Lotus
A Lotus beváltotta ígéretét a „legerősebb hajtás és a legerősebb töltés” szlogennel, mert a kétezer lóerős Evija kilenc másodperc alatt gyorsul háromszázra, legújabb elektromosának akkumulátorát kevesebb mint öt perc alatt lehet „csurig tankolni”.
Nem véletlenül, hiszen a technológia mellett tőkét is kapott kínai tulajdonosától a Lotus.
A villamosítási program keretében százmillió fontos beruházással vadonatúj telephely épült a Geelly tőkéjéből az angliai Hethelben. A brit márkát 2017-ben vette meg a Geeely, ennek köszönhetően megduplázhatták a Lotus 670 fős létszámát, miközben bővítette termékválasztékát is bővült.
Az Az Evija hipersportkocsi után mutatták be a klasszikus Esprit modellt idéző ezer lóerős és három üléses Theory 1-es tanulmánymodellt, melynek legtöbb eleme újrahasznosított anyagból, többek között cellulózból készült, természetesen elektromos hajtással és teljesen autonóm üzemmóddal.
Ez a jövőgép már teljes szakítás a múlttal.
A Lotus egyébként soha nem gyártott dízelt, mert ez nem illik a vérbeli sportkocsimárkához, utolsó benzineseinek motorjait a Toyota szállította. A Lotus mindig versenyszelleméről volt híres, tavaly pedig a benzingőz is elpárolgott a klasszikus üzemből, mert nyugdíjazzák a belsőégésű motorokat, mind a pályagépeknél, mind a rendszámos utcai sportkocsiknál. Elkeseredni azért nem kell, mert igencsak látványos megoldásokkal állnak elő folyamatosan.
A Lotus tavaly befejezte az Evora, az Exige és az Elise gyártását.
Idén már csak elektromos Evija és Eletre rendelhető, ezek darabszáma biztosan nem éri utol az elődökét, mert a 650 millió forintos modellből csak 130 példány készül. Ennél sokkal termékenyebb volt a Lotus: az 1995-ben bemutatott Elise-ből és a 2000-es Exige-ből, valamint a 2008-as Evorából, vagyis a tavaly kifutókból összesen 55 ezer kelt el. Nem mellékesen az elmúlt évtizedben ezekbe is csak Toyota benzinmotorokat építettek.
Igaz, az újak esetében inkább a tempó az exkluzívitás számít: a rekordernek szánt közel kétezer lóerős Evija X-ből csak egy készült, belsejét kibelezték és spéci aerodinamikai csomagot kapott, így teljesített 6:24.047-es köridőt a Nürburgringen. A kocsi alapjait az utcai autó Evija adta: karbonszálas utascella, négy elektromos motor, 70 kWh-s akkumulátor és 800 voltos hajtásrendszer is.
A Lotus mindig jó alap volt az autóépítésre, nem véletlen, hogy az első elektromos Tesla is így készült, és ilyennel állított fel töltési rekordot a Nyobolt, melynek kétszemélyes EV-jének 35 kilowattos akkumulátorát 4 perc 37 másodperc alatt fel lehet tölteni 10-ről 80 százalékra 350 kilowattos töltési teljesítménnyel.
Ez kétszer akkora, mint a legtöbb mai leggyorsabban töltő jármű. Az eredmény látványos szakaszában, az első négy percben 500 A állandó áramerősség mellett közel 200 kilométeres hatótávolságot képes biztosítana.
Az átlagosnál kisebb akkumulátornak köszönhetően a mindössze 1250 kilogrammos sportkocsi hatótávja közel kétszáz kilométer. A technológiáját tesztelő független és globális OEM is hitelesítette, hogy a Nyobolt hosszabb élettartamú és fenntarthatóbb akkumulátorai több mint 4000 gyors töltési ciklust vagy 600 ezer mérföldet képesek teljesíteni, miközben több mint 80 százalékos akkumulátorkapacitást tartanak fenn.
Mi a titka a szupergyors töltésnek?
A 2019-ben alapított cambridge-i Nyobolt új generációs szabadalmaztatott szén- és fém-oxid anód anyagait, innovatív, alacsony impedanciájú cellakialakítását, integrált teljesítményelektronikáját és szoftvervezérlését használta fel nagy teljesítményű akkumulátor- és töltőrendszerek létrehozására. Ezek támogatják a nagy üzemidőt igénylő ipari és autóipari alkalmazások villamosítását, mint például a nagy teherbírású terepjáró teherautók, elektromos járművek, robotika és fogyasztói eszközök, melyek nagy teljesítményt és gyors újratöltési ciklust igényelnek.
A hosszabb élettartamú akkumulátorok több mint 966 ezer kilométeres élettartamot biztosítanak
A Nyobolt technológiája megoldja a túltöltéses lítium-ion akkumulátorok jellemzően jellemző leromlási szintjét is. A Nyobolt 24,5 Ah-s cellái 4000 teljes DoD (kisütési mélység) gyorstöltési ciklust teljesítettek a közel egymillió kilométeres teszteken, miközben az akkumulátor kapacitása több mint 80 százalékos maradt. Ez többszöröse, mint a jóval nagyobb napjaink EV-akkumulátorainak garanciájánál.
Független OEM-tesztek megerősítették, hogy 2,6 Ah-s cellái több mint 4400 ciklust képesek elérni 12 °C-os töltéssel és 1 °C-os kisütéssel 23 °C-on. Lényeges, hogy a cella belső ellenállása mindössze 50 százalékkal nő 4400 ötperces töltési ciklus után. Ez alacsonyabb, mint az EV-cellák iparágban elfogadott élettartam-végi értéke, amely általában kétszerese a kezdeti értéknek.
Lotus Theory 1/Type 135
Két villanymotor
Teljesítmény: 986 LE
Négykerék-hajtás
Akku: 70 kWh
Tengelytáv: 2650 mm
Hosszúság: 4490 mm
Magasság: 1140 mm
Tömeg: 1600 kg
V. max: 319 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h-ra: 2,5 mp
Akkupakk: 70 kWh
Hatótáv: 402 km
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!