

Összességében tehát megerősíthetjük, egy Forma-1 autó vezetése elképesztő kihívás, nem csak a sebesség miatt.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Leküzdi még az árvizet is.   ..
2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....